گرمایش حوزه های کنکور

گرمایش حوزه های کنکور


بنابر مقاله خبری مجموعه پارادایس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اشاره به تامین گرمایش حوزه‌های کنکور و آزمون سراسری گفت: همه نیروها در دولت دست به دست هم داده‌اند تا آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ سالم، ایمن و استاندارد برگزار شود.

عبدالرسول پورعباس یکشنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به تقارن برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ (۲۹ و ۳۰ دی) با فصل سرد سال افزود: برای گرمایش حوزه ها چاره اندیشی شده است. دولت همه امکانات را بسیج کرده و دستورالعمل ویژه ای را از طریق وزارتخانه های پشتیبان شامل وزارت کشور، وزارت نیرو و سازمان هایی مانند شرکت گاز و سازمان آب و برق صادر کرده تا از چهارشنبه (۲۸ دی) حوزه های آزمون سراسری سیستم های گرمایشی را فعال کنند. همچنین شورای تامین استان ها با صدور ابلاغ لازم برای تامین کمبودها در این زمینه اقدام خوبی را صورت داده است.

وی با تاکید بر اهمیت آزمون سراسری، در مورد آمادگی سازمان سنجش برای برگزاری این آزمون گفت: در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۷۸ هزار نفر در پنج گروه آزمایشی پنجشنبه و جمعه شرکت خواهند کرد. آزمون در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شده که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار دارد.

پورعباس در توضیح تغییرات آزمون سراسری در سال جاری با اشاره به تاریخچه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها امروز بدون آزمون است و داوطلبان برای ظرفیت ۱۵ درصدی یعنی حدود ۱۳۵ هزار نفر در کل کشور رقابت می کنند که از این تعداد حدود ۲۶۰۰ صندلی برای رشته های پزشکی و ۲ هزار صندلی برای دندانپزشکی و داروسازی است. همه رقابت برای این ظرفیت و برای رسیدن به رشته و دانشگاه مطلوب است و تا وقتی این رقابت هست، باید کنکور برگزار شود.

آزمون الکترونیک از سال ۱۴۰۳
وی با اشاره به اهمیت سوابق تحصیلی در آزمون سراسری گفت: بر اساس این تغییرات، دیگر نتیجه کلی به طور کلی به آزمون وابسته نیست؛ بلکه سابقه تحصیلی نیز مهم است و امسال ۴۰ درصد از نمره کل کنکور بر اساس سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد بر اساس نتیجه آزمون خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:  تدارک ۵۵ دستگاه کولر آبی برای مددجویان شمال استان اردبیل

رئیس سازمان سنجش افزود: روند حرکت رو به کمرنگ کردن آزمون و پررنگ کردن سوابق تحصیلی است و به این شکل دروس دبیرستان اهمیت بیشتری در نمره کل آزمون سراسری خواهد داشت.

وی در مورد شیوه برگزاری آزمون سراسری در آینده نیز گفت: فرایند اجرای کار به سمت آزمون الکترونیک است. برنامه ریزی داریم تا از بهمن ماه به صورت آزمایشی آزمون های الکترونیک را برگزار کرده و از سال ۱۴۰۳ به شکل رسمی این آزمون را الکترونیک برگزار کنیم تا از هر نوع تقلب و تخلف نیز جلوگیری شود.

پورعباس مهم ترین چالش برگزاری آزمون الکترونیک را ایحاد بانک سوال و طراحی سوال کاملا الکترونیکی دانست و ادامه داد: نرم افزارهایی برای طراحی سوالات تدوین شده و باید به سمت تامین ابزارهای مورد نیاز برای برگزاری آزمون الکترونیک برویم.

وی در مورد تفاوت های کنکور امسال و سال های گذشته گفت: اثر دروس عمومی از آزمون به سابقه تحصیلی منتقل شده و بر این اساس ۴۰ درصد از سوابق تحصیلی مربوط به دروس عمومی است که تفاوت چشمگیری نسبت به آزمون سال های گذشته به شمار می آید.

پورعباس ادامه داد: زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی در زمان آزمون بیشتر شده و داوطلبان با مدیریت زمان و اضطراب کمتری می توانند به سوالات پاسخ دهند.

وی در مورد سوالات آزمون نیز گفت: سوالات مفهومی‌تلفیقی از سه سال آخر متوسطه و در دسته‌بندی ساده، نسبتا ساده، متوسط، سخت و نسبتا سخت طراحی می شود و اگر داوطلب کتب درسی را خوب بخواند و آزمون را شبیه سازی کند با موفقیت آن را پشت سر می گذارد.

رئیس سازمان سنجش در مورد دیگر تفاوت آزمون امسال با سال های گذشته اظهار داشت: در آزمون امسال زیرگروه های مختلف حذف شده اند، امسال فقط گروه های آزمایشی را داریم و هر داوطلب یک رتبه کل و یک نمره کل خواهد داشت و بر مبنای آن انتخاب رشته می کند.

وی به داوطلبان سال دوازدهم متوسطه توصیه کرد حتما در امتحانات خرداد شرکت کرده و سوابق تحصیلی را ایجاد کنند تا امسال پذیرش شوند زیرا اگر سوابق تحصیلی را در ازمون شهریور ایجاد کنند برای پذیرش سال ۱۴۰۲ قابل استفاده نیست.

پورعباس در مورد راستی آزمایی سوابق تحصیلی نیز گفت: سازمان سنجش سوابق تحصیلی را به شکل سامانه ای از آموزش و پرورش می گیرد اما در رشته های بدون آزمون، نمره معدل کل را از خود داوطلب می گیریم که اگر اشتباه اعلام کند محرومیت از تحصیل را خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه:  نصف گاز تولیدی کشور صرف گرمایش منازل کشور می‌شود

وی در مورد شرکت افراد دانشجو در آزمون سراسری تصریح کرد: بر اساس مصوبه جدیدی داوطلبان دانشجو و مایل به شرکت در آزمون در زمان ثبت نام جدید، باید انصراف داده باشند.

رئیس سازمان سنجش در مورد انتشار سوالات آزمون سراسری پاسخ داد: همزمان با برگزاری آزمون سوالات از طریق شبکه سازمان تا ظهر همان روز منتشر خواهد شد، برای اینکه زمینه سودجویی را از بین ببریم.

پورعباس با اشاره به موضوع تقلب در آزمون سراسری گفت: فرایند پیچیده ای است ولی ما پاسدار امانت داوطلبان هستیم. برای همین منظور طراحی سوال در سیستم قرنطینه صورت می‌گیرد، در چاپخانه سوالات تکثیر و سوال هر فرد شخصی سازی و عکس داوطلب روی دفترچه ثبت شده است.

وی افزود: پاسخنامه و دفترچه به شکل خاصی و بعد سوالات حوزه ها به طور جداگانه‌ بسته بندی می شود و تا صبح آزمون هیچ کس دسترسی به سوالات ندارد و فقط داوطلب ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دفترچه را باز می کند. برای اینکه بهتر از پاسخ ها صیانت کنیم روسای دانشگاه های معین در هر شهر، ستاد برگزاری آزمون را تشکیل دادند و مصوبه ای از شورای امنیت کشور برای تعیین وظایف همه دستگاه ها در حفظ امنیت آزمون گرفتیم.

پورعباس گفت: همه عوامل برگزاری آزمون شناسنامه دار هستند، مخازن اصلی و فرعی را بازنگری کردیم و همه مسئولان استان در حفط امنیت آزمون دخیل هستند. شبکه های تقلب را رصد کردیم، برای آزمون ۱۴۰۱ نیز ۱۳ شبکه را قبل از آزمون شناسایی کردیم و بهم ریختیم.

وی ادامه داد: سال گذشته سیستم آشکارساز یا جاذب امواج را برای ردیابی امواج موبایلی در حوزه ها طراحی کرده بودیم، این دستگاه ها در آزمون تیر ماه ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ دستگاه و در آزمون دی حدود ۲ هزار دستگاه است. همه سیگنالی که به داوطلب می رسد را شناسایی می کند. حتی اگر دستگاه های تقلب رسان به داوطلب روشن نشده باشد، مجازات دارد و اگر روشن باشد تا ۱۰ سال محرومیت از آزمون را در پی خواهد داشت. قضات کشیک نیز در روزهای برگزاری ازمون حضور دارند و بلافاصله حکم صادر می کنند.

پیشنهاد مطالعه:  کولرهای آبی تقلبی را بشناسید!

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: حتی یک نفر در آزمون ۱۴۰۱ با تقلب نتوانست وارد دانشگاه شود، به طور کلی همه دولت دست به دست هم داده اند که آزمون سالم و ایمن و استاندارد برگزار شود.

با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار شده و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند و در نهایت ۹۷۹ هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌ نام کردند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت نام نوبت دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *