تجهیزات سرمایشی مدرن در 8 ورزشگاه فوتبال جام جهانی 2022 قطر

تجهیزات سرمایشی مدرن در 8 ورزشگاه فوتبال جام جهانی 2022 قطر


هیجان رقابت تیم های ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انقدر بالاست که شاید تاکنون به این نکته دقت نکرده اید که در گرمای این کشور خاورمیانه، تماشاچیان و بازیکنان حاضر در جام جهانی فوتبال (Football World Cup) چگونه خنک میشوند؟ به همین دلیل ما در پارادایس بر آن شدیم تا تجهیزات سرمایشی مدرن (Modern Cooling Equipments) در ۸ ورزشگاه فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بررسی نمائیم. معرفی این سیستم های سرمایشی فوق پیشرفته حتما برای شما هم جالب خواهد بود!

فوتبال (Soccer) محبوب ترین ورزشی تیمی جهان است که قدمت بسیار طولانی دارد ولی اولین بار در سال ۱۸۶۶ در انگلستان به شکل امروزی بازی آن انجام شد. در این ورزش، دو تیم ۱۱ نفره با قضاوت یک داور وسط و چند کمک داور در یک زمین مستطیلی شکل با هم به رقابت می پردازند. ملاک پیروزی در فوتبال تعداد توپ هایی است که از خط دروازه حریف عبور می کند و به اصطلاح گل می شود.

این رقابت بسیار مهیج طرفداران گسترده و پر و پا قرصی در سطح جهان دارد که برخی حتی تا پای جان هم برای حمایت از تیم محبوب خود مایه می گذارند! این ویژگی ها سبب شده تا توجه تمامی کشورها به این ورزش بیش از دیگران باشد و سرمایه گذاری های گسترده ای در این زمینه صورت دهند.

 

تاریخچه جام جهانی فوتبال

تقریبا تمامی کشورهای جهان صاحب تیم ملی فوتبال هستند و در فدراسیون فوتبال جهانی یعنی فیفا (FiFA) عضو می باشند که حتی از سازمان ملل متحد هم بیشتر عضو دارد! همین امر سبب به وجود آمدن رقابت ما بین تیم های ملی و حمایت مردم هر کشور از تیم خود شد. تا جاییکه در سال ۱۹۳۰ با میزبانی اروگوئه اولین جام جهانی فوتبال مردان شکل گرفت.

این رقابت های مهم هر ۴ سال یک بار به میزبانی کشوری که توسط رای گیری در فیفا انتخاب می شود برگزار می گردد. تاکنون کشورهایی نظیر روسیه، ژاپن، آرژانتین، فرانسه، برزیل، ایتالیا، آمریکا، آلمان و اسپانیا توانسته اند میزبان رقابت های قهرمانی جهان باشند که برای این کشورها افتخار محسوب می شود.

تیم های فوتبال در هر قاره باید در رقابت انتخابی جام جهانی با هم مسابقه دهند تا بتوانند سهمیه حضور در این رقابت هیجان انگیز را بدست آورند. لازم به ذکر است آخرین دوره جام جهانی به میزبانی کشور روسیه و با شرکت ۳۲ تیم ملی صورت پذیرفت که تیم ملی فرانسه با بهره گیری از بازیکنانی نظیر پوگبا، گریزمان و امباپه توانست قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کند.

پیشنهاد مطالعه:  7 راه عالی برای خنک شدن بصورت طبیعی

تاکنون بازیکنان بسیار بزرگی نظیر پله، کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، رونالدو نازاریو، زیدان، یورگن کلینزمان، نیمار، گرد مولر، روماریو، ریوالدو، مودریچ و باتیستوتا در ادوار مختلف جام جهانی فوتبال حضور داشته اند و اعتبار و هیجان این مسابقات را بالا برده اند.

 

جشن قهرمانی فرانسه در جام جهانی 2018
جشن قهرمانی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

در سال ۲۰۱۰ با رای گیری اعضای اتحادیه فیفا که شائبه تقلب در آن هم بسیار مطرح است، کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال انتخاب شد. این انتخاب که با انتقادات شدید همراه بود سبب شد تا به علت گرمای شدید هوا در این کشور آسیایی، برای اولین دوره، جام جهانی در فصل پاییز برگزار شود.

زمان برگزاری مسابقات فوتبال ۲۰۲۲ از تاریخ ۲۹ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ می باشد که کشور عزیزمان ایران هم به عنوان یکی از ۳۲ تیم حاضر در این رقابت ها با آمریکا، انگلیس و ولز همگروه شده است.

اگرچه این رقابت ها در یکی از فصول سرد سال قرار است برگزار گردد ولی به دلیل نزدیکی کشور قطر به خط استوا باز هم گرمای هوا برای خیلی از تماشاگران و بازیکنان تیم های حاضر اذیت کننده و حتی خطرناک می باشد. به همین دلیل این کشور سرمایه گذاری گسترده ای برای استفاده از تجهیزات سرمایشی مدرن در ۸ ورزشگاه میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال انجام داده که در ادامه بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

متوسط دمای هوای قطر در طول یک سال
متوسط دمای هوای قطر در طول یک سال

سیستم سرمایشی فوق پیشرفته برای ورزشگاه های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

گرمای هوا برای عموم انسان ها به خصوص هنگام ورزش کردن مضر است، به همین علت می توان از انواع خنک کننده طبیعی برای انسان و یا انواع تجهیزات سرمایشی جهت برطرف کردن و پایین آوردن دمای بدن کمک گرفت.

اگر به متوسط دمای هوای قطر در طول یک سال نگاهی بیندازیم متوجه می شویم این کشور هوای بسیار گرمی در فصل تابستان (حدود ۴۰ درجه سانتی گراد!) برای برگزاری رقابت های قهرمانی جهان در رشته فوتبال خواهد داشت. به همین دلیل با تصمیم مسئولین برای اولین بار در تاریخ، این رقابت ها در ماه های نوامبر و دسامبر و در فصل تقریبا سرد سال برگزار خواهد شد.

ولی باز هم دمای متوسط ۲۵ درجه سانتیگراد برای بازیکنان و هواداران خیلی از کشورهای شرکت کننده به خصوص در زمان برگزاری مسابقات زیاد است و این امر استفاده از تجهیزات سرمایشی مدرن در طول بازی ها را ضروری می کند.

پیشنهاد مطالعه:  19 راه عالی برای تحمل و فرار از گرما در تابستان

4 نمونه از ورزشگاه های قطر در جام جهانی 2022
۴ نمونه از ورزشگاه های قطر در جام جهانی ۲۰۲۲

تجهیزات سرمایشی مدرن در ۸ ورزشگاه فوتبال

همانگونه که مسئولان قطری قول داده بودند تمامی هشت ورزشگاه جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ از تهویه مطبوع و تجهیزات سرمایشی مدرن و پیشرفته ای بهره خواهند برد. این کار به رهبری آقای دکتر سعود عبدالعزیز عبدالغنی، استاد کالج انجنیری دانشگاه و با نام مستعار «دکتر کول» انجام می شود.

بنا به گفته دکتر کول، سیستم فوق پیشرفته نصب شده در همه ورزشگاه ها علاوه بر خنک کردن فضای ورزشگاه به وسیله پمپاژ، هوای استادیوم ها را تمیز و مطبوع نیز می گرداند و این کار با استاده از انرژی خورشیدی حاصل از مزرعه های خورشیدی اطراف دوحه صورت می پذیرد.

عملکرد این سیستم به گونه ای است که ابتدا هوای گرم محیط را مکش کرده و به داخل محفظه های عظیمی می کشاند و با استفاده از سیستم خنک کننده ای که در آنجا تعبیه شده خنک می کند. سپس هوای خنک شده با استفاده از فیلترهایی کاملا تمیز می گردند.

در نهایت نیز این هوای مطبوع با استفاده از فن های غول پیکر و از طریق دریچه های تعبیه شده در جای جای ورزشگاه به کل فضا منتقل می گردد. البته این نکته نیز رعایت شده است که خروجی هوا از دریچه به صورت ملایم به افراد برسد تا سبب اذیت و ناراحتی آنها نشود!

 

دکتر عبدالغنی در حال نمایش دریچه های سیستم خنک کننده
دکتر عبدالغنی در حال نمایش دریچه های سیستم خنک کننده

 

مزیتی که فیلتر هوا ایجاد می کند این است که از به وجود آمدن مشکل و ضرر برای افراد دارای آلرژی و آسم کاملا جلوگیری می کند زیرا هوای خروجی بسیار تمیز و صاف می باشد.

بنابر گفته دکتر کول، تیم تحقیقاتی و عملیاتی این پروژه در ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این ایده را از سیستم خنک کننده ماشین های سواری گرفته اند و بسط داده اند. کار دانشمندان بر روی این ایده بلافاصله پس از انتخاب کشور قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ صورت پذیرفته است.

او همچنین افزود: به علت شرایط خاص آب و هوایی قطر، این پروژه تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و برای اولین بار اینگونه منحصر به فرد به اجرا درامده است.

 

بررسی و تست دبی هوای خروجی از دریچه ها در ورزشگاه های جام جهانی توسط دکتر کول
بررسی و تست دبی هوای خروجی از دریچه ها در ورزشگاه های جام جهانی توسط دکتر کول

 

تصویر بالا بررسی و تست دبی هوای خروجی از دریچه ها در ورزشگاه های جام جهانی توسط دکتر کول نشان می دهد. جایی که با یک دستگاه CFM سنج براحتی حجم هوای خروجی از هر دریچه قابل اندازه گیری می باشد.

نکته دیگری که در اینجا حائز اهمیت است نوع طراحی و ساخت کل ورزشگاه است؛ بطوریکه کمترین هوا از بیرون استادیوم وارد محیط داخلی می شود و کار را برای این تجهیزات سرمایشی مدرن آسان تر می نماید.

پیشنهاد مطالعه:  چیلر چیست و چگونه کار میکند؟

همچنین ایده آنها بدین گونه است که فرآیند خنک سازی ورزشگاه ها باید حداقل دو ساعت قبل از شروع هر بازی فوتبال صورت پذیرد تا حجم کاری کمتری از این دستگاه ها در طول بازی کشیده شود و مصرف انرژی در هنگام برگزاری مسابقه به شدت کاهش پیدا کند.

در انتها ویدئویی از مصاحبه با آقای دکتر سعود عبدالعزیز عبدالغنی در این مورد خواهیم دید:

 

برنامه بازی های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ 

بازی اول: دوشنبه ۳۰ آبان

ایران – انگلیس / ‏‬ ساعت ۱۶:۳۰
آمریکا – ولز / ‏‬ساعت ۲۲:۳۰

بازی دوم: جمعه ۴ آذر

انگلیس – آمریکا / ‏ساعت ۲۲:۳۰
ایران – ولز / ‏ساعت ۱۳:۳۰

 

بازی سوم: سه شنبه ۸ آذر

انگلیس – ولز / ‏ساعت ۲۲:۳۰
ایران – آمریکا / ‏ساعت ۲۲:۳۰

 

¿ سوالات متداول

چرا جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار می شود؟

فیفا پیش از پیشنهادهایی از کشورهای استرالیا، قطر، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا؛ در نهایت قطر را انتخاب نمود که البته در همان موقع نیز شائبه تقلب و رشوه به وجود آمد و در سال های بعد حتی سپ بلاتر رئیس فیفا از کار خود برکنار شد.

چرا جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در فصول سرد سال برگزار می شود؟

به علت متوسط دمای هوای گرم ۴۰ درجه سانیگراد کشور قطر در طول تابستان، برگزاری این رقابت ها به پاییز منتقل شده است.

آیا ورزشگاه های جام جهانی دارای تهویه هوا هستند؟

بله. سیستم های سرمایشی مدرن و غول پیکری وظیفه خنک کردن و مطبوع نمودن فضای داخل استادیوم ها در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به عهده دارند.

 

∞ سخن پایانی

مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس، تولیدکننده انواع سیستم های گرمایشی سرمایشی نظیر کولر سلولزی (کولر زیر سقفی) و داکت اسپلیت، اهمیت زیادی به علائق مشتریان خود می دهد. فوتبال و مخصوصا جام جهانی هم که برای اکثر ایرانیان عزیز مهم است. پس ما سعی نمودیم از منظر خود این رقابت های جهانی را بررسی نمائیم.

امسال قرار است هیجان فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر به اوج خود برسد. به علت دمای هوای بالا هنگام برگزاری مسابقات، تجهیزات سرمایشی مدرن در ۸ ورزشگاه فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تعبیه شده تا هواداران و بازیکنان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر به خوبی خنک شوند و از تماشای بازی تیم های ملی خود لذت ببرند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *