اجزا و قطعات کولر سلولزی

اجزا و قطعات کولر سلولزی


کولر سلولزی را اگر بخواهیم خوب و دقیق بشناسیم، ابتدا باید قطعات کولر سلولزی را مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا بدون شناخت اجزای کولر سلولزی، هرچقدر هم به صورت ساختاری آن را تشریح نمائیم، نخواهیم توانست تمام ابعاد این سیستم سرمایشی را تشریح کنیم. دلیل آن هم این است که قطعات داخلی کولر سلولزی، جزء به جزء باید خوب و باکیفیت باشند تا کل سیستم بتواند خنک کنندگی خوبی را رقم بزند.

اگر مطلب کولر آبی سلولزی چیست را به خوبی مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد، امروزه یکی از ساده ترین، ارزان ترین و کاربردی ترین سیستم های سرمایشی که در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می گیرد، کولرهای سلولزی است که در مقایسه با دیگر دستگاه های سرمایشی نظیر کولرگازی بسیار مقرون به صرفه می باشند. مزایای فراوانی که در این نوع سیستم خنک کننده وجود دارد، باعث شده تا این محصول محبوبیت بی نظیری در بین افراد پیدا کند و جزو یکی از پرطرفدارترین سیستم های تهویه مطبوع هوا محسوب شود.

قطعاً این دستگاه بدون کمک اجزاء و قطعات داخلی و خارجی خود، نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشد و راندمان کار بالایی از خود نشان دهد. ما در این مقاله قصد داریم اصلی ترین قطعات کولر سلولزی را برای شما بیان کنیم تا علاوه بر شناخت کامل از اجزای آن، از نحوه عملکرد آنها نیز مطلع شوید تا در مواقع نیاز تعمیرات جزئی آن را انجام دهید.

 

قطعات کولر سلولزی و سرهم بندی آنها در کنار هم، شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند؛ ولی نکات پیچیده ای در ترکیب آنها وجود دارد که تعداد معدودی شرکت همانند پارادایس توانسته اند مبتکرانه دست به تولید انواع کولر سلولزی تمام هوشمند زیرسقفی بزنند. پس هیچگاه تکنولوژی حوزه هایی را که نمیشناسید زیر سوال نبرید!

 

معرفی اجزا و قطعات کولر سلولزی

به طور کلی اجزاء و قطعات کولر سلولزی را به ۳ دسته ی الکتریکی، مکانیکی و ثابت تقسیم می کنند که هر کدام از آنها نقش خاصی را در فرآیند تولید و پخش سرمایش بر عهده دارند. ما در این بخش قصد داریم مهمترین اجزای کولر سلولزی را برای شما بیان کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید تا جزء به جزء اجزا و قطعات کولر سلولزی را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

  1. قطعات الکتریکی کولر سلولزی

به قطعاتی که از طریق نیروی برق، انرژی لازم و مورد نیاز برای فعالیت کولر را تأمین می کنند قطعات الکتریکی گفته می شود که با اتصال به قطعات مکانیکی، زمینه ی چرخش و به حرکت درآمدن آنها را نیز فراهم می کند. اجزای الکتریکی جزو حساس ترین و محوری ترین قطعات کولر سلولزی محسوب می شوند، به طوری که اگر کوچکترین آسیبی به آنها وارد شود، می تواند کل عملکرد کولر را با اختلال مواجه کند و هزینه های سنگین و جبران ناپذیری را برای فرد ببار بیاورد.

به همین منظور توصیه می شود هنگام تعمیر چنین قطعاتی، تنها از افراد متخصص و مجرب در این زمینه کمک بگیرید. حال که شناخت کافی نسبت به این نوع از قطعات پیدا کردید، مهمترینِ آنها را برای شما شرح می دهیم:

    • موتور

از بین قطعات کولر سلولزی، موتور آن جزو مهمترین قطعاتی است که در داخل بدنه کولر قرار دارد و منبع اصلی تأمین انرژی محسوب می شود. موتور یا دینام کولر بسیار حساس است و به هیچ وجه نباید آب به آن برسد و از قرار دادن آن به مدت طولانی در حالت تند نیز خودداری کنید چراکه باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به موتور می شود.

این موتور تنها قابلیت تنظیم در دو حالتِ دور کُند و دور تند را دارد که این کار توسط کلیدهای مخصوصی (که در کنار کلیدهای روشن و خاموش دستگاه وجود دارد) انجام می شود و بالتبع استفاده از دور تند آن، مصرف بیش از حد برق را نیز به همراه خواهد داشت. قدرت موتور کولر سلولزی بر حسب اسب بخار محاسبه می شود که از ۱ تا ۲۵ اسب بخار در بازار موجود است و به همین نسبت قیمت آن نیز از یک و نیم میلیون تومان به بالا متغیر است.

پیشنهاد مطالعه:  کولر آبی بهتر است یا کولر سلولزی؛ همه چیز در مورد تفاوت آنها

 

پمپ آب کولر سلولزی
پمپ آب کولر سلولزی

 

    • پمپ آب

این قطعه همانطور که از اسمش پیداست وظیفه انتقال آب از تشتک (کف) کولر به بالای آبریزها را به منظور خیس کردن پدهای سلولزی بر عهده دارد که این کار باعث خنک شدن هوای ورودی به کولر می شود. پمپ آب زمانی که موتور کولر روشن باشد، شروع به فعالیت می کند و برای انتقال آب از کف کولر به آبریزها، از اجزایی همچون کفی پمپ، کلاهک پمپ، پروانه و خروجی شلنگ پمپ کمک می گیرد.

غالباً به دلیل ممانعت از ورود اجسام و رسوبات موجود در آب شهری به داخل لوله ها، شلنگ ها و پمپ آب، از یک محفظه توری به عنوان فیلتر استفاده می شود. در حال حاضر قیمت پمپ کولر از ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود.

    • جعبه تقسیم برق

این قطعه مبدأ ورود نیروی برق به داخل کولر است و وظیفه انتقال و برق رسانی به دیگر قسمت های کولر نظیر موتور و پمپ آب را بر عهده دارد. نکته ای که در مورد جعبه تقسیم کولر باید رعایت شود این است که به هیچ وجه نباید در معرض رطوبت قرار بگیرد چراکه باعث اختلال و سوختگی در قطعات الکتریکی کولر و وارد آمدن هزینه های سنگین خواهد شد. هزینه جعبه تقسیم کولر به دلیل سادگی ای که دارد، زیاد نیست و بسته به نوع و ظرفیت کولر از ۳۰ هزار تومان شروع می شود.

 

قطعات اکترونیکی کولر سلولزی
قطعات اکترونیکی کولر سلولزی

 

اجزای کولر سلولزی، چه الکتریکی باشد و چه مکانیکی، باید از بهترین برندها و کیفیت ها توسط تولیدکننده استفاده شود؛ زیرا هرچه این قطعات داخلی مرغوب تر باشند، می توان امیدوار بود تا کلیت کولر سلولزی عملکرد خنک کنندگی بهتری داشته و طول عمر بالاتری نیز به نام خود ثبت نماید.

 

  1. قطعات مکانیکی کولر سلولزی

قطعات مکانیکی، حرکت و انرژی لازم و مورد نیاز خود را از قطعات دیگری که توسط جریان الکتریکی (برق) تغذیه می شوند، تأمین می کنند و وظیفه ی تولید باد خنک برای محیط های منظور را بر عهده دارند. بسیاری از قطعات مکانیکی درون کولر قرار دارند که برخی از آنها با نیروی برق کار می کنند. نکته ای که در مورد این نوع قطعات باید رعایت شود، سرویس دوره ای و روغن کاریِ صحیح آنها می باشد که در این بخش قصد داریم اساسی ترین قطعات مکانیکی را برای شما بیان کنیم:

    • پولی های کولر

در کولرهای آبی همواره دو عدد پولی (قرقره) بزرگ و کوچک وجود دارد که وظیفه به حرکت درآوردن پروانه های کولر را بر عهده دارند. پولی کوچک به موتور کولر و پولی بزرگ به پروانه کولر متصل است که خود این پولی ها نیز توسط وسیله ای به نام تسمه، اتصال خودشان بین موتور و پروانه کولر را حفظ می کنند. هنگام سرویس کردن کولر باید این دو قطعه را به خوبی روغن کاری کرد تا از حالت خشکی خارج شوند چراکه خشکی بیش از حد آن علاوه بر تولید صدا باعث آسیب دیدن موتور کولر نیز خواهد شد.

در صورت بوجود آمدن مشکل برای پولی کولر، حتماً باید نسبت به تعویض کردن آن اقدام کرد چراکه این قطعه قابل تعمیر نیست. قیمت پولی با توجه به ظرفیت های کولر سلولزی از ۵۰ هزار تومان به بالا متغیر است و برای خرید آن باید به نکته هم‌سایز بودن آن‌ با پولیِ اصلی توجه داشت چراکه در صورت مغایرت، فشار زیادی به موتور وارد شده و در دراز مدت عملکرد آن را دچار اختلال می کند. در ضمن برای تعویض پولی باید از آچار مخصوص (آلن) نیز استفاده شود.

    • تسمه
پیشنهاد مطالعه:  راه های کاهش مصرف برق داکت اسپلیت و کولر سلولزی

همانطور که اشاره شد تسمه ی موجود در کولر سلولزی، از یک طرف به پولی موتور و از طرف دیگر به پولی پروانه متصل است که در عملکرد هر دو قطعه تاثیرگذار است. تسمه به نوعی باعث انتقال انرژی حرکتیِ موتور به کولر می‌شود؛ به این صورت که با حرکت پولی کوچک، پولی بزرگ نیز به کمک تسمه به حرکت در می آید که این حرکت زنجیره ای با چرخش پروانه ی کولر به پایان می رسد.

مهمترین اصلی که در زمان بررسی تسمه باید مد نظر قرار داد، مقدار میزان کشش این قطعه است که نباید بیش از حد در حالت کشش و یا بیش از حد شُل باشد. رعایت نکردن همین نکته باعث لرزش و ایجاد سروصدا در کولر خواهد شد که در دراز مدت آسیب جدی را به دیگر قطعات کولر نیز وارد خواهد کرد. قیمت تسمه ها با توجه به ظرفیت و نوع کولر از ۳۰ هزار تومان شروع می شود.

    • پروانه

یکی دیگر از قطعات کولر سلولزی پروانه می باشد؛ پروانه قطعه بزرگی است که در مرکز کولر درون یک مخزن حلزونی قرار می گیرد و با چرخش آن، باد خنکِ تولید شده به داخل محیط و فضای مد نظر هدایت می شود. از جمله اشکالاتی که برای این قطعه می توان متصور بود این است که اگر پروانه کولر به خوبی تراز نباشد، علاوه بر مصرف بیش از حد برق و هدر رفتِ بخشی از قدرت موتور، لرزش و ایجاد صدای ناهنجار را نیز به دنبال خواهد داشت.

همچنین اگر پره های پروانه آسیب ببینند و تابدار شوند، وظیفه ی هدایت و انتقال هوای خنک به داخل محیط را به درستی انجام نخواهند داد. قیمت این قطعه با توجه به مدل و ظرفیت کولر در حال حاضر از ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود.

    • یاتاقان

یاتاقان یا محور کولر، قطعه ای فلزی و دایره شکل است که وظیفه انتقال نیروی حرکتی به محور را بر عهده دارد و به صورت دَوَرانی، حرکت و چرخش پروانه های کولر را آسان و روان می کند. یاتاقان‌ ها با توجه به نوع مدل کولر سلولزی دارای ۲۵ تا ۸۸ میلیمتر قطر هستند که با توجه به دایره‌ ای شکل بودن آنها، محور پروانه بر روی آنها می‌چرخد. در صورتی که یاتاقان دچار آسیب شود، صدا و لرزش زیادی از کولر شنیده می شود که در بسیاری از مواقع می‌توان با روغن کاری این مشکل را برطرف کرد. قیمت یاتاقان بسته به نوع و اندازه کولر از ۲۰ هزار تومان به بالا متغیر است.

 

از مهمترین اجزای تشکیل دهنده کولر سلولزی باید به پوشال یا پد سلولزی اشاره نمود؛ موتور و پمپ آب نیز در رده های بعدی اهمیت در کولر زیر سقفی هوشمند قرار دارند. رابطه این قطعات کولر سلولزی با یکدیگر، از طریق اتصالاتی برقرار می شود که جنس آنها نیز باید بسیار با کیفیت و مرغوب انتخاب گردند.

 

  1. قطعات ثابت کولر سلولزی

قطعاتی که برای راه اندازی و فعالیتشان نیاز به هیچگونه حرکت مکانیکی و یا وارد آمدن نیروی بر آنها نباشد، قطعات ثابت می گویند. هیچ نوع خرابیِ سیستمی در این نوع قطعات وجود ندارد و آسیب های احتمالی آن نیز تنها در دراز مدت و بر اثر پوسیدگی و فرسودگی می باشد که در زمان سرویس دوره ای باید به این نکته توجه فراوان کرد. از جمله مهمترین اجزاء و قطعات ثابت کولر سلولزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • پد سلولزی

یکی از قطعات مهم جهت افزایش روند خنک سازی و همچنین افزایش میزان بازدهی کولر، بکارگیری پوشال سلولزی می باشد. این نوع واسطه های تبخیری از ورقه های درهم تنیده شده ی نازک، منظم و موج دار ساخته می شوند تا آب بیشتری را جذب کنند و رطوبت موجود را برای مدت زمان طولانی تری در خود نگه دارند.

به هر ترتیب تمام کولرها دارای سه دیواره متحرک هستند که در بخش داخلی این دیواره ها، پدهای سلولزی قرار می گیرند که علاوه بر مزیت های نقل شده، از ورود انواع آلاینده ها مانند باکتری و گرد و خاک به داخل محیط نیز جلوگیری می کنند. پدهای سلولزی در شکل ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود هستند که بسته به نوع و مدل آن از یک میلیون تومان شروع می شود.

    • شناور
پیشنهاد مطالعه:  نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی سلولزی و کولر گازی

این قطعه ورود آب به داخل لوله ‌های مربوط به مرطوب کردن پدها را تنظیم می کند، به این صورت که اگر کفیِ کولر خالی از آب باشد، شناور در پایین ترین حالت خود قرار می گیرد و اجازه‌ی ورود آب را صادر می‌کند ولی اگر آب به حد استاندارد برسد، شناور به سمت بالا حرکت می کند و اجازه‌ ورود آب اضافی را نخواهد داد.

نکته مهم در مورد شناور این است که اگر تنظیمات شناور برهم بریزد، یعنی اگر آب سینی کولر کمتر یا بیشتر از حد مجاز پُر شود، در حالت اول مانع از خیس شدنِ کاملِ پدها خواهد شد و در حالت دوم، آب اضافی تشتک به بیرون از کولر خواهد ریخت. برای تنظیم شناور و سطح آب داخل کولر می توان اهرم متصل به توپی شناور را به جهت بالا یا پایین حرکت داد. یکی از ارزان ترین قطعات کولر سلولزی همین شناور است که قیمت آن در حال حاضر از ۲۰ هزار تومان شروع می شود.

 

شیر تخلیه کولر سلولزی
شیر تخلیه کولر سلولزی

 

    • شیر تخلیه

یکی از ساده ‌ترین قطعات موجود در کولر سلولزی، شیر تخلیه می باشد که جنس آن از پلاستیک است و به صورت پیچی در کف کولر نصب می‌شود. از طریق این شیر می‌توان آب موجود در کولر را تخلیه کرد که این کار به جهت تمیز کردن تشتک کولر یا جلوگیری از یخ زدن آب در فصل سرما انجام می شود چرا که اگر آب کولر تخلیه نشود باعث پوسیدگی و آسیب دیدن سینی کولر خواهد شد.

البته باقی ماندن آب در کولر به مدت طولانی، تنها موجب آسیب رساندن به بدنه کولر نمی شود بلکه باعث ایجاد بوی نامطبوع نیز می شود که از طریق کانال ‌ها وارد محیط خواهد شد. قیمت این قطعه که جزو ارزان ترین قطعات کولر سلولزی محسوب می شود از ۵ هزار تومان شروع می شود.

    • لوله های آب کولر

داخل سقف کولر، لوله هایی تعبیه شده است که وظیفه تقسیم و آب رسانی به پدهای سلولزی را بر عهده دارند. یک سر این لوله ها به پمپ آب و دیگر سرهای آن به آبریزها متصل است. نحوه آب رسانی به این صورت است که ابتدا آب از پمپ وارد لوله ها می شود و به سمت لوله های سه راهی حرکت می کند و در نهایت آب منتقل شده به هر سه لوله به شکل یکنواخت بر روی پدها پخش می شود که این فرآیند تا زمانی که پمپ روشن باشد ادامه خواهد داشت. هزینه ای که برای تهیه این لوله ها در نظر گرفته می شود از ۲۰ هزار تومان به بالا می باشد.

    • بدنه و دریچه های کولر

بدنه کولرهای سلولزی غالباً روی پشت بام یا فضاهای باز قرار می گیرد و به همین دلیل در برابر انواع شرایط آب و هوایی و همچنین ضربه، مستحکم و مقاوم هستند. بدنه کولرهای سلولزی که به شکل مکعب است، از ورق های گالوانیزه تشکیل شده و شامل اجزایی مثل تشتک و دریچه کولر می باشد که در مدل های پایین زن، جلوزن و بالازن در بازار موجود هستند. قیمت این بدنه ها نیز با توجه به مدل، اندازه و ظرفیت آن متغیر است که از یک میلیون تومان شروع می شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله پارادایس سعی نمود تا قطعات کولر سلولزی را به تفصیل برای شما عزیزان معرفی و تشریح نماید؛ در مورد اهمیت شناخت اجزای کولر سلولزی هم در ابتدا مطالب بیان شد. همچنین قطعات داخلی کولر سلولزی به تفکیک، قطعات الکتریکی، قطعات مکانیکی و قطعات ثابت مورد بررسی قرار گرفتند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *