انواع تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی

انواع تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی


ممکن است همه شما کولر آبی و کولر سلولزی را بشناسید، ولی هیچکدام همه موارد تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی را قطعا نمیدانید! فرق کولر سلولزی با کولر آبی آنقدر زیاد است که با مطالعه این مطلب به خوبی می توان نظر افراد را در مورد خرید یک سیستم سرمایشی عالی تغییر داد.

شاید پس از شناخت اینکه کولر سلولزی چیست، بتوان پاسخ این سوال را داد که کولر سلولزی بهتر است یا کولر آبی؟ سوالی که با ورود کولر‌های سلولزی به بازار، اغلب مردم از فروشندگان کولر‌ها می‌پرسند. این پرسش و مقایسه از کجا نشات می‌گیرد؟ بله.‌ درست حدس زدید؛ از آنجایی که ظاهر کولر‌های سلولزی و کولر‌های آبی پوشالی ۹۹٪   یکسان است و تنها تفاوت ظاهری‌شان، در واسطه تبخیری‌شان (یعنی رشته‌های پوشالی و پد‌های سلولزی) است.

شنیدید که می‌گن به ظاهر آدما نگاه نکن؟! این جمله برای کولر‌های پوشالی و کولر‌های سلولزی هم صدق می‌کند. پس با ما همراه باشید تا حقیقت تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی را بدانیم.‌

 

تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی هوشمند آنقدر زیاد است که هیچکس نمی تواند پس از شناخت موارد، چشم خود را بر برتری های واضح کولر هوشمند ببندد و باز هم سراغ خرید کولر آبی قدیمی برود؛ به همین علت است که اصرار بر شناخت فرق کولر سلولزی و آبی اینقدر وجود دارد.

 

۱۵ تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی

از آنجایی که چند سالی اخیر، کولر‌های سلولزی با استقبال قابل توجهی روبرو شده است؛ پس دانستن تفاوت کولر سلولزی با کولر آبی ضروری است.

  1. تفاوت بافت واسطه تبخیریِ کولر سلولزی و کولر آبی و تاثیر آن بر راندمان

اولین تفاوت این دو‌سیستم سرمایشی، در بافت واسطه تبخیر آن‌هاست. در واقع ساختار واسطه‌های تبخیری، اساسی‌ترین تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی است.

واسطه تبخیری کولر آبی پوشالی از چوب درختان تهیه می‌شود که به صورت رشته‌های ناهمگن و غیر‌یکنواخت هستند که پس از آبریزش آب روی پوشال‌ها، در مدت کوتاهی (حدود یک هفته)، به سمت پایین جابجا می‌شوند. در نتیجه بخش‌های پایین پوشال‌ها متراکم‌تر و بخش‌های بالایی و وسط، خالی از پوشال خواهند شد.

این امر سبب ورود هوای گرم از قسمت‌هایی خواهد شد که پوشال آن‌ها تحلیل رفته است. هوای گرمِ وارد شده از بخش‌های بالایی و وسط، با هوای سرد تولید‌شده توسط قسمت‌های ضخیم‌تر پوشال‌ها، ترکیب شده و موجب کاهش راندمانِ کولر آبی پوشالی (۲۰٪-۳۰٪) می‌شود. البته همین مشکل باعث افزایش مصرف انرژی نیز خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:  پوشال سلولزی چیست؛ انواع، کاربردها، مزایا و معایب

اما برای تهیه پد کولر سلولزی از کاغذ و فیبر  استفاده می‌شود که شکل نهایی آن منسجم و همگن است. این ساختار از ورود هوای گرم جلوگیری کرده و در نتیجه خنک‌سازی به نسبت کولر‌های آبی پوشالی حدود ۲۰٪-۳۰٪ بیشتر خواهد بود.

 

نمونه بدنه کولر سلولزی تمام هوشمند پارادایس
نمونه بدنه کولر سلولزی تمام هوشمند پارادایس

 

  1. جنس بدنه و طول عمر

جنس بدنه کولر آبی پوشالی، از فلز است. همانطور که می‌دانید آب در تشتک کولرهای آبی پوشالی تقریباً راکد می‌ماند. به همین دلیل به مرور زمان بدنه کولر، دچار زنگ‌زدگی، فرسودگی و حتی سوراخ می‌شود.

اما جنس بدنه کولر‌های سلولزی از پلاستیک فشرده است. به همین علت کتی در طولانی مدت بدنه سوراخ نخواهد شد و می‌توان گفت که طول عمر بالایی خواهند داشت.

  1. صدا

یک تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی که برای بسیاری از ما مهم است، صدای بلند و ناهنجار ناشی از لرزش آن‌هاست. پلاستیکی بودن بدنه کولر‌های سلولزی از لرزش زیاد آن نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین صدای کمتری به نسبت کولرهای آبی پوشالی خواهد داشت.

  1. تفاوت کولر سلولزی با کولر آبی در شوره‌زدن

شوره‌زدن در بدنه فلزی اتفاق می‌افتد و برطرف کردن آن بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. اما شوره‌زدن بدنه ‌پلاستیکی خیلی کم اتفاق می‌افتد و حتی اگر شوره بزند به آسانی برطرف می‌شود.

  1. مصرف برق

تا اینجا متوجه شدیم که خنک‌سازی کولر سلولزی نسبت به کولر آبی بیشتر است. می‌توان گفت بیشتر از ۸۰٪ قدرت خنک‌کنندگی دارد. یعنی اگر هوای بیرون ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد، ۲۵-۳۰ درجه سانتی‌گراد، هوا داخل محیط را خنک خواهد کرد. این یعنی بالا رفتن راندمان که باعث کاهش مصرف برق  می‌شود.

اما در کولر‌های آبی، قدرت خنک‌کنندگی ۵۰٪-۶۰٪ است که به نسبت کولر سلولزی راندمان پایینی دارد و مصرف برق بیشتر. پس فرق کولر سلولزی با کولر آبی در مصرف انرژی نیز دلیلی برای فروش بالای کولر سلولزی به شمار می‌رود.

 

صرفه جویی در مصرف آب
صرفه جویی در مصرف آب

 

  1. مصرف آب

پخش شدن قطرات آب به اطراف (به غیر‌یکنواخت بودن پوشال) باعث مصرف بالای آب در کولر‌های آبی خواهد شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با خرید کولر سلولزی در مصرف آب نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

با توجه به کم‌آبی به وجود آمده در کشور‌مان استفاده از یک دستگاه سرمایشی کم‌مصرف مثل کولر‌ سلولزی، اهمیت بالایی دارد.

  1. تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی در جذب آلودگی‌ها و حفظ سلامت دستگاه تنفسی

اگر توجه کرده باشید گاها پیش آمده است که وقتی شخصی از بیرون، وارد خانه می‌شود و هوای کولر به او برخورد کند، فورا شروع به عطسه می‌کند. شاید تا الان فکر می‌کردید که این واکنش به دلیل خنکی باد کولر است و آن را چندان مهم نمی‌دانستید.

پیشنهاد مطالعه:  معرفی و بررسی انواع برند کولر سلولزی و قیمت آنها

اما در حقیقت این عطسه‌ها یک واکنش آلرژیک به ورود گرد و غبار و پخش شدن قارچ و باکتری (که در لا‌به‌لای پوشال‌ها بوجود می‌آید) است که وارد خانه می‌شود. این مشکل به مرور،‌ بیماری‌های تنفسی ایجاد خواهد کرد و سلامتی ما را به خطر می‌اندازد.

در صورتی که کولر‌های سلولزی به دلیل انسجام بالا به عنوان یک فیلتر هوا عمل کرده و از ورود گرد و غبار و قارچ و باکتری‌ها به فضای داخلی جلوگیری می‌کنند.‌ پس کولر سلولزی، یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت برای حفظ سلامت‌مان به شمار می‌رود.

 

از اولین روزی که کولرهای سلولزی وارد بازار تجهیزات سرمایشی شدند، بحث تفاوت کولر آبی و کولر سلولزی و مزایا و معایب هر کدام بر سر زبان ها افتاد و طرفداران پر و پاقرصی پیدا نمودند؛ البته کولر آبی جز ارزان بودن، در این رقابت قابلیت دیگری برای ارائه نداشت!

 

  1. تعمیرات و سرویس دوره‌ای

ساختار پوشال به گونه‌ای است که موجب پخش شدن قطرات آب به اطراف شده و  قطعات کولر دچار خرابی و فرسودگی خواهند شد. وقتی قطعات کولر آبی با مشکل مواجه شوند در کارکرد کولر اختلال ایجاد می‌کند و هر ساله نیاز به سرویس خواهد داشت.

اما این اتفاق  در کولر سلولزی به لطف تراکم پد‌های سلولزی روی نخواهد داد.

  1. تفاوت کولر سلولزی با کولر آبی در تعویض پد و پوشال

چون حالت پوشال‌ها خیلی زود عوض می‌شود و باعث کاهش راندمان و ورود گرد و غبار به محیط می‌شود مجبور به تعویض آن‌ها خواهیم شد. البته اگر سلامتی‌تان را در نظر بگیریم و بخواهیم از ورود قارچ و باکتری (سطح پوشال‌ها) به ریه‌ها و دستگاه تنفسی جلوگیری کنیم، هر ۱ تا ۲ سال باید پوشال را تعویض کنیم.

اما پد‌ها سلولزی به دلیل حفظ ساختار و منسجم بودن‌شان، ۳-۵ سال یکبار نیاز به تعویض دارند. البته با شست‌و‌شوی سه هفته یکبار می‌توان عمر مفید آن را نیز بالا برده و همچنین از ایجاد بوی نامطبوع پیشگیری کرد.

 

پارامترهای قیمت و کیفیت
پارامترهای قیمت و کیفیت

 

  1. قیمت

گرچه قیمت کولر‌های سلولزی نسبت به کولر آبی بیشتر است، اما با وجود مزایای زیادی که دارد در طولانی مدت متوجه خواهید شد که از نظر اقتصادی، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در واقع همین که نیاز به تعمیرات مداوم ندارد و مصرف آب و برق را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، قیمت بالای آن را توجیه می‌کند.

  1. خاصیت مویینگی
پیشنهاد مطالعه:  کولر آبی سلولزی چیست؟ مزایا، طرز کار و انواع آن

خاصیت مویینگی نیز تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی به شمار می‌رود. پدهای سلولزی‌ برخلاف پوشال‌ها خاصیت مویینگی دارند.‌ یعنی آب به صورت یکنواخت در کل پد، پخش می‌شود. همین امر مانع از بوجود آمدن نقاط خشک روی آن‌ها خواهد شد.

  1. رسوب‌گذاری

رسوب‌گذاری در کولر آبی سلولزی خیلی کند اتفاق می‌افتد. در صورتی که رسوب‌گذاری در کولر آبی پوشالی خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

  1. تجمع آب در تشتک

فرق کولر سلولزی با کولر آبی در تجمع آب در تشتک آن‌ها نیز قابل مشاهده است. در تشتک کولر‌های آبی پوشالی همیشه مقداری آب تجمع می‌یابد که باعث آسیب به موتور و دیگر قطعات و حتی بدنه خواهد شد.

ولی در کولر سلولزی آب در تشتک آن جمع نمی‌شود.

 

شاید بتوان مهمترین فرق کولر سلولزی با  کولر آبی را در بحث هوشمند بودن آن دانست؛ عصر تکنولوژی امروز برنمی تابد که نتوان دستگاهی را از راه دور کنترل نمود و یا حتی رنج دمایی مشخصی را در آن تعیین کرد! امروزه کولرهای قدیمی دیگر نمی توانند جایی در زندگی بشر داشته باشند و به زودی از چرخه روزگار محو می گردند.

 

  1. قابلیت اتصال به وای‌فای

برخی از سیستم‌های سرمایشی پیشرفته مثل کولر سلولزی پارادایس قابلیت اتصال به wifi و کنترل از راه دور و قابلیت تنظیم سرعت موتور تا ۱۰ دور را دارند. همانطور که می‌دانید این قابلیت‌ها در کولر‌های آبی پوشالی، وجود ندارد.

  1. فرق کولر سلولزی با کولر آبی از نظر ابعاد

تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی نیز در ابعاد آن‌ها وجو‌د دارد. کولر‌های سلولزی را می‌توان با توجه به ابعاد و محل قرارگیری در اندازه‌های دلخواه سفارش داد. اما کولر‌های آبی در ظرفیت و ابعاد مشخصی توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود.

 

کولر آبی بهتر است یا کولر سلولزی؟

با توجه به تفاوت هایی که برشمردیم و مزایای کولر آبی سلولزی که قبل تر به آن اشاره نمودیم، از همه جهت کولر سلولزی برتر بوده و می تواند خرید بهتری برای شما نسبت به کولرهای قدیمی بازار لقب بگیرد.

 

سخن پایانی

در این مطلب پارادایس سعی نمود تا ۱۵تفاوت کولر آبی با کولر سلولزی را برای شما عزیزان بیان نماید؛ شناخت انواع موارد فرق کولر سلولزی با کولر آبی می تواند شما را در خرید آگاهانه تر و بهینه تر سیستم سرمایشی منزل یا محل کار بسیار کمک نماید. توصیه ما این است که حتما این موارد را قبل از خرید خود چک کنید.

۲ دیدگاه

  • سلام تصمیم دارم کولر آبی ۷۰۰۰ فعلی را تعویض نمایم. منزل ما ۱۶۰ متر مربع زیر بنا دارد. سه خواب دوازده متری دارد و در سالن یک کولر گازی ۲۴۰۰۰ نصب است. میخواهم کولر آبی کوچکتری برای خنک کردن سه خواب باشد چه سایز کولر را انتخاب نمایم البته کولر سلولزی مورد نظر است سپاسگزار شما هستم

    • اگر کانال کشی مناسب دارید و فقط برای خنک کردن سه تا اتاق قصد خرید دارید، می توانید کولر سلولزی ۵۰۰۰ استفاده کنید؛ ولی پیشنهاد ما این است که با توجه به اختلاف کم قیمتی، شما کولر سلولزی ۸۰۰۰ تهیه کنید که کل محیط ۱۶۰ متری شما را پوشش دهد و حتی کولر گازی شما را از چرخه حذف کند که مصرف برق بسیار پایین تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *