چیلر چیست و چگونه کار میکند؟

چیلر چیست و چگونه کار میکند؟


چنانچه بخواهیم در مورد تجهیزات سرمایشی موجود در بازار صحبت کنیم قطعا باید در مورد چیلر هم به ارائه مطلب بپردازیم. اینکه چیلر چیست و چگونه کار میکند؟ یا در مورد قیمت چیلر خانگی برای خرید که از جمله موارد مهم در بررسی این سیستم سرمایشی است. همچنین موارد مهمی همچون مینی چیلر و چیلر خانگی و صنعتی و تعمیر و سرویس چیلر نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. با ما در مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس همراه باشید تا به تشریح این دستگاه خنک کننده بپردازیم.

برای کسب اطلاعات کافی در مورد انواع تجهیزات سرمایشی موجود در بازار می توانید مقاله معرفی ۷ نوع از بهترین سیستم های سرمایشی را مطالعه کرده و برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

چیلر چیست؟

چیلر به سیستم یا دستگاهی گفته می‌شود که گرمای گرفته شده از محیط را به آب یا هوا می‌دهد تا باعث خنک شدن هوای اطراف شود و به آن چیلر مطبوع گفته می شود. از چیلرهای مطبوع یا معمولی در انواع اماکن عمومی، ادارات، هتل‌ها و… استفاده می‌شود.

نوع دیگری از این دستگاه نیز وجود دارد که با جریان دادن آب‌های خنک در لوله‌ها، باعث خنک شدن تجهیزات کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و غیره می‌شود و به آن چیلر صنعتی می گویند.

در اصل کار چیلر این است که آب را برای خنک کردن هوا و یا مصارف صنعتی سرد کند. سپس آب سرد شده با پمپ و از طریق لوله کشی به توزیع کننده های هوای سرد مانند فن کویل های تعبیه شده در داخل ساختمان یا دستگاه هواساز منتقل می گردد.

چیلرها به عنوان وسایل سرمایشی، طرفداران زیادی دارند و در انواع مختلفی روانه بازار می‌شوند. هر نوع از چیلر اجزای مختلفی دارد. در این مقاله قصد توصیف چیلر، طرز کار آن، انواع چیلرها و اجزای آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است را درباره چیلر بدانید.

انواع چیلرهای موجود در بازار

بطور کلی چیلرها را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • چیلر جذبی
  • چیلر تراکمی

 

یک نمونه چیلر جذبی
یک نمونه چیلر جذبی

 

چیلر جذبی خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شود:

  • چیلر جذبی تک اثره (در سه دسته آب گرم، آب داغ و بخار فشار پایین)
  • چیلر جذبی دو اثره (در دو دسته بخار فشار بالا و شعله مستقیم)

 

یک نوع چیلر تراکمی
یک نوع چیلر تراکمی

 

چیلر تراکمی خود به سه دسته دیگر تقسیم می‌شود:

  • چیلر آب خنک: دارای لوله‌هایی برای دادن گرما به آب
  • چیلر هوا خنک: دارای فن‌هایی برای دادن گرما به هوا
  • چیلر تبخیری: پاشیده شدن آب روی لوله‌ها و تبخیر آن که باعث از دست دادن گرمای لوله‌ها می‌شود.

 

چیلر اسکرو
چیلر اسکرو

 

همچنین چیلرها به صورت زیر نیز دسته‌بندی می‌شوند:

  1. چیلر پیستونی
  2. چیلر اسکرو
  3. چیلر اسکرال
  4. سانتریفیوژ
  5. چیلر روتاری
پیشنهاد مطالعه:  19 راه عالی برای تحمل و فرار از گرما در تابستان

طرز عملکرد چیلر
طرز عملکرد چیلر

 

چیلر چگونه کار میکند؟

برای پاسخ به این سوال مهم دو جواب وجود دارد. یعنی طرز کار چیلر برای دو نوع آن متفاوت است:

طرز کار چیلر جذبی

در این نوع از چیلرهای موجود در بازار، مایع مبرد تقطیر و تبخیر می شود و گاز به وجود آمده با استفاده از یک ماده جذب کننده مثل آمونیاک و آب یا لیتیوم بروماید و آب جذب دستگاه می شود. این مایع سرد شده سپس برای خنک کننده موجود در ساختمان ارسال می گردد.

توصیف چرخه تبرید
توصیف چرخه تبرید

 

طرز کار چیلر تراکمی

عملکرد این نوع هم بدینگونه است که کمپرسور موجود در دستگاه، گاز مبرد را متراکم کرده و وارد کندانسور می نماید و با استفاده از آب یا هوا عمل تقطیر صورت می گیرد. حاصل این کار مایعی است که به قسمت اواپراتور وارد می شود. اواپراتور نیز سبب تولید مایع سرد برای استفاده در خنک کننده موجود در ساختمان می گردد.

 

فارغ از اینکه چیلر چیست و یا چیلر چگونه کار میکند؛ باید بگوییم که چیلر یکی از انواع و اجزای لاینفک تجهیزات سرمایشی در بازار برای ساختمان های بزرگ و کارخانجات می باشد. در نتیجه نیاز است تا در مورد مباحثی چون انواع چیلر، طرز کار چیلر، خرید چیلر، قیمت چیلر، قیمت مینی چیلر و تعمیر و سرویس چیلر با هم صحبت داشته باشیم و در این زمینه آگاهی و دانش خود را بالا ببرید.

 

اجزای اصلی چیلر
اجزای اصلی چیلر

 

قطعات و اجزای اصلی چیلر

همانطور که گفتیم، چیلرها در دو نوع اصلی جذبی و تراکمی موجود هستند. هر یک از این چیلرها اجزای مختلفی دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

اجزای چیلر تراکمی

  • یکی از اجزای این چیلر، کمپرسور است که خود می‌تواند در سه نوع پیستونی، اسکرو و اسکرال باشد.
  • مبدل حرارتی از اجزای اصلی دیگر چیلر تراکمی محسوب می‌شود. مبدل حرارتی می‌تواند از نوع هوا خنک یا آب خنک باشد. اگر مبدل حرارتی هوا خنک باشد، به آن کندانسور نیز گفته می‌شود.
  • شیر انبساط و ماده سیال از اجزای جدانشدنی این چیلر هستند.
  • برای حالت گازی، به قسمتی نیاز داریم که به آن مبرد گفته می‌شود. مبرد وظیفه دارد گاز را فشرده کند تا هم فشار و هم دمای آن بالا برود.
  • لوله‌ها مثل رگ‌های اصلی دستگاه هستند. لوله‌ها وظیفه دارند تا سیال را جابجا کنند و به بخش‌های مورد نظر بفرستند.
  • اگر چیلر از نوع هوا خنک باشد، به فن نیاز دارد؛ اما اگر سیستم ما آب خنک باشد، لازم است تا از سیستم لوله و پوسته استفاده شود. به این صورت که در اطراف لوله و در زیر پوسته، آب خنک جریان دارد تا دما را کاهش دهد.

اجزای چیلر جذبی

  • ابتدا به قسمتی به اسم اپراتور نیاز است تا بتوان آب را برای خنک کردن ساختمان یا دستگاه‌ها خنک کرد. این عمل به وسیله پمپ انجام می‌شود.
  • جاذب، قسمت بعدی دستگاه است که وظیفه دارد تا فشار اپراتور را به وسیله جذب بخار مبرد، در شرایط خلاء نگه‌داری کند.
  • حال به ژنراتور می‌رسیم. کار این بخش این است که محلول لیتیومبروماید را به غلیظ کند. منظور از غلیظ کردن، رساندن غلظت محلول به غلظت اولیه است.
  • نباید کندانسور را از یاد برد. کندانسور بخار مبرد شده را که از ژنراتور خارج می‌شود، به مایع تبدیل می‌کند.
  • موتور دیزل نیز از اجزای دیگر این نوع سیستم به شمار می‌رود.
پیشنهاد مطالعه:  8 ورزشگاه جام جهانی 2022 قطر چگونه خنک می شود؟

 

معرفی بخش های مختلف موتور چیلر
معرفی بخش های مختلف موتور چیلر

همه شما عزیزان اختیار دارید تا چیلر مورد نظر خود را خریداری نمائید ولی این نکته را در نظر بگیرید که با خرید چیلر ایرانی و ساخت داخل می توانید جوانان هم وطن خود را از ورطه بیکاری نجات داده و مشغول کار و فعالیت درست نمائید.

 

معرفی ۴ برند مشهور چیلر

پس از اینکه فهمیدیم چیلر چیست و چیلر چگونه کار میکند قصد داریم در مورد برندهای مشهور چیلر صحبت کنیم. برند چیلر یکی از عواملی است که می‌تواند در کیفیت و قیمت چیلر موثر باشد. به همین منظور لازم است تا بهترین برندهای چیلر موجود در بازار را بشناسیم تا بتوانیم انتخابی عالی داشته باشیم. در ادامه تعدادی از برندهای معروف بازار چیلر را معرفی کرده‌ایم:

  • چیلر گرین

برند چیلر گرین یکی از بهترین برندهای بازار محسوب می‌شود که محبوبیت زیادی هم دارد. عمده‌ترین دلیل محبوبیت چیلر گرین، استفاده از فناوری‌های جدید و رو به رشد آن است. شرکت گرین همواره توجه دارد تا از تکنولوژی‌های روز دنیا در چیلرهای خود استفاده کند. یکی از بهترین مدل‌های چیلر گرین، چیلر مدولار سری H است. چیلر مدولار ۱۰ درصد راندمان حرارتی بیشتر داشته و دارای کمپرسوری قوی است. دامنه دمایی این چیلر بین ۲۱ تا ۴۹ درجه است. لازم به ذکر است که صدای این چیلر نیز بسیار کم است.

 

چیلر تراکمی AUX
چیلر تراکمی AUX

 

  • چیلر تراکمی AUX

چیلر تراکمی AUX هم دارای نوع آب خنک و هم دارای نوع هوا خنک است. راندمان و بازدهی عالی باعث شناخته شدن این برند شده است. طراحی چیلرهای این شرکت خوب بوده و چیلرهایی با ظرفیت مناسب و ابعادی استاندارد تولید می‌کند. صدای این چیلر بسیار کم بوده و در کلاس انرژی A قرار دارد.

  • چیلر میدیا

چیلرهای ساخته شده در برند میدیا معمولا توان برودتی بالایی داشته و کمپرسور آنها از نوع اسکرال است. از دلایل محبوبیت این برند می‌توان ظرفیت بالا و صدای کم دستگاه را نام برد.

  • چیلر ال‌جی

کمتر کسی است که برند ال‌جی را نشناسد. گازی که در چیلرهای ال‌جی استفاده می‌شود، هم برای محیط زیست و هم برای لایه اوزون بی‌خطر است. چیلرهای این برند محبوب از فناوری اینورتر برخوردار بوده و در آنها از سیستم کنترل مرکزی استفاده شده است. فناوری Hipor که شرکت ال‌جی در چیلرهای خود بکار می‌برد، یکی دیگر از مزایای این برند نسبت به برندهای دیگر است.

 

دو نوع چیلر خانگی
دو نوع چیلر خانگی

قیمت چیلر و دیگر سیستم های سرمایشی در انواع و اقسام مختلف آن وابستگی شدیدی به قیمت دلار دارد؛ زیرا مثلا خود مجموعه پارادایس هم مواد اولیه ای را که می خواهد تهیه نماید را باید به روز و با قیمت ارز در کشور محاسبه کند و بپردازد. نوسانات شدید و روزمره قیمت دلار و ارز واقعا یک تهدید جدی برای صنعت تجهیزات سرمایشی محسوب می گردد.

 

قیمت چیلر خانگی و صنعتی

قیمت چیلر را عوامل مختلفی تعیین می‌کنند. نوع چیلر یکی از بزرگترین عواملی است که می‌تواند قیمت را بالا یا پایین ببرد. چیلر آب خنک معمولا نسبت به نوع هوا خنک سایز کوچک‌تری داشته و کارآمدی بیشتر هم دارد؛ در نتیجه قیمت این دو نوع چیلر نیز تفاوت‌هایی با هم دارد.

پیشنهاد مطالعه:  معرفی 9 نوع از بهترین سیستم های سرمایشی؛ مزایا و معایب

ظرفیت دستگاه عامل دیگری است که می‌تواند قیمت چیلر را تغییر دهد. برای انتخاب ظرفیت چیلر مدنظر خود، لازم است تا کار و انتظار خود از چیلر را مشخص کنید. توجه کنید که برند شرکت سازنده نیز در قیمت‌گذاری بی‌تاثیر نیست. برخی برندهای موجود در بازار، گران‌تر از برندهای دیگر و متفرقه هستند. باید این موضوع را مشخص کنیدکه آیا برند چیلر برای شما مهم است؟

نوع کندانسور را دست‌کم نگیرید. نوع کندانسور نیز می‌تواند در کنار سایر عوامل همچون ابعاد، قدرت و برند دستگاه، تغییردهنده قیمت چیلر باشد. نوسانات بازار ارز هم از عوامل تغییر قیمت‌ها در کشور ما محسوب می‌شود.

نکاتی در مورد خرید چیلر

خرید چیلر در مصارف عمومی بسیار اهمیت داشته و در مصارف صنعتی نیز هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین خاطر باید در انتخاب چیلر و خرید آن توجه زیادی کرد. چیلر تاثیر بسزایی در به دست آوردن آرامش افراد ساکن ساختمان یا کارمندان اداره دارد. به همین دلیل لازم است تا برند و مدلی را انتخاب کنید که هم با شرایط شما سازگار باشد و هم طول عمر بالایی داشته باشد. به مصرف انرژی چیلر و راندمان آن توجه داشته باشید تا هزینه‌های انرژی زیادی را متحمل نشوید. برای خریدی مناسبطبق راهنمای زیر پیش بروید:

  1. از مشاوره‌های کارشناسان استفاده کنید. در همین سایت می‌توانید به صورت کاملا رایگان از مشاوره تیم کارشناسی ما بهره‌مند شوید و مناسب‌ترین چیلر را برای مصرف خود انتخاب کنید.
  2. انتظارات خود را چیلر بیان کنید. مشخص کنید که به چه نوع چیلری و با چه بازه دمایی نیاز دارید. سایز، برند، بازه دمایی، راندمان، قیمت و… همگی از مواردی هستند که باید در هنگام خرید، مشخص کنید.
  3. به استانداردهای دستگاه و شرکت تولیدکننده آن توجه داشته باشید. صرفا بر اساس قیمت خرید نکنید.
  4. خدمات پس از فروش و گارانتی را بررسی کنید.
  5. خرید چیلر را از فروشگاهی قابل اعتماد مثل سرای ایرانی انجام دهید. خرید چیلر از سرای ایرانی، یکی از بهترین خریدهایی است که می‌توانید آن را تجربه کنید. تمام چیلرهایی که در این فروشگاه مشاهده می‌کنید، همگی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و توانایی جلب نظر شما را دارند‌.

 

سخن پایانی

مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس، همواره این دغدغه را داشته است تا مشتریان عزیز خود را با تمام سرویس های سرمایش گرمایش آشنا کند. بررسی اینکه چیلر چیست و چگونه کار میکند یا قیمت چیلر خانگی برای خرید چقدر است در همین راستا می باشد. مینی چیلر و همچنین چیلر خانگی و صنعتی که جزء انواع چیلر می باشند هم مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت هم ۴ برند مشهور چیلر را معرفی کردیم. شما عزیزان با تماس پشتیبانی پارادایس توسط ۰۹۱۲۲۵۲۰۰۱۴ می توانید اطلاعات بیشتری را از متخصصان دریافت نمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *