پد سلولزی

پد سلولزی


اگر شما در مورد قطعات و اجزای کولر سلولزی تحقیق و مطالعه کرده باشید متوجه می شوید که پایه اصلی این نوع سیستم سرمایشی، پد سلولزی (Cellulose Pad) یا همان پوشال سلولزی می باشد. این مقاله قصد دارد تا برای شما عزیزان تشریح نماید که پد سلولزی چیست و چگونه کار می کند، کاربردهای آن در چه صنایعی است، انواع پدهای سلولزی کدامند و مزایا و معایب این قطعه بسیار مهم کولر سلولزی چه می باشد.

پوشال یا پد سلولزی ایده‌ای جالب و مدرن است که کاربرد آن در انواع هواساز‌هایی که بر اساس سیستم تهویه تبخیری عمل می‌کنند، می باشد. پدهای سلولزی یکی از تجهیزات اصلی در انواع هواسازها محسوب می شود که ماده اولیه تولید آن، کاغذ کرافت می باشد و از این رو می‌توان به سلامت الیاف بکار رفته در این پدها مطمئن بود چراکه ایجاد آلودگی نمی کنند.

شکل ظاهری این پدها نیز طوری توسط لایه های نازک کاغذ طراحی شده است که باعث نفوذ و پخش یکنواخت آب به تمام نقاط پد شود و در نتیجه با حرکت جریان هوا توسط فن، برودت بیشتری را در محیط مورد نظر تولید کند. بنابراین پدهای سلولزی قابل استفاده در تمام اماکن و مراکز صنعتی، مسکونی و حتی تجاری می باشند.

 

پد سلولزی چیست

به صفحه ضخیم و موّاجی که از روی هم قرار گرفتن چندین کاغذ نازک (از جنس کرافت) تولید شده باشد، پوشال سلولزی یا پد سلولزی (Cellulose Pad) می گویند. مواد اولیه ای که در فرآیند تولید این نوع کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد، کَنف و درخت کاج و بامبو می باشد که سبب بالا رفتن مقاومت کاغذ کرافت شده است. از این رو ما شاهد کاربرد پدهای سلولزی در هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی می باشیم اما همانطور که مستحضر هستید بیشترین و بهترین کارایی را در سیستم های سرمایشی دارا می باشند.

علاوه بر این، پدهای سلولزی به وسیله کوتینگ رزین نیز مقام سازی می شوند تا با گذشت زمان، مشکلاتی نظیر فاسد شدن بر اثر برخورد با مواد مختلف یا تجزیه شدن در مواجهه با آب، برای پد بوجود نیاید. این نوع محصول به دلیل شکل هندسی و بافت کاملا منظم و مرتبی که دارد (مانند لانه زنبور)، باعث می شود آب به طور یکنواخت به تمام نقاط پد پخش شود و سطح تماس بالایی را با جریان عبوری هوا ایجاد کند. بدین ترتیب حرکت هوا در بین این لایه های خیس پد، موجب تبخیر حداکثری آب و در نتیجه خنکای بالای محیط می شود.

 

طرز کار پوشال سلولزی چگونه است
طرز کار پوشال سلولزی چگونه است

 

نحوه عملکرد پوشال سلولزی در کولر آبی سلولزی

وجود لایه های درهم تنیده ورقه های از جنس سلولز سبب می شود تا گرد و غبار و رطوبت از آن رد نشود و همچنین خاصیت اصلی آن خنک نمودن هوای گرم ورودی است.

 

پد سلولزی را می توان مهمترین بخش از اجزای کولر سلولزی دانست؛ زیرا اساسا ماهیت نام کولر آبی سلولزی با نصب و تجهیز انواع پوشال سلولزی معنا پیدا می کند؛ کولر سلولزی پارادایس هم از این امر مستثنی نیست و سعی دارد بهترین پدهای سلولزی موجود در بازار را در کولرهای خود نصب نماید.

 

پیشنهاد مطالعه:  معایب و مزایای کولر سلولزی که حتما باید بدانید!

کاربردهای پوشال سلولزی

امروزه اهمیت استفاده از پدهای سلولزی در صنایع مختلف بر همگان ثابت شده است، به طوری که با بکارگیری سیستم سرمایش تبخیری پد و فن در این صنایع، شاهد کاهش دمای محیط آن و همچنین بهبود در عملکرد کارکنان و دستگاه ها هستیم که این مسئله باعث بالا رفتن راندمان کار خواهد شد. از جمله مهمترین صنایعی که از پدهای سلولزی استفاده می کنند، موارد زیر هستند:

  • پد سلولزی در صنعت ساخت کولر آبی

پوشال یکی از اصلی ‌ترین و کاربردی‌ ترین اجزای تشکیل دهنده کولر آبی محسوب می شود چراکه کار اصلی خنک سازی هوا بر عهده پوشال یا واسطِ تبخیری است. در گذشته استفاده از پوشال های معمولی به عنوان واسط تبخیری رایج بود اما چند سالی است که پدهای سلولزی جایگزین پوشال معمولی شده اند.

زیرا نوع بافت پدهای سلولزی منسجم ‌تر و دارای قدرت جذب بیشتری است و همین موضوع باعث خنک نگه داشتن پد و در نتیجه تولید سرمای بیشتر می شود. بنابراین یکی از صنایعی که پد سلولزی در آن کاربرد دارد صنعت ساخت کولرهای آبی می باشد که پد سلولزی به عنوان یک واسط تبخیری در آن بکار رفته است.

  • پد سلولزی در صنعت دام و طیور (مرغداری)

گرما یکی از معضلاتی است که پرورش دهندگان مرغ و طیور با آن دست و پنجه نرم می کنند چراکه افزایش دما باعث ایجاد استرس و تنش در بین مرغ ها شده و در نهایت خسارات جبران ناپذیری (مثل تلف شدن مرغ ها) را به بار می آورد. به عنوان مثال اگر دمای محیط مرغداری به ۳۰ درجه سانتیگراد برسد، سبب نازک شدن پوست مرغ ها و همچنین کاهش تولید تخم مرغ خواهد شد.

بنابراین استفاده از پد سلولزی در مرغداری ها به منظور تعادل رطوبت و کاهش دما، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد و به همین دلیل خرید پد سلولزی مرغداری در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

  • پد سلولزی در صنعت کشاورزی (گلخانه)

یکی دیگر از کاربردهای وسیع پد سلولزی در گلخانه ها می باشد زیرا محیط گلخانه همواره باید مرطوب و دمای هوای آن نیز مطلوب باشد تا زمینه رشد بهتر گلها و گیاهان فراهم شود. به عبارت دیگر اگر درجه حرارت داخل گلخانه بیشتر از حد مطلوبِ گیاهان باشد، آسیب جدی به آنها وارد می کند و سبب از بین رفتن سرمایه فرد خواهد شد.

به منظور جلوگیری از این آسیب، استفاده از پدهای سلولزی در دستورکار مدیران و متخصصان صنعت گلخانه قرار گرفته است چرا که عمل تهویه در گلخانه ها به سه منظورِ اصلی یعنی کاهش درجه حرارت، تامین گاز کربنیک و تنظیم رطوبت نسبی انجام می گیرد.

  • پد سلولزی در صنعت تأسیسات و هواسازها

همانطور که مستحضر هستید هواسازها از جمله تجهیزاتی به شمار می روند که وجود آنها برای اماکن بزرگ اداری، تجاری و صنعتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است زیرا خنکای محیط چنین مراکزی باید در سطح مطلوبی باشد. به همین دلیل امروزه استفاده از پدهای سلولزی برای تامین میزان دمای مناسب در چنین فضاهایی، رونق بسیار زیادی پیدا کرده است تا جایی که شاهد استفاده از سیستم فن و پد سلولزی توسط تمام مراکزی که به هر نحوی از سیستم سرمایش تبخیری استفاده می کنند، هستیم.

  • پد سلولزی در حوزه ماینر

عملیات استخراخ ارزهای دیجیتال (مثل بیت کوین) از فضای وب، توسط دستگاهی به نام ماینر انجام می شود. این کار مستلزم انجام و حل معادلات پیچیده، مصرف برق زیاد که در نهایت منجر به تولید گرمای زیاد در ماینر و محیط اطراف آن می شود و می تواند باعث آسیب جدی و حتی سوختن ماینر شود.

پیشنهاد مطالعه:  همه چیز درباره انواع کولر گازی GPLUS

به منظور جلوگیری از این مشکل لازم است از سیستم خنک کننده مناسبی استفاده شود که بکارگیری سیستم پد سلولزی ماینر و فن های صنعتی اگزاست، راه حل بسیار کارآمد و مناسب برای این امر می باشد. در این سیستم هوای گرم توسط اگزاست فن از محیط خارج و در مقابل، هوای خنک شده توسط پد سلولزی ماینر وارد محیط می شود.

 

انواع پد سلولزی
انواع پد سلولزی

 

هنوز هم که هنوز هست خیلی از شرکت های معتبر سازنده کولر سلولزی وجود دارند که دست از تلاش بر نداشته و در حال مطالعه بر روی انواع پد سلولزی و ارتقاء کیفیت و کارایی پوشال سلولزی هستند؛ هر تحولی که در این حوزه به وجود آید مطمئن باشید صنعت سیستم های سرمایشی به خصوص کولرهای آبی سلولزی را متحول خواهد نمود.

 

انواع پد سلولزی

همانطور که اشاره شد پدهای سلولزی در صنایع مختلفی کاربرد دارند که با توجه به نوع کارکرد آن، انواع آن نیز متفاوت است. در این بین مهمترین عاملی که در انتخاب پد سلولزی مورد توجه قرار می گیرد، راندمان تبخیر است که بیانگر میزان خنکی هوا و افت فشار می باشد چراکه اندازه و نوع پدی که مثلاً برای کولر آبی در مناطق گرم و خشک بکار می رود، غیر از پدی است که در گلخانه و مرغداری استفاده می شود. بنابراین به طور کلی پدهای سلولزی به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می شوند که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند:

  • پد سلولزی ۵۰۹۰

در این نوع پد، لایه های کاغذ کرافت با طول موج ۵ میلیمتر بر روی هم قرار می گیرند که ضخامت پد ۷- ۱۰ سانت و زاویه قرارگیری آن با افق ۹۰ می باشد. میزان راندمان در این مدل پدها ۸۷ درصد می باشد و کاربرد آن برای کولرهای آبیِ اماکن مسکونی، عمومی، صنعتی و تجاری می باشد.

  • پد سلولزی ۷۰۶۰

در این نوع پد، لایه های کاغذ کرافت با طول موج ۷ میلیمتر بر روی هم قرار می گیرند که ضخامت پد ۲۰- ۳۰ سانت و زاویه قرارگیری آن با افق ۶۰ می باشد. میزان راندمان در این مدل پدها ۸۷ درصد می باشد و کاربرد آن معمولاً برای خنک کردن گلخانه ها، مرغداری ها، انبارها و پیش خنک کننده های توربین گازی می باشد.

  • پد سلولزی ۷۰۹۰

در این نوع پد، لایه های کاغذ کرافت با طول موج ۹ میلیمتر بر روی هم قرار می گیرند که ضخامت پد ۱۰- ۱۵ سانت و زاویه قرارگیری آن با افق ۹۰ درجه می باشد. میزان راندمان در این مدل پدها ۸۷ درصد می باشد و کاربرد آن بیشتر برای خنک کردن گلخانه ها و مرغداری ها می باشد که بر روی دیواره‏ی آنها نصب می شود.

 

تصویر یک نوع پوشال سلولزی
تصویر یک نوع پوشال سلولزی

 

مزایا و معایب پوشال سلولزی

مزایای پد سلولزی

همانطور که از ابتدای بحث اشاره شد، پدهای سلولزی دارای خصوصیات و ویژگی های بارزِ بیشماری می باشند که آن را از پوشال های معمولی متمایز می کند. از جمله مهمترین مزایای پد سلولزی موارد زیر می باشد:

  1. اﯾﺴﺘﺎﯾﯽ و ﻋﺪم اﻓﺖ ارﺗﻔﺎع ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎر هندسی ﻣﻨﻈﻢ و ﻣﺤﮑﻢ
  2. جذب حداکثری آب به دلیل مواد اولیه با کیفیت
  3. ایجاد تهویه پاک و به دور از هر گونه آلودگی تنفسی
  4. کاهش ورود گرد و غبار به محیط به دلیل وجود ضخامت و لایه های بیشتر
  5. قابلیت کم برای رشد قارچ و میکرو ارگانیزم ها بر روی پد به دلیل وجود رزین
  6. ﺳﺮﻋﺖ رﺳﻮب ﮔﺬاری ﭘﺎﯾﯿﻦ به دﻟﯿﻞ ﺣﺮﮐﺖ داﺋﻤﯽ آب
  7. طول عمر ۳ تا ۵ برابر بیشتر نسبت به پوشال معمولی
  8. ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اراﺋﻪ در اﺑﻌﺎد و ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻫﺎی مختلف
  9. صرفه جویی در مصرف آب و برق
  10. تولید خنکی بیشتر و مصرف آب کمتر
  11. ﻧﺼﺐ، ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﻧﮕﻬﺪاری آﺳﺎن آن
پیشنهاد مطالعه:  هر آنچه درباره فرق پوشال سلولزی با معمولی باید بدانید

 

پوشال سلولزی هم همانند خیلی از قطعات کولرهای سلولزی، مزایا و معایبی دارد که مجموعه پارادایس سعی دارد به مرور زمان از عیب های آن بکاهد و بر مزیت های آن بیفزاید تا به کاملترین کولر آبی سلولزی جهان دست پیدا کند. مطمئن باشید این اراده وجود دارد و رسیدن به آن دیری نخواهد پایید!

 

معایب پد سلولزی

در کل معایب پدهای سلولزی در مقایسه با محاسن آن اصلاً قابل بیان نیست ولی از باب اطلاع رسانی به چند نمونه از معایب پدهای سلولزی اشاره می کنیم:

  • بالا بودن قیمت پد سلولز نسبت به پوشال معمولی
  • تولید بوی نامطبوع در دراز مدت به دلیل رطوبت بالا
  • مناسب نبودن برای مناطقی که دارای آب شور هستند

 

نحوه مراقبت از پد سلولزی

با توجه به اینکه پدهای سلولزی دائماً با آب در تماس هستند و سختی آب نیز در مناطق مختلف با هم فرق دارد، این امکان وجود دارد که املاح آب بر روی پدهای سلولزی رسوب کند. برای رفع این مشکل از یک توری مشبک استوانه ای به عنوان فیلتر آب در داخل مخزن آب استفاده کنید یا اینکه پدهای سلولزی را در پایان فصل با برس پلاستیکی شستشو دهید. البته مایع شستشوی پد سلولزی نباید از محلول های فسفاته یا کلرین ها باشد چراکه باعث خوردگی پدها می شود.

به عنوان مثال هنگام شستشوی پد گلخانه با برس، ابتدا باید تحمل کنید تا پد به مدت ۲۴ ساعت خشک شود، سپس برس به آرامی و در جهت شیارها بر روی آن کشیده می شود. پس از قرار دادن پد سلولزی در جای خود، فن ها خاموش و سیستم آبرسانی روشن می شود تا همه گردوغبارها شسته شود و به مخزن بریزد؛ سپس آب مخزن تخلیه می شود. ضمناً لوله ها و قاب پد سلولزی باید بطور مرتب چک شوند تا مواد معلق موجود در آب، باعث انسداد روزنه های خروجی نشوند.

 

سخن پایانی

نکته پایانی که می خواهیم به شما عرض کنیم در رابطه با خرید پد سلولزی می باشد. در هنگام خرید پد سلولزی باید به نکاتی همچون شرایط اقلیمی، نوع کارایی، نوع سیستم و مدل آن توجه داشت. به عنوان مثال ابعاد و اندازه پد سلولزی برای کولر آبی ملاک اصلی نمی باشد بلکه عدد مربوط به حجم و قدرت کولر است که اهمیت دارد یعنی اگر می‌خواهید برای کولر ۷۰۰۰ پد سلولزی خریداری کنید، باید پد ۷۰۰۰ بخرید.

از جمله نکات دیگری که باید در هنگام خرید به آن توجه داشت نوع سیستم سرمایش کولر و همچنین وزن پد سلولزی است. مثلا سیستم سرمایشی کولر آبی خانگی با سیستم کولر صنعتی متفاوت است، بنابراین نوع پد سلولزی مورد استفاده آنها نیز از یکدیگر متمایز است.

ایم مقاله که توسط مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس به نگارش درآمد، سعی نمود همه چیز در مورد پد سلولزی یا همان پوشال سلولزی را برای شما عزیزان تشریح نماید. اینکه پد سلولزی چیست، چه خصوصیاتی و مزایا و معایبی دارد، انواع پوشال سلولزی چه هستند و حتی نحوه مراقبت از پدهای سلولزی هم توضیح داده شد. در انتها نیز فرق بین پوشال سلولزی و معمولی بیان گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *