سرویس داکت اسپلیت

سرویس داکت اسپلیت


اگر واقعا بدانید داکت اسپلیت چیست به اهمیت و لزوم شناخت مراحل سرویس داکت اسپلیت واقف می شوید؛ به گونه ای که حتی تعمیر داکت اسپلیت و استخدام تعمیرکار داکت اسپلیت مناسب را نیز در دستور کار خود قرار می دهید. پارادایس سعی دارد تا با مقاله ۱۵ مرحله مهم برای سرویس داکت اسپلیت، به خوبی شما را با نحوه سرویس کردن داکت اسپلیت آشنا نماید.

همانطور که مستحضر هستید تمام وسایل و لوازم پس از مدتی فعالیت و کارکرد، نیاز به سرویس و تنظیم مجدد پیدا می کنند. در این بین دستگاه داکت اسپلیت که جزو لوازم سرمایشی ـ گرمایشی محسوب می شود و مورد استقبال بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است، از این امر مستثنی نیست.

به بیان دیگر با توجه به اینکه داکت اسپلیت، دستگاهی است که بخشی از آن (هواساز) در داخل ساختمان و بخش دیگر آن (کندانسور) در مکانی بیرون از ساختمان قرار می گیرد، در معرض انواع آلودگی ها و کثیفی ها قرار می گیرد که این موضوع باعث مسدود شدن منافذ دستگاه و در نتیجه کاهش راندمان کار و افزایش مصرف برق می شود.

اینجاست که بحث سرویس دوره ای داکت اسپلیت اهمیت پیدا می کند چراکه با این کار علاوه بر برطرف شدن این اختلالات، اشکالات احتمالی دیگر که در اثر خرابی یا فرسودگی قطعات ممکن است بوجود بیاید نیز برطرف می شود. به این صورت که سرویس کار، پس از شستشو و تمیز کردن دستگاه و قطعات آن، به دنبال بررسی قسمت های مختلف آن می رود تا در صورت وجود خرابی، آن قطعه را تعمیر یا تعویض کند.

بنابراین با سرویس داکت اسپلیت سقفی، عمر دستگاه بیشتر و عملکرد آن بهتر می شود زیرا سرویس دوره ای، شامل بررسی تمام بخش های این دستگاه خواهد شد.

 

نحوه سرویس کردن داکت اسپلیت
نحوه سرویس کردن داکت اسپلیت

 

نحوه سرویس کردن داکت اسپلیت

همانطور که اشاره شد داکت اسپلیت هم مثل هر دستگاه دیگری پس از مدتی استفاده، نیاز به سرویس دارد چراکه قطعات آن دچار گردوغبار، کثیفی و فرسودگی می شود و عدم توجه به این موارد، عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه کرده و در نتیجه هزینه های بیشتری را بر فرد تحمیل می کند. برای جلوگیری از این خرابی ها و هزینه های اضافی، باید هر ۶ ماه یکبار دستگاه داکت اسپلیت را سرویس دوره ای انجام داد. حال که اهمیت سرویس داکت اسپلیت برای شما نمایان شد، قصد داریم در این بخش مراحل آن را به اختصار بیان کنیم.

نحوه سرویس داکت اسپلیت به اختصار اینگونه می باشد که ابتدا یک سرویس کار با تجربه شروع به بررسی و باز کردن تمام روزنه ‌های مسدود شده در فیلترها و کانال ‌های داکت اسپلیت می کند، سپس به بررسی لوله‌ های مسی مابین یونیت داخلی و خارجی می پردازد تا عدم نشتی برایش ثابت شود، و در آخر با بررسی کمپرسور و تمیز کردن آن، کار خود را اتمام می رساند.

در طی تمام این مراحل، فردِ سرویس کار، کمپرسور برد اصلی، فن و سایر بخش‌ های مربوطه را بررسی و آزمایش می‌کند تا در صورت ایراد، عیب آن را برطرف و یا در صورت نیاز، قطعه مورد نظر را تعویض کند.

حتماً تا حالا متوجه شدید که سرویس داکت اسپلیت تنها باید توسط متخصصین این امر انجام شود چرا که این افراد علاوه بر سرویس کردن دستگاه، بررسی های کاملی نیز از قسمت های مختلف آن انجام می دهند تا در صورت بروز خرابی، آن قطعه را تعمیر یا تعویض کنند. به این ترتیب با توجه به اطلاعاتی که ما در زمینه سرویس داکت اسپلیت به شما ارائه می دهیم،

پیشنهاد مطالعه:  دلایل مهم سوختن خازن داکت اسپلیت و کولر گازی

نمی توان ادعا کرد که هر فردی می تواند به طور کامل از عهده سرویس داکت اسپلیت برآید زیرا با سرویسِ تنها، نمی توان به طور قطع در مورد عدم بروز خطا در دستگاه سخن گفت، هرچند که می توان تا حد زیادی از مشکلات و اختلالات احتمالی آن جلوگیری کرد. به هر ترتیب اگر حین سرویس دستگاه، قطعه ای نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه تعمیر آن (با توجه به انجام سرویس دوره ‌ای که از قبل به صورت منظم انجام می گرفته)، کمتر خواهد بود زیرا آسیب وارد شده به دستگاه به حداقل رسیده‌ است.

سرویس داکت اسپلیت در مبحث نگهداری از تجهیزات سرمایشی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است؛ به حدی که از منظر پارادایس حتی از خرید داکت اسپلیت هم مهمتر باشد. زیرا هر دستگاه و وسیله ای با هر برندی تهیه کنید ولی از آن به خوبی نگهداری ننمائید، طول عمر مفید خود را نیز حتی طی نخواهد کرد!

 

مراحل سرویس داکت اسپلیت

در این قسمت از مقاله قصد داریم مراحل سرویس داکت اسپلیت را مورد بررسی قرار دهیم:

  • زمان سرویس داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها از جمله سیستم های مطبوع هوا به حساب می آیند که دارای قابلیت سرمایشی ـ گرمایشی هستند، یعنی هم در فصل تابستان کارایی دارند و هم در فصل زمستان. به همین منظور بهتر است سرویس این دستگاه به صورت دوره ای هر ۶ ماه یکبار انجام شود که بهترین زمان آن، قبل از ورود به فصل گرما و سرما می باشد زیرا این کار باعث بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

  • برطرف کردن گرد و غبار

به وسیله فیلترها و پنل داکت اسپلیت، آلودگی های موجود در محیط اطراف و داخل دستگاه گرفته می شود و در عوض هوای پاکیزه و خالی از گردوغبار به داخل ساختمان هدایت می شود. این روند متداول باعث می شود که به مرور زمان چنین قطعاتی دچار گردوغبار و کثیفی شوند و در نتیجه شاهد بروز اختلالاتی نظیر تولید صدا، افت یا افزایش دما و پخش بوی نامطبوع در محیط توسط دستگاه می شویم. بنابراین سرویس کار، با برطرف کردن این نوع کثیفی ها از تمام قطعات دستگاه مثل فیلترها، پنل ها، پره ها، کویل ها و … مانع از بروز چنین مشکلاتی می شود.

 

شستشو و تمیز کردن اتاقک و فن داکت اسپلیت
شستشو و تمیز کردن اتاقک و فن داکت اسپلیت

 

  • شستشو و تمیز کردن فن

تمیز کردن و شستشوی فن داکت اسپلیت نیز یکی دیگر از نکاتی است که حین سرویس باید در نظر گرفته شود زیرا اگر رسوبات متصل به فن برطرف نشود، پس از مدتی قدرت دور فن از بین رفته و دچار آسیب می شود. از جمله اختلالاتی که توسط فنِ معیوب بوجود می آید کم شدن پرتاب باد دستگاه، ایجاد سروصدا و یخ زدن بخش خروجی باد سرد دستگاه می باشد.

  • شستشو و تمیز کردن اتاقک داخلی

دستگاه داکت اسپلیت به دلیل دو کاره بودن (سرمایشی و گرمایشی) بیشتر از دیگر وسایل و لوازم، مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده تا این دستگاه زودتر و بیشتر از بقیه وسایل در معرض رسوبات و کثیفی ها قرار بگیرد که در نهایت منجر به افت عملکرد دستگاه می شود. یکی از این قسمت هایی که در اثر استفاده مداوم، دچار جرم زیادی می شود اتاقک داخلی داکت اسپلیت می باشد که سرویس کار باید با رعایت نکات ایمنی، این اتاقک را به خوبی شستشو دهد.

  • شستشو و تمیز کردن یونیت داخلی و خارجی

همانطور که مستحضر هستید یونیت داخلی داکت اسپلیت، داخل سقف کاذب بکار می رود که در معرض گردوغبار و ورود حیوانات موذی مثل سوسک قرار دارد؛ از طرفی یونیت خارجی دستگاه نیز در محیطی خارج از ساختمان قرار می گیرد که آن هم در معرض گرد و خاک و آلودگی هوا قرار دارد.

بنابراین شما به مرور زمان شاهد وجود لاشه حیوانات، کثیفی و بسته شدنِ منافذ هوا در دستگاه خواهید شد که این امر علاوه بر تولید بوی نامطبوع، باعث فشار بیش از حد به دستگاه، کاهش راندمان کار و افزایش مصرف برق می شود. به این ترتیب برای رفع این مشکل و کارایی بهتر دستگاه، لازم است این دو یونیت را شستشو داد که به منظور این کار ابتدا باید برق دستگاه را قطع کرد، سپس قاپ روی آن را باز کرد و با مواد شوینده و فشار آب بالا آنها را شستشو داد.

پیشنهاد مطالعه:  بهترین داکت اسپلیت پیشنهادی برای یک منزل سه خوابه چیست؟

البته قبل از این کار باید روی فن و کمپرسور پوشانده شود تا حین شستشو آسیبی به آنها وارد نشود. نکته ای که اینجا توسط سرویس کار باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه نصب یونیت داخلی می باشد چراکه اگر نصب آن دچار مشکل باشد و تراز نباشد، تخلیه آب داکت اسپلیت به طور کامل انجام نمی شود و در دراز مدت شاهد نشتی آب و نمور شدن در و دیوار خود خواهید شد.

 

بررسی ۱۵ مرحله سرویس کردن داکت اسپلیت باید با حوصله و قدم به قدم صورت پذیرد؛ زیرا ممکن است هزینه سرویس داکت اسپلیت شما ناچیز باشد ولی با عجله کردن خود را متحمل پرداخت هزینه سنگین تری نمائید. همین امر را موقع تعمیر داکت اسپلیت و دعوت تعمیرکار داکت اسپلیت به منزل باید به او گوشزد نمائید و اصلا ملاحظه کاری نکنید!

 

  • روغن کاری موتور و ملحقات

روغن کاری دستگاه نیز از مسائل مورد اهمیتی می باشد که اگر به نحو احسن انجام نشود، عملکرد دستگاه را دچار مختل می کند و حتی ممکن است منجر به گیرپاژ و سوختن موتور دستگاه شود. بنابراین سرویس کار، برای عملکرد بهتر دستگاه باید قطعات مختلف آن مثل موتور را بعد از تمیز کردن و جرم گیری، به خوبی روغن کاری کند تا دستگاه نرم و روان و بدون سروصدا کار کند.

  • تنظیم و شارژ کردن گاز دستگاه

برخی مواقع علت عدم کارایی مناسب داکت اسپلیت، نبود یا کمبود گاز در آن می باشد که در این صورت باید هرچه زودتر اقدام به شارژ گاز دستگاه کرد. مورد دیگری که دستگاه نیاز به شارژ گاز دارد، زمانی است که دستگاه تازه خریداری شده و برای اولین بار مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به اهمیت زیادی که این موضوع دارد، عدم توجه به میزان شارژ و زمان مناسبِ آن می تواند اختلالات جدی ای را برای دستگاه ببار بیاورد که از جمله آن اختلالات می توان به یخ زدن پنل، کاهش سرما دهی، ایجاد سروصدا، افت عملکرد کمپرسور یا سوختن آن و … اشاره کرد. بنابراین تنظیم یا شارژ کردن گاز داکت اسپلیت یک کار کاملاً تخصصی می باشد که تنها توسط یک سرویس کار مجرب انجام می شود و هزینه شارژ گاز داکت اسپلیت هم بستگی به اندازه گازی که به دستگاه زده می شود دارد.

به هر ترتیب قبل از شارژ گاز داکت اسپلیت، باید هر دو شیر یونیت خارجی بسته شود. این دو شیر فلکه، در قسمت پایینیِ یونیت خارجی وجود دارند که یکی برای تامین گاز فشرده از یونیت خارجی به یونیت داخلی و دیگری برای دریافت گاز برگشتی از یونیت داخلی می باشد. هنگام شارژ گاز نیز هر دو سوپاپ به آرامی باز می شوند تا با این کار مبرد در تمام سیستم دستگاه از جمله یونیت داخلی، خارجی و لوله مبرد توزیع شود.

  • بررسی و عیب یابی قسمت های مختلف دستگاه

یکی از کارهای مهمی که سرویس کارِ داکت اسپلیت باید علاوه بر جرم گیری و شستشوی قطعات انجام دهد، بررسی قسمت های مختلف دستگاه به منظور عیب یابی می باشد که این کار نیازمند دانش فنی و تخصص در این زمینه می باشد و هر فردی قادر به انجامش نیست. در این بخش مواردی از عیب یابی را به عنوان نمونه برای شما بیان می کنیم.

 

یک نمونه برد دستگاه داکت اسپلیت
یک نمونه برد دستگاه داکت اسپلیت

 

  • بررسی برد دستگاه

چک کردن برد داکت اسپلیت و اطمینان از سالم بودن تمام قطعات آن، ضروری می باشد زیرا یکی از علل خنک یا گرم نکردن محیط، سوختن قطعات موجود در برد است.

  • بررسی سیستم برق کشی

بررسی برق کشی دستگاه، یکی دیگر از کارهای سرویس کار می باشد که اگر این کار را به درستی انجام ندهد و سیم کشی معیوب یا پوسیده باشد، پس از مدتی دستگاه را با مشکل مواجه می کند زیرا دلیل اصلی خرابی انواع وسایل الکتریکی، نوسانات برق می باشد که باعث سوختن سیم پیچی می شود.

  • بررسی کانال دستگاه

یکی از علل کاهش سرما یا گرمای داکت اسپلیت، گرفتگی مسیر خروجی کانال ها می باشد که بررسی و تمیز کردن آن می تواند بر کیفیت هوای وارد شده به ساختمان بیفزاید. قابل ذکر است که دمای داکت اسپلیت در حالت گرمایش باید چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ درجه باشد.

  • بررسی لوله های مسی

لوله های مسی دستگاه نیز مانند دیگر موارد آن باید مورد بررسی قرار گیرند تا نشتی یا مشکلات دیگری نداشته باشند چراکه اگر لوله ها نشتی داشته باشند، به مرور باعث کاهش و تخلیه کامل گاز دستگاه می شود و این موضوع موجب کاهش سرما دهی و در نهایت سوختن کمپرسور خواهد شد. علاوه بر لوله ها، هواگیری کویل داکت اسپلیت نیز در این مرحله باید صورت گیرد.

پیشنهاد مطالعه:  بهترین مدلهای داکت اسپلیت موجود در بازار را بشناسید

 

یک نمونه ترموستات داکت اسپلیت
یک نمونه ترموستات داکت اسپلیت

 

بنا بر تجربه متخصصان پارادایس، اگر نیاز به تعمیرکار داکت اسپلیت پیدا کردید حتما با یک مرکزی که تجربه خود را پس داده است تماس بگیرید تا برای حل مشکل داکت اسپلیت خود احیانا دچار مشکلات بزرگتر و صرف زمان زیادی نشوید! تیم تخصصی پارادایس با شماره ۰۹۱۲۲۵۲۰۰۱۴ کمک شما در موقع نیاز به تعمیر داکت اسپلیت می باشد.

 

  • بررسی ترموستات

اگر ترموستات معیوب یا خراب باشد و سرویس کار از بررسی آن غافل شود، راندمان کاری دستگاه با افت محسوسی روبرو می شود زیرا دستگاه دیگر قادر به اتومات کردن (استارت زدنِ به موقع و خاموش شدن به موقع) نیست که این اخلال باعث یخ زدن اوپراتور و افت جریان هوا می شود. بنابراین به منظور رفع این مشکل باید تعویض ترموستات داکت اسپلیت در اسرع وقت صورت گیرد.

  • تعمیر قطعات آسیب دیده

همانطور که دانستید، بررسی قسمت های مختلف داکت اسپلیت جهت عیب یابی از وظایف سرویس کار می باشد؛ حال اگر در این بین ایرادی هم پیدا شود، تعمیر آن بر عهده سرویس کار می باشد که از آن به عنوان تعمیر داکت اسپلیت یاد می کنند. به همین منظور ما اول بحث یادآور شدیم که سرویس داکت اسپلیت سقفی باید توسط افراد متخصص و تکنسین های مجرب در این حوزه انجام گیرد تا در حین کار با مشاهده قطعه معیوب، در صدد تعمیر آن برآیند. برای نمونه کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فیلتر، ترموستات و … از بخش هایی هستند که نیاز به تعمیر پیدا می کنند.

  • تعویض قطعات فرسوده

در این مرحله سرویس کار، پس از ناامید شدن از تعمیر قطعه فرسوده و معیوب به دلیل وارد آمدن آسیب های جدی، تصمیم به تعویض آن قطعه با قطعات باکیفیت می گیرد که این تعویض باید هرچه زودتر انجام گیرد تا از آسیب های سنگین تر به خود دستگاه جلوگیری شود.

 

کلام آخر

پیشنهاد ما به شما این است که حتماً سرویس دوره ای (هر ۶ ماه یکبار) داکت اسپلیت توسط افراد متخصص در این زمینه را جدی بگیرید زیرا سرویس دوره ای، شامل بررسی تمام بخش های این دستگاه می شود که این کار به منظور جلوگیری از افزایش مصرف برق، عدم آسیب دیدگی دستگاه، افزایش طول عمر و استفاده بهینه از آن بسیار مهم و ضروری می باشد.

هزینه سرویس داکت اسپلیت هم به عوامل مختلفی مثل نوع دستگاه، زمان صرف شده برای سرویس و احیاناً تعمیر آن، نوع خرابی، تجهیزات و قطعات تعویض شده و … بستگی دارد که تمام این موارد توسط سرویس کار مشاهده و ارزیابی می شود و در نهایت به اطلاع مشتری رسانده خواهد شد.

دانستن ۱۵ مرحله مهم برای سرویس داکت اسپلیت به ما کمک می کند تا دوام و عمر این دستگاه را افزایش دهیم؛ حتی گاهی ممکن است که تعمیر داکت اسپلیت و بکارگیری تعمیرکار داکت اسپلیت برای جلوگیری از خسارت بیشتر  مورد نیاز باشد. در نتیجه باید سرویس کردن داکت اسپلیت را جدی بگیرید و به پیشنهاد پارادایس همواره آن را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *