داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت چیست


از نظر کارشناسان، بهترین و مناسب ترین سیستم تهویه مطبوع برای خانه های ویلایی، آپارتمان ها و ساختمان های نوساز در کل ایران، داکت اسپلیت می باشد. البته تصدیق این حرف در سطح اجتماع منوط به این است که همه بدانند داکت اسپلیت چیست؛ سپس در مورد انواع داکت اسپلیت، طرز کار، مزایا و معایب، نحوه نصب، سرویس و درنهایت روش تنظیم دستگاه در تابستان و زمستان اطلاعات درست و کافی بدست آورند.

تجهیزات سرمایشی گوناگونی در بازار وجود دارند که هر کدام کارکرد مخصوص به خود را داشته و در جای مخصوص خود بهترین هستند؛ ولی بازار همواره عطش داشته تا به دستگاهی جامع برسد که بتواند تمام نیازهای مردم را در حوزه تجهیزات سرمایش گرمایش پوشش دهد.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت (Duct Split)، یک دستگاه پیشرفته و مدرن تهویه مطبوع (HVAC) یا به عبارتی کولر گازی کانال کشی شده (Ducted Air Conditioner) است؛ این سیستم می تواند با اضافه شدن تنها یک کویل آب گرم، علاوه بر سرمایش، گرمایش منازل ویلایی، آپارتمان ها و ساختمان های اداری-تجاری را به صورت فوق العاده عالی تأمین نماید. 

به عبارت دیگر، انواع داکت اسپلیت عملکردی شبیه کولر گازی دارند ولی به وسیله کانال و داکت، به تمام محیط دسترسی پیدا می کنند؛ در نتیجه می توانند به صورت کامل و اصولی، هوای خنک یا گرم تولیدشده را در سراسر محیط مورد نظر پخش نمایند. به همین علت است که اصطلاحا به آنها کولر گازی داکت اسپلیت هم گفته می شود.

اگر بخواهیم مهمترین تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت را عنوان کنیم، باید به همین وجود کانال کشی و امکان پخش متوازن هوای مطبوع اشاره نمائیم که البته در اکثر مواقع یک مزیت طلایی محسوب می شود!

دستگاه داکت اسپلیت، علاوه بر کیفیت و کارایی فوق العاده، یک سیستم جامع و کامل محسوب می شود؛ زیرا می تواند همزمان سرمایش و گرمایش را برای یک محیط به ارمغان آورد و البته آن را بصورت یکنواخت در سرتاسر منزل پخش کند.

چند دستگاه داکت اسپلیت در کنار هم به همراه نمایش ساختار داخلی آنها
چند دستگاه داکت اسپلیت در کنار هم به همراه نمایش ساختار داخلی آنها

قطعات و اجزای داکت اسپلیت

برای معرفی قطعات داکت اسپلیت باید بگوییم که این سیستم سرمایش گرمایش از ۲ بخش اصلی و ۴ بخش جانبی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را به عهده دارند؛ البته این اجزا، خود از بخش های کوچک تری تشکیل شده اند و عملکرد دستگاه را تضمین می کنند. در ادامه به معرفی اجمالی این اجزا و قطعات می پردازیم:

  • اجزای اصلی دستگاه داکت اسپلیت

همه انواع داکت اسپلیت، از دو بخش اصلی و مهم تشکیل می شوند که عبارتند از:

    • یونیت خارجی (کندانسور)

یونیت خارجی یا کندانسور (Condenser)، یکی از اجزای اصلی است که در بیرون ساختمان (پشت بام یا تراس) و در فضای باز نصب می‌شود. یونیت خارجی، محل خنک شدن گاز مبرد است که این امر توسط کمپرسور تعبیه شده داخل آن انجام می گیرد؛ بدین معنی که در حالت سرمایش دستگاه، دمای گاز مبرد در درون کندانسور، با استفاده از اتلاف گرمایی کاهش یافته و به مایع تبدیل می شود.

    • یونیت داخلی (هواساز)

دومین بخش اصلی دستگاه که شما هنگام خرید با آن مواجه می شوید یونیت داخلی، هواساز یا همان اواپراتور (Evaporator) است. محل قرارگیری یونیت داخلی یا هواساز، در داخل ساختمان و عمدتاً در زیر سقف کاذب است. وظیفه یونیت داخلی به صورت کلی این است که در حالت سرمایش دستگاه، توسط گاز مبرد مایع که در درون آن در چرخش است، هوای گرم محیط داخلی ساختمان را جذب کرده و مایع مبرد را به حالت گازی تبدیل می کند. در نتیجه محیط مورد نظر خنک می گردد. 

  • اجزای جانبی سیستم اسپلیت کانالی

اسپلیت کانال دار علاوه بر دو بخش اصلی خود، دارای چهار قسمت فرعی و جانبی نیز هست که عبارتند از:

    • لوله مسی

یونیت داخلی و خارجی توسط لوله مسی به هم متصل می‌شوند. این لوله، فشار مبرد را کاهش می‌دهد؛ مبرد بعد از خارج شدن از کندانسور، به لوله مویین مسی وارد شده و در این محل فشار آن پایین می‌آید. در نهایت نیز مایع مبرد خنک شده به کمک این لوله به یونیت داخلی منتقل می‌شود.

    • کانال‌

کانال اسپلیت می‌تواند گرد یا چهارگوش باشد. این کانال‌ها باعث اتصال یونیت داخلی به دریچه‌ها می‌شوند. وظیفه این کانال‌ها هدایت هوای مطبوع سرد یا گرم، از یونیت داخلی به سمت دریچه و فضای مورد نظر است.

    • دریچه

در انتهای کانال دریچه‌هایی قرار دارند که موجب انتقال هوای سرد شده یا گرم شده به اتاق می‌شوند‌.

    • ترموستات

ترموستات اسپلیت کانالی، یک بخش الکترونیکی است که وظایف مهمی از جمله کنترل، تنظیم دما و سرعت کارکرد فن را به عهده دارد.

البته اگر به نقشه داخلی دستگاه اسپلیت نگاهی بیندازیم، با قطعاتی نظیر کمپرسور، کویل آب گرم، فن، پمپ درین، گاز مبرد، فیلتر، شیر هواگیری و برد الکترونیکی نیز مواجه خواهیم شد که در صورت لزوم می توانید آنها را از مغازه های فروش قطعات تجهیزات سرمایشی تامین نمائید.

نقشه ساختاری قطعات و اجزای داکت اسپلیت در یک خانه
نقشه ساختاری قطعات و اجزای داکت اسپلیت در یک خانه

هر شخصی که بداند داکت اسپلیت چیست یا نظرات در مورد انواع داکت اسپلیت را خوانده باشد، تصدیق خواهد نمود که کمتر دستگاهی مانند آن یافت می شود تا بتواند اینچنین فوق العاده، محیط اطراف خود را خنک نماید.

انواع داکت اسپلیت

مبحث انواع داکت اسپلیت را می توان از منظرهای مختلفی مورد بررسی و کنکاش قرار داد؛ شناخت این دیدگاه ها به صورت کامل و دقیق، درنهایت منجر به شناخت دقیق اینکه داکت اسپلیت چیست منجر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:  بهترین مدلهای داکت اسپلیت موجود در بازار را بشناسید

این دستگاه سرمایش گرمایش، بر اساس نحوه کنترل ظرفیت کمپرسور (کنترل دور) به دو دسته بندی تقسیم می شود:

  • اسپلیت کانالی معمولی (دور ثابت)

در نوع معمولی، همواره کمپرسور استفاده شده با دور مشخص و ثابت کار می کند و برق مصرف می نماید؛ این یعنی به محض رسیدن دمای محیط به مقدار مد نظر (مثلا از ۲۸ درجه به ۲۰ درجه سانتی گراد)، دستگاه کاملا خاموش شده و با بالا رفتن دما دوباره شروع به کار می نماید.

  • داکت اسپلیت اینورتر (دور متغیر)

در داکت اسپلیت اینورتر، همانطور که از نام آن پیداست، دوره کار کمپرسور برحسب شرایط و دمای تعیین شده تغییر می کند؛ نکته دیگر در مورد این نوع دستگاه این است که هنگام رسیدن به نقطه دمایی مشخص شده، هرگز خاموش نمی شود بلکه دور موتور آن کاهش می یابد.

به عنوان مثال، هنگامی که قصد کاهش دمای محیط از ۲۸ به ۲۰ دئرجه سانتی گراد را داشته باشیم، دستگاه با حداکثر ظرفیت شروع به کار می کند و هرچه به دمای مدنظر نزدیک تر می شود، متناسب با آن دور موتور را کاهش می دهد. درنهایت هم زمانی که به دمای ۲۰ درجه رسید، دیگر خاموش نمی شود و با حداقل دور موتور به کار خود ادامه می دهد. با این ترفند، میزان روشن و خاموش شدن اسپلیت کاهش چشمگیری داشته و علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، مصرف برق آن نیز به شدت کاهش پیدا می کند.

درنتیجه، برخی تفاوت های اسپلیت اینورتر نسبت به معمولی عبارتند از:

    • کاهش مصرف برق
    • افزایش طول عمر کمپرسور دستگاه
    • کاهش صدای کار کردن یونیت خارجی
    • قیمت بسیار بالاتر

از منظر دیگر، می توان این سیستم ها را بر اساس ظرفیت داکت اسپلیت تقسیم بندی نمود. ظرفیت یعنی میزان گرمایش یا سرمایشی که به ازای هر تن، دستگاه توانایی تولید آن را دارد. انواع داکت اسپلیت برحسب ظرفیت آن به موارد زیر تقسیم بندی می شود:

درنهایت هم می توان براساس برند و شرکت سازنده، این دستگاه گرمایش سرمایش را تقسیم بندی کرد؛ چنانچه بخواهیم معروف ترین برندهای موجود در بازار را معرفی کنیم باید به موارد زیر اشاره نمائیم:

  • اسپلیت کانالی پارادایس
  • داکت اسپلیت ال جی
  • داکت اسپلیت گرین
  • داکت اسپلیت هایسنس
  • داکت اسپلیت جی پلاس
  • اسپلیت کانالی مدیا
  • داکت اسپلیت سامسونگ
  • اسپلیت کانالی یونیوا
  • داکت اسپلیت گودمن

جهت دریافت اطلاعات دقیق تر راجع به انواع برند داکت اسپلیت، چه ایرانی و چه خارجی، می توانید به مقاله لینک داده شده مراجعه کنید.

طرز کار داکت اسپلیت چگونه است؟

اگر بخواهیم بدانیم که داکت اسپلیت چیست، باید به خوبی بدانیم که چگونه کار می کند؛ طرز کار این دستگاه، بر مبنای ماده مبردی که در درون لوله های داخلی آن قرار دارد، شکل می گیرد. ماده مبرد می‌تواند به راحتی از حالت مایع به گاز و بالعکس تبدیل شود.

طراحی این سیستم بدین صورت است که دو یونیت داخلی و خارجی در کنار یکدیگر سیکل تبرید تراکمی را تشکیل می‌دهند. لوله‌های رفت و برگشت مسی، رابط میان این دو یونیت هستند. در ادامه نحوه عملکرد دقیق این سیستم را در حالت سرمایش و گرمایش شرح خواهیم داد:

سیستم سرمایش داکت اسپلیت

طبق اصول سیکل تبرید، نحوه کار دستگاه در هنگام سرمایش بدین گونه است که ابتدا مبرد به صورت گاز وارد کندانسور می شود که در پشت بام یا تراس قرار گرفته است؛ سپس به وسیله کمپرسور، با افزایش فشار و کاهش دما مواجه شده و گرمای خود را به هوای باز بیرون منتقل می‌کند.

بعد از آن مایع مبرد با فشار بالا، به شیر انبساط یا لوله مویین مسی دستگاه وارد می‌شود. به این ترتیب، فشار آن بسیار کاهش می‌یابد. ‌این مبرد بعد از وارد شدن به اواپراتور ‌یا همان یونیت داخلی، با گرماگیری از محیط داخل ساختمان، فضا را کاملا خنک می‌کند.

درنهایت، مبرد پس از دریافت گرمای محیط تبخیر شده، به حالت گاز درآمده و دوباره از طریق لوله های مسی، به یونیت خارجی راه می‌یابد تا سیکل مورد نظر را تکرار کند.

سیستم گرمایش داکت اسپلیت

برای تامین هوای گرم مورد نیاز توسط این دستگاه، دو روش وجود دارد:

  1. اولین راه استفاده از کویل آب گرم است. جریان هوای گرم لازم برای گرمایش ساختمان را می‌توان تنها با تعبیه یک کویل گرمایشی در پشت یونیت داخلی و با عبور آب گرم از آن فراهم کرد. البته در صورت بکارگیری این روش، تنها فن‌های یونیت داخلی باید روشن باشند و یونیت خارجی متشکل از کمپرسور و فن های کندانسور باید خاموش بمانند و از سیکل کاری خارج گردند.
  2. روش دوم برای تأمین هوای گرم، معکوس کردن سیکل برودتی است. در این روش باید جهت گردش جریان مبرد در سیکل کاری دستگاه اسپلیت همانند هیت پمپ (مشابه شیوه گرمایش در کولر گازی) را معکوس کرد. در این صورت جریان بخار داغ خروجی از کمپرسور به جای عبور از کندانسور به اواپراتور (کویل DX یونیت داخلی) وارد می‌شود. به این صورت دمای هوای عبوری از روی کویل افزایش می‌یابد.
 
استفاده از داکت اسپلیت بصورت هوشمند
استفاده از داکت اسپلیت بصورت هوشمند

 

مزایا و معایب داکت اسپلیت

این سیستم سرمایش گرمایش، مانند هر دستگاه دیگری نقاط قوت و ضعفی دارد که باید آنها را شناخت. در ادامه به معرفی برخی مزایا و معایب داکت اسپلیت خواهیم پرداخت:

مزایای داکت اسپلیت

از جمله مهمترین مزایای انواع داکت اسپلیت می توان به ۱۴ مورد زیر اشاره نمود:

  1. سرمایش فوق العاده عالی و یکپارچه
  2. امکان ایجاد گرمایش در کنار سرمایش
  3. دارای موتور پرقدرت اسکرال
  4. فیلترهای قابل شستشو و تعویض
  5. سازگاری بالا با طراحی و معماری داخلی
  6. استقلال هزینه‌ای برای هر واحد آپارتمانی
  7. ترموستات لمسی و ریموت کنترل
  8. قیمت مقرون به صرفه
  9. کاهش هزینه های انرژی در ساختمان
  10. کاهش هزینه های سرویس و تعمیر
  11. کنترل آسان دمای محیط

معایب داکت اسپلیت

چنانچه بخواهیم بدانیم عیب های متداول در انواع داکت اسپلیت چیست، می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • دشواری نصب در ارتفاع بالا
  • ایجاد سر و صدا
  • محدودیت ظرفیت دستگاه
پیشنهاد مطالعه:  همه چیز درباره تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

که البته این مسائل به خوبی قابل رفع هستند و در مقاله بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت، راه حل برطرف کردن آنها بطور کامل بررسی شده است.

مکان نصب و قرارگیری داکت اسپلیت در سقف
مکان نصب و قرارگیری اسپلیت کانالی در سقف

نصب و سرویس داکت اسپلیت

حال که مشخص شد داکت اسپلیت چیست و انواع آن را نیز شناختیم؛ نیاز است تا نحوه نصب، کانال کشی و سرویس دستگاه را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

جهت نصب داکت اسپلیت، ابتدا مکانی مناسب را برای قرارگیری یونیت بیرونی یا همان کندانسور پیدا کنید؛ توجه داشته باشید که قرارگیری کندانسور در زیر آفتاب یا روی زمین، عملکرد ان را مختل می‌سازد.

حالا نوبت به نصب یونیت داخلی اسپلیت می‌رسد؛ ابتدا باید یک بخش از سقف کاذب را در مکانی که نیازمند آرامش نیست، همچون درون راهرو انتخاب کرده و هواساز را باید به صورت حرفه‌ای در درون سقف قرار دهیم تا اثری از آن در دکوراسیون داخلی منزل پیدا نباشد.

مرحله سوم به نصب لوله های مسی به این دو بخش اصلی و قرار دادن ماده مبرد در درون آن اختصاص دارد که این مرحله و تست اتصالات، باید بطور دقیق و موشکافانه انجام و چک شود. بعد از آن، باید به تمام اتاق‌ها و محیط هایی که قصد تهویه آنها را داریم کانال کشی کنیم.

درنهایت باید در مرحله آخر، اتصال درست دستگاه به برق انجام شود؛ حالا می‌توانید دستگاه را امتحان کنید. اگر دستگاه به درستی کار کرد و چک لیست های سلامتی نظیر نداشتن صدای مشکوک و سرمایش و گرمایش مناسب را گذراند، پس اسپلیت به درستی نصب شده است. در غیر اینصورت باید مسیر نصب بطور کامل چک شود و اگر مشکلی رخ داده عیب یابی صورت پذیرد.

پس از اطلاع از طریقه نصب این دستگاه، باید بدانیم مواردی همچون ابعاد دستگاه، نحوه لوله کشی آن، نقشه کانال کشی ، سیم کشی و تنظیم آن به صورت صحیح در اجرای این مراحل نصب حتما باید رعایت شوند.

همچنین بررسی نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان (علل گرم نکردن اسپلیت) و تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان هم از دیگر مواردی است که باید حتما آموزش داده شود تا بدرستی این تنظیمات صورت پذیرد. نصب و راه اندازی این سیستم نیازمند متخصص است و هر کسی توانایی انجام این کار را ندارد. اگر این کار را به افراد بی‌تجربه محول کنید، ممکن است نتواند از عهده آن برآید و دستگاه شما آسیب ببیند.

عوامل موثر بر هزینه نصب

عوامل زیادی در تعیین میزان هزینه نصب این دستگاه دخیل هستند. نوع فضا، مساحت، میزان سختی دیوارها (برای سوراخ کردن) و از همه مهم‌تر، اندازه داکتی که می‌کشید، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه هستند‌.

میزان هزینه و مصرف برق دستگاه

هزینه کارکرد برق اسپلیت داکت دار بستگی به میزان تهویه‌ای دارد که انجام می‌دهد. این دستگاه به طور کلی ۳۵۰۰ وات برق در هر ساعت مصرف می‌شود.

نصب داکت اسپلیت روی دیوار
نصب داکت اسپلیت روی دیوار

اینکه بهترین داکت اسپلیت کدام است، خیلی ظرفیت اسمی آنها بستگی ندارد؛ بلکه کیفیت قطعات مورد نیاز در ساخت انواع داکت اسپلیت و همچنین برند سازنده است که این مهم را تعیین می نماید؛ البته باید آپشن های مختلف هر سیستم را نیز مورد کنکاش قرار داد تا در نهایت مو لای درز انتخاب ما نرود!

داکت اسپلیت سالم که بخوبی کار میکند
اسپلیت سالم که بخوبی کار میکند

روش تنظیم داکت اسپلیت در تابستان

نحوه تنظیم داکت اسپلیت در تابستان دقیقا همانند کولر گازی می باشد و در ۸ مرحله قابل انجام است؛ برخی از این موارد عبارتند از:

  • غیر فعال کردن حالت گرمایش توسط سرویس کار ماهر
  • تمیز کردن فیلترهای و در صورت لزوم تعویض فیلتر‌ها
  • تمیز کردن فن
  • بررسی گاز مبرد دستگاه و شارژ آن در زمان سرویس دوره‌ای
  • هواگیری و بستن در و پنجره‌ها
  • قرار دادن تنظیمات هوشمند دستگاه در حالت خنک کنندگی (cool)
  • انتخاب دمای مورد نظر

سلامت دستگاه داکت اسپلیت

عیب یابی و سلامت انواع داکت اسپلیت از جمله موارد مهمی است که باید حتما رعایت شود. بررسی داکت اسپیلت سالم باید هر چند وقت یک بار در برنامه کاری ما گنجاده شود تا احیانا این دستگاه خنک کننده دچار مشکل جدی نشود. ارزیابی های متنوعی برای سنجش سلامت دستگاه و تعیین بهترین داکت اسپلیت وجود دارد که یکی از آنها اندازه گیری دبی هوا در هنگام خروج از دریچه می باشد.

در هنگام بررسی سلامت دستگاه و همچنین عیب یابی سیستم داکت اسپلیت باید مواردی چون علت یخ زدن لوله برگشت، علت آب دادن، علت گرم نکردن، علت خنک نکردن و بوی بد داکت اسپلیت هم چک و بررسی گردد؛ تا اگر مشکلی بود با مراجعه به تعمیرکار دستگاه که متخصص این امر باشد مشکل حل شود.

سرویس داکت اسپلیت در ارتفاع بالا
سرویس داکت اسپلیت در ارتفاع بالا

تعمیر و سرویس داکت اسپلیت

توصیه ما این است که بحث تعمیر و سرویس داکت اسپلیت خود را حتما به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. اگر نیاز به تخلیه آب دستگاه، تعویض ترموستات، شارژ گاز و یا هواگیری کویل سیستم اسپلیت داشتید حتما با یک سرویس کار مجرب تماس بگیرید تا از صحت عملکرد آن اطمینان داشته باشید و دستگاه خود را دچار خرابی و ضرر ننمائید.

مطمئن باشید هزینه سرویس این دستگاه به اندازه ای نیست که شما را دچار مشکل کند ولی اگر یک فرد غیر متخصص آسیبی به دستگاه شما بزند، ضرر چندین میلیونی فقط نصیب شما خواهد شد!

شرکت پارادایس این نوید را به شما عزیزان می دهد که با بهره گیری از افراد تعمیرکار داکت اسپلیت متخصص و کارآمد، مشکل سرویس و تعمیر انواع دستگاه های سرمایشی منزل یا محل کار شما را در استان قم به سرعت رفع خواهد نمود. کافیست همین حالا با شماره ۰۹۱۲۲۵۲۰۰۱۴ تماس بگیرید.

عوامل موثر بر انتخاب بهترین داکت اسپلیت

حال که بطور کامل مبحث داکت اسپلیت چیست مورد تشریح قرار گرفت، وقت آن است تا تعدادی از عوامل مهم در انتخاب بهترین اسپلیت برای خرید را مورد کنکاش قرار دهیم؛ از جمله این موارد عبارتند از:

  1. قیمت داکت اسپلیت

پیشنهاد مطالعه:  کویل آبگرم داکت اسپلیت چیست و چه وظیفه ای دارد؟

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام خرید یک سیستم، قیمت آن است. قیمت این سیستم به عوامل زیادی بستگی دارد که از آن جمله می توان به برند و ظرفیت دستگاه اشاره نمود. ولی آنچه بسیار اهمیت دارد کیفیت آن است که حتما مد نظر خود داشته باشید.

شما ممکت است یک دستگاه ارزان و یا حتی ارزانترین دستگاه بازار را خریداری نمائید ولی پس از مدتی استفاده دیگر برای شما کارایی لازم را نداشته باشد! در این صورت هم هزینه و هم وقت خود را بیهوده هدر داده اید.

قیمت روز این سیستم، با توجه به وضعیت آشفته بازار ایران و نوسانات شدید قیمت ارز و دلار کاملا متغیر است و حتما باید در زمان مناسب خرید خود را انجام دهید تا متضرر نشوید.

  1. ظرفیت دستگاه

منظور از ظرفیت داکت اسپلیت، میزان سرمایش یا گرمایش تولیدی دستگاه بوده که با واحد تن قابل اندازه‌گیری است. ظرفیت دستگاه بستگی به متراژ محیط تهویه شونده دارد. برای مثال دستگاه داکت اسپلیت با ظرفیت ۳۰۰۰۰ مناسب محیطی حدوداً ۱۰۰ متری است.

  1. میزان برق مصرفی دستگاه داکت اسپلیت

حواستان باشد که میزان آمپر برق مصرفی دستگاه انتخابی شما با کنتور برق ساختمان‌تان هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال، دستگاهی که ۱۸ آمپر مصرف می‌کند، مناسب کنتور برق ۱۵ آمپری شما نیست.

همچنین با استفاده از روش های کاهش مصرف برق، می توانید این شاخص را بیش از پیش کاهش داده و در هزینه های خود صرفه جویی نمائید.

  1. راندمان سیستم

اگر می‌خواهید که دستگاه شما انرزی کمتری برای تهویه هوا مصرف کند، پس دستگاهی با راندمان بالا را انتخاب کنید و به این شکل، مصرف برق شما نیز کاهش می‌یابد.

  1. ابعاد سیستم اسپلیت

ابعاد دستگاه بستگی به محیطی دارد که قرار است دستگاه اسپلیت شما در آنجا نصب گردد‌. این مورد را متخصصین با مراجعه به آن محل شما را راهنمایی خواهند کرد.

  1. نوع عملکرد 

سرمایشی و گرمایشی دو منظوره، فقط سرمایشی، سرمایشی با کویل آب ‌گرم از نمونه عملکرد‌های آن است که شما بر اساس نیاز خود می‌توانید هر یک را انتخاب نمایید. به نوع گاز مصرفی دستگاه و CFM یا حجم هوا تولیدی دستگاه نیز توجه کنید.

  1. برند 

هر خریدار این دستگاه با خودش کلنجار می‌رود که بهترین برند این دستگاه خنک کننده چه می باشد. شما باید براساس ویژگی‌های خاص هر برند و قیمت آن‌ها و البته نیازی که دارید، برند مناسب خود را پیدا کنید.

در این مرحله پیشنهاد ما به شما استفاده از برند ایرانی مثل پارادایس می باشد تا هم از تولید ملی حمایت کنید و هم با توجه به مسئله تحریم ها در هنگام سرویس کردن و یا تعویض قطعات به مشکل خارجی بودن برند بر نخورید.

البته اگر با توجه به این موارد قصد خرید دستگاه خارجی را داشتید توصیه ما خرید داکت اسپلیت ال جی، گرین و یا سامسونگ می باشد.

 

سخن پایانی

در این مطلب، پارادایس قصد داشت تا داکت اسپلیت را به صورت کامل معرفی نماید. اولین اقدام هم این بود که توضیح دهد داکت اسپلیت چیست؛ در ادامه هم به معرفی انواع داکت اسپلیت، مزایا و معایب، روش نصب، سرویس و نحوه تنظیم آن برای زمستان و تابستان پرداخته شد. در نهایت هم سعی شد تا چند نکته در مورد انتخاب بهترین داکت اسپلیت بازار ارائه گردد.

سوالات متداول

اسپلیت و داکت اسپلیت چه تفاوتی دارند؟

برای توزیع هوا در داکت اسپیلت از کانال استفاده می‌شود. یونیت داخلی و خارجی می‌توانند فاصله زیادی از هم داشته باشند. از این رو، شما می‌توانید یونیت خارجی را در پشت بام نصب کنید. امکان تامین هوای گرم با کمک آب گرم در داکت اسپلیت وجود دارد در حالی که اسپلیت چنین قابلیتی را ندارد.

اگر فضا بزرگ باشد، در پروژه‌های اسپلیت ما نیازمند چندین دستگاه هستیم در حالی که داکتاسپلیت تنها با یک دستگاه نیاز کل فضای شما را برطرف خواهد کرد. تفاوت دیگر آن‌ها این است که کانال‌ها و پنل‌ها در داکت اسپلیت در زیر سقف کاذب قرار می‌گیرند و در حالت عادی شما آن‌ها را نمی بینید.

داکت اسپلیت چند سال عمر می کند؟

این خنک کننده حدود ۲۰ سال عمر می‌کند که طول عمر خوبی محسوب می گردد. البته با استفاده صحیح این طول عمر طولانی محقق خواهد شد!

قیمت داکت اسپلیت چقدره؟

براساس ظرفیت و برندی که دارد انواع داکت اسپلیت می‌توانند قیمت متفاوتی داشته باشند. شرایط بازار امروز ایران به‌گونه‌ای است که نمی‌توان قیمت ثابتی را برای اجناس متصور شد. اینکه فقط سیستم سرمایشی یا سیستم سرمایشی-گرمایشی را انتخاب کنید، بر هزینه شما تاثیرگذار است.

مقدار متراژ کانال کشی و نصب آن را در کنار خرید انواع داکت اسپلیت باید در نظر بگیرید. نوع اینورتر آن به دلیل راندمان بالا، ۱۰ تا ۳۰ درصد از مدل معمولی آن قیمت بالاتری دارد. هزینه داکت اسپلیت بر اساس میزان تناژ بازدهی یا به عبارت دیگر تبریدی است که انجام می‌دهد.

سیستم داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

ابتدا هوای خنک توسط کمپرسور موجود در یونیت خارجی تولید شده و سپس با کانال کشی به یونیت داخلی منتقل می شود و در نهایت از طریق دریچه ها وارد محیط می گردد.

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت چه می باشد؟

اسپلیت یا همان کولر گازی دیواری متداول، بدون کانال کشی بوده و محدوده اطراف خود را فقط پوشش می دهد ولی داکت اسپلیت با استفاده از کانال کشی و بر مبنای ظرفیت خود می تواند محیط های زیادی را در بر بگیرد

آیا راه خاصی برای کاهش مصرف برق داکت اسپلیت وجود دارد؟

بله ۱۱ روش عالی کاهش مصرف برق داکت اسپلیت تشریح شده که از آن جمله می توان به قرار دادن سایبان برای یونیت بیرونی، استفاده از ترموستات مناسب و انتخاب اولیه خوب و کاربردی اشاره نمود.

چند سال از به بازار آمدن داکت اسپلیت ها می گذرد؟

حدود ۱۰ تا ۱۵ سال از ورود داکت اسپلیت های اولیه به بازار تجهیزات سرمایشی می گذرد

آیا گرمایش داکت اسپلیت ها مطبوع و مناسب می باشد؟

بله فقط تنها مشکل یکنواخت پخش شدن گرمایش در تمام محیط استکه شاید برخی افراد منزل را اذیت نماید.

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *