فرار و رهایی از گرما با آب

فرار و رهایی از گرما با آب


یکی از مهمترین مسائل افراد که هر ساله با آن روبرو هستند رهایی از گرما در تابستان می باشد؛ فرار از گرما در برخی از ماه های سال چنان ضروری می شود که اگر انجام نشود حتی منجر به گرمازدگی و بیماری های خطرناک می گردد. در نتیجه، بالا بردن تحمل گرما در تابستان و ماه های گرم سال، علاوه بر لذت بخشی به فرد، می تواند حتی جان انسان را نجات دهد.

 

رهایی از گرما (Escape from heating) ممکن است امری پیش پا افتاده و بی اهمیت در نظر افراد جلوه کند؛ ولی گاهی موقعیت هایی برای انسان پیش می آید که اندک اقدامات و لحظات می تواند در نجات جان یک دوست یا عضو عزیز خانواده می تواند موثر واقع می شود! پس سعی کنید با دقت موارد را فرا بگیرید.

 

ترفندهای فرار و رهایی از گرما در تابستان

هر ساله موج‌های گرمای زیادی در سراسر دنیا به ثبت می‌رسد و برخی کشورها حتی بالاترین دما در تاریخ خود را تجربه می‌کنند. گرما به طرق مختلف می‌تواند بر زندگی روزمره ما اثر بگذارد، پس تحمل گرما امری ضروری محسوب می شود. خستگی، گرفتگی عضلات بر اثر گرما و گرمازدگی برخی از مشکلاتی هستند که ممکن است به آن‌ها دچار شوید.

به همین دلیل در ادامه چند ترفند نجات‌بخش و ساده برای رهایی از گرما در روزهای گرم تابستان آمده است.

  1. پرده‌ها را بکشید.

درست است که با یک دستگاه خنک‌کننده مناسب می‌توان مشکل گرما را فورا حل کرد. اما همچنان کشیدن پرده مانع از اتلاف انرژی و ورود گرما به داخل و خروج هوای خنک فضا به خارج خواهد شد.

برخلاف تصور نصب پرده‌های ضخیم، گزینه بهتری است برای این کار است. این اولین قدم است و با انجام این کار می‌توانید در مصرف انرژی و در نتیجه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

  1. مثل یک مصری بخوابید.

مصریانِ باستان، در بسیاری از چیزها از جمله تکنیک‌های خواب، جلوتر از زمانِ خود بودند. برای خنک شدن، پتوهای خود را قبل از خواب در آب سرد خیس می‌کردند. می‌توانید این روش را با نشان دادن پنکه به سمت خود در هنگام خواب بهبود ببخشید.

آب ملافه مرطوبی که روی شما قرار دارد تبخیر می‌شود و این فرآیند موجب خنک شدن شما می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید برای جلوگیری از خیس شدن تخت، یک حوله خشک زیر خود قرار دهید.

ممکن است فکر کنید که این روش باعث خنکی بیش از حد و مریضی‌تان شود که در این صورت می‌توانید فقط یک پارچه نم‌دار را روی پاهای‌تان بگذارید.

  1. خرید‌هایتان را اول وقت انجام دهید.
پیشنهاد مطالعه:  8 ورزشگاه جام جهانی 2022 قطر چگونه خنک می شود؟

اغلب افراد با ماشین شخصی خود برای خرید می‌روند. اما دمای یک خودرو در بسته، می‌تواند به بیش از ۹۳ درجه سانتی‌گراد برسد. درست است که می‌تواند از کولر خودرو استفاده کنید؛ اما با این کار حجم زیادی از بنزین‌تان مصرف می‌شود.

به همین علت برای رهایی از گرما بهتر است صبح زود که هوا و داخل ماشین خنک است، خرید‌های خود را انجام دهید.

موکول کردن خرید به ساعات بعدی روز، فکر خوبی نیست، چون خودرو همه گرمایی که از ابتدای روز تا آن موقع بوده را به خود جذب کرده است.

 

خنک نگه داشتن پا
خنک نگه داشتن پا

 

  1. پاهایتان را خنک نگه دارید.

برای رهایی از گرما پاهای‌تان را با یک حمام یخ پذیرایی کنید. این کار در یک روز گرم، مفید است، به ویژه اگر برای مدت زیادی پیاده‌روی کرده‌ یا زمان زیادی ایستاده باشید.

  1. استفاده از اسانس‌های معطر و خنک

یکی از راه‌های رهایی از گرما، سوزاندن اسانس‌هایی با رایحه‌های چون نعناع است. این رایحه‌ها را در ظرف مخصوص اسانس‌سوز، بسوزانید تا حس خنکی در خانه خود ایجاد کنید.

  1. فرار ذهنی از گرما

آیا فیلم‌هایی که در فصل سرد سال و برفی ساخته شده‌اند، دوست دارید؟ آن‌ها ممکن است به شما کمک کنند تا حس خنکی را تداعی کنید. تماشای فیلم‌هایی با موضوع زمستان یا خواندن کتاب‌هایی با موضوع زمستان، خاطرات ما را از سرما، یخ و برف تداعی خواهد کرد. این ذهن ما را فریب می‌دهد تا ما را خنک کند.

البته تماشای عکس‌های خانوادگی قدیمی نیز که در برف و باران گرفته‌اید، به شما برای فرار از گرما در تابستان کمک خواهد کرد.

  1. خوردن مواد غذایی غنی از مواد مغذی

خیلی از ما به دلیل گرمای زیاد در تابستان کم اشتها می‌شویم. بهترین کار این است که تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر و حجم آن‌ها را کمتر کنید. به‌علاوه بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که سرشار از مواد مغذی هستند. به‌خصوص میوه و سبزی که آب زیادی دارند. از مصرف مواد غذایی قندی که چیزی جز کربوهیدرات ندارند نیز بپرهیزید.

  1. آبمیوه، اسموتی و بستنی‌های یخی (آلاسکا) درست کنید.

چه چیزی بهتر از خنک شدن با یک خوراکی سرد و خوشمزه؟! خوردنی‌های یخ‌زده شیرین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای رهایی از گرما لذت ببرید.

از بستنی یخی، اسموتی‌ها یا آب‌میوه‌های چون لیموناد برای یک میان وعده سالم و فرار از گرما در تابستان لذت ببرید.

 

فرار از گرما در ماه های تیر و مرداد، آنقدر برای انسان مفید، ضروری، لذت بخش و مفرح است که به صورت غیر ارادی ذهن و بدن هر فردی را به این سمت سوق خواهد داد. باید در تابستان به یکی از مناطق جنوبی کشور سفر کنید تا در گرمای ۵۰ درجه، درستی این سخن را بتوانید با گوشت و پوست خود لمس نمائید.

 

  1. کولر دست‌ساز درست کنید.
پیشنهاد مطالعه:  معرفی 9 نوع از بهترین سیستم های سرمایشی؛ مزایا و معایب

استفاده از پنکه برای خنک کردن و رهایی از گرما در تابستان یکی از ساده‌ترین راه‌ها است. با این حال وقتی گرمای محیط شدید باشد بادِ پنکه هم گرم می‌شود و انگار فقط باد گرم به ما برخورد می‌کند.

پس یک کاسه پر از یخ جلوی پنکه قرار دهید. پنکه هوای سردِ یخِ در حال تبخیر را می‌گیرد و آن را در اتاق پخش می‌کند.

  1. لباس کم، گشاد و نازک با رنگ‌های روشن بپوشید.

برای رهایی از گرمای تابستان لباس‌هایی گشاد با رنگ‌های روشن و جنس‌هایی خاص بپوشید تا به پوست شما اجازه تنفس دهند. جنس‌های پنبه یا ابریشم گزینه‌های خوبی هستند و شما را از گرما نجات می‌دهد.

  1. غذاهای سبک بخورید.

دلیل خوبی وجود دارد که سالادهایی مثل خیار و ماست یا کلم سفید و ماست در آب و هوای گرم، بسیار محبوب هستند. هضم آن‌ها بسیار آسان‌تر است و در گرمای تابستان باعث نمی‌شوند که شما احساس خستگی کنید.

به هر قیمتی از غذاهای چرب خودداری کنید. می‌دانم که نمی‌شود از غذاهای خوشمزه ایرانی گذشت. اما اگر به مصرف میوه‌ها و سبزیجات پایبند باشید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. این خوراکی‌های سالم آنقدر آبکی هستند که شما را هیدراته نگه داشته و در کمترین زمان شما را خنک خواهند کرد.

 

کودک مشغول نوشیدن آب
کودک مشغول نوشیدن آب

 

  1. نوشیدن آب زیاد و نخوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار

از نوشیدن قهوه خودداری کنید و به جایش آب بنوشید. نوشابه و نوشیدنی‌های کافئینی و انرژی‌زا، به جای کمک به خنک شدن‌تان باعث از دست رفتن آب بدن‌تان خواهند شد.

بهترین کار، نوشیدن آب خنک است. حتی اگر احساس تشنگی نکنید. چون گرمای هوا باعث تعرق و از دست رفتن آب بدن می‌شود. اگر این آب از دست رفته را پیشاپیش جبران نکنید ممکن است بعدا بدن‌تان دچار کمبود آب شدید شود.

  1. لوازم آرایشی خود را نیز خنک نگه دارید.

بله درست خواندید. ماسک‌ها، کرم‌ها، سرم‌ها، تونرها، لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌ها را در یخچال قرار دهید. دمای پایین نه تنها باعث دوام بیشتر آن‌ها می‌شود، بلکه هر بار که از آن‌ها استفاده می‌کنید، احساس خنکی خواهید داشت.

  1. نوشیدن مایعات

با تعریق، آب زیادی از دست می‌دهید، جایگزین کردن آب از دست رفته، بسیار مهم است. هرچه کم‌آبی بدن شما بیشتر باشد دمای بدن شما بیشتر می‌شود. بنابراین نوشیدن مایعات زیاد، برای خنک نگه‌داشتن و رهایی از گرما در ماه‌های گرم اهمیت زیادی دارد. اگر به سرعت گرم می‌شوید، یک بطری اسپری را نیز در نزدیکی خود نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه:  چیلر چیست و چگونه کار میکند؟

 

رهایی از گرما با کرم ضد آفتاب برای یک کودک
رهایی از گرما با کرم ضد آفتاب برای یک کودک

 

  1. استفاده از ابزارهای محافظ

زدن کرم ضد‌ آفتاب، ضروری است. اما این تنها محافظی نیست که نیاز دارید. یک کلاه می‌تواند بهترین دوست شما برای رهایی از گرما باشد. با این حال اگر احساس می‌کنید برای‌تان کافی نیست، از چتر استفاده کنید. سایه‌ای که چتر ایجاد می‌کند نه تنها از سر بلکه از کل بدن محافظت خواهد کرد.

  1. مدیتیشن صدا

ترفند دیگری که می‌توانید برای خنک شدن در ذهن خود استفاده کنید، مدیتیشن صداست. با صداهای طبیعت هماهنگ شوید. به امواج اقیانوس و رعد و برق گوش دهید یا با صدای بارندگی به خواب بروید. تضمین شده است که این‌ها، حالات و احساس خنکی را به شما باز می‌گردانند.

  1. دوش آب سرد

اگر همچنان گرمازده می‌شوید، می‌توانید دوش آب سرد بگیرید. این کار در یک لحظه شما را خنک می‌کند، اما توصیه می‌کنیم مرطوب بمانید.‌ از حوله برای خشک کردن خود استفاده نکنید و اجازه دهید در هوا خشک شوید. این کار شما را آرام می‌کند.

  1. در ساعات اوج گرما ورزش نکنید.

خیلی از ما برای انجام ورزش به نزدیک‌ترین باشگاه می‌رویم که معمولا به دستگاه خنک‌کننده هم مجهز هستند. اما بعضی از افراد ورزش در هوای آزاد را ترجیح می‌دهند.

چه قصد دویدن در پارک را داشته باشید و چه انجام یوگا، برای فرار از گرما در تابستان، ورزش کردن را باید به بعد از رفتن آفتاب یا صبح زود موکول کنید. چون ورزش در هوای گرم، فشار اضافی به بدن وارد کرده و در نتیجه دمای  بدن بالا می‌رود.

  1. نصب سیستم‌های سرمایشی با راندمان بالا

همه راه‌هایی که تا اینجا گفته شد ترفند‌هایی ساده و بسیار موثر برای خنک ماندن و رهایی از گرما است. اما استفاده از سیستم‌های سرمایشی با راندمان بالا، مثل کولر سلولزی پارادایس و داکت اسپلیت پارادایس که از پرفروش‌ترین دستگاه‌های سرمایشی ایرانی هستند،  از هر روش دیگری برای در امان ماندن از گرمای تابستان، بهتر است.

 

سخن پایانی

در این مطلب مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس سعی نمود تا ۱۹ ترفند فوق العاده برای رهایی از گرما در تابستان را به شما عزیزان معرفی نماید؛ با استفاده از این راهکارها شما عزیزان می توانید در موقعیت های مختلف از فرار از گرما کنید و از شر گرمازدگی خلاص شوید. حواستان باشد که گاهی این نکات ساده منجر به نجات جان یکی از عزیزان و اعضاء خانواده شما خواهد شد، پس به راحتی از کنار آنها عبود نکنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *