ظرفیت کولر سلولزی چگونه تعیین میشه؟

ظرفیت کولر سلولزی چگونه تعیین میشه؟


سوالی که در ذهن همه مردم هنگام مشاهده انواع کولر وجود دارد اینست که ظرفیت کولر سلولزی و یا ظرفیت انواع کولر گازی و آبی چگونه تعیین می شود؛ یا اینکه فرمول و نحوه محاسبه ظرفیت کولر سلولزی چیست.

یکی از بهترین تجهیزات و سیستم های سرمایشی موجود در بازار که در فصل های گرم غوغا می کند و به صورت کاملا هوشمند محیط منزل شما را خنک خواهد کرد، کولر زیر سقفی می باشد. اگر مقاله کولر سلولزی چیست را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید که از ابعاد مختلفی می توان کولر سلولزی یا کولر زیر سقفی را مورد بررسی قرار داد که یکی از موارد مهم آن مبحث ظرفیت کولر زیر سقفی می باشد. در ادامه به تشریح این موضوع و نحوه تعیین ظرفیت کولر آبی سلولزی خواهیم پرداخت:

 

ظرفیت کولر سلولزی

ظرفیت کولر سلولزی (cellulose cooler capacity) به مقدار عددی گفته می شود که بر اساس آن نوع کولر آبی سلولزی مناسب برای یک محل تعیین می شود؛ در مورد تعیین ظرفیت کولرهای سلولزی نیز باید همانند داکت اسپلیت ها عمل کرد به این نحو که کارشناسان مجرب در این زمینه عوامل مختلفی مثل شرایط اقلیمی، تعداد اتاق ها، متراژ محل، ساختار در و دیوار و پنجره ها، طبقه، آفتابگیر بودن و … را مورد توجه و بررسی قرار دهند. در نهایت نیز این اطلاعات جمع آوری شده در فرمولی که در ادامه ارائه خواهد شد، قرار می گیرد تا ظرفیت کولر سلولزی بدست آید.

 

واحد اندازه گیری BTU چیست
واحد اندازه گیری BTU چیست

 

روش محاسبه ظرفیت کولر سلولزی

قبل از اینکه وارد این بحث شویم لازم است با اصطلاح CFM آشنا شوید. بر روی برچسب تمام کولرهای آبی، میزان CFM درج شده است که نشان دهنده ی اندازه گیریِ ظرفیت کولر آبی بر اساس واحدCFM (فوت مکعب بر دقیقه) می باشد. این واحد، نشان می دهد که کولر آبی در هر دقیقه چه میزان از فوت مکعب ساختمان را می تواند خنک کند.

پیشنهاد مطالعه:  راه های کاهش مصرف برق داکت اسپلیت و کولر سلولزی

حال محاسبه ظرفیت کولر سلولزی به روش های مختلفی انجام می گیرد که رایج ترینِ آنها، روش دقیق و روش سرانگشتی بر مبنای مفید می باشد.

  1. روش سر انگشتی بر مبنای مفید

همانطور که مستحضر هستید تعیین متراژ محل، آفتابگیر بودن، طبقه چندم بودن و … از نکات کلیدی در انتخاب و خرید کولر سلولزی به حساب می آید. در این روش با در نظر گرفتن چنین نکاتی و بدون استفاده از فرمول خاصی، اقدام به تهیه کولر سلولزی می شود. به این ترتیب اگر ساختمان مورد نظر آفتابگیر یا در طبقه آخر قرار داشته باشد، باید ظرفیت بالاتری از کولر سلولزی را در نظر گرفت چراکه عدم توجه به این نکات نتیجه مورد نظر را دربر نخواهد داشت.

 

  1. روش دقیق

برای محاسبه ظرفیت کولر سلولزی به کمک روش دقیق، از دو طریق می توان استفاده کرد که جواب بدست آمده در هر دو یکی می باشد.

    1. ضرب کردن مقدار فوت مکعب ساختمان در تعداد دفعات تعویض هوا در دقیقه که این عدد معمولاً در کشور ما بین 2 تا 5/2 بار در دقیقه است.
    2.  ضرب کردن مقدار فوت مکعب ساختمان در ارتفاع سقف خانه که میانگین ارتفاع سقف خانه ها در ایران نیز در حدود 2 تا 5/2 متر است

 

ظرفیت کولر سلولزی باید به بهترین شکل تعیین گردد و با دقیق ترین فرمول ها محاسبه شود تا هر فرد به خوبی بتواند کولر آبی سلولزی مناسب محل زندگی و منزل خود را پیدا نماید. آن زمان است که خرید کولرهای زیر سقفی هوشمند رایج شده و جای جای ایران را فرا می گیرد.

 

فرمول تعیین ظرفیت کولر سلولزی

به هر ترتیب در این روش ابتدا باید متراژ و مساحت بنای مورد نظر را مشخص کرد چراکه لازمه پیدا کردن کولر آبی متناسب با آن محیط، محاسبه ظرفیت سرمایشی آن می باشد.

پیشنهاد مطالعه:  هر آنچه درباره فرق پوشال سلولزی با معمولی باید بدانید

از آنجایی که ظرفیت های کولر آبی بر حسب CFM محاسبه می شود، لازم است که بنای مورد نظر را نیز بر این اساس بیان کرد. به منظور این امر باید طول و عرض ساختمان را در هم ضرب کرد تا مساحت بنا، بر حسب متر مربع بدست آید، سپس متراژ مشخص شده بر عدد 027/0 تقسیم می شود تا متراژ بنا به فوت مکعب تبدیل شود. البته توجه داشته باشید که عدد به دست آمده، حداکثر میزان قدرت سرمایشی مورد نیاز می باشد که در صورت ضرورت می توانید از ظرفیت کمتر از این مقدار نیز استفاده کنید.

بنابراین فرمول تعیین ظرفیت در کولر سلولزی این چنین است: «متراژ ساختمان بر حسب متر مربع ÷ 027/0 × 2». به عنوان مثال تصور کنید مساحت خانه ای برابر با 100 متر مربع است که در چنین شرایطی برای اندازه گیری میزان ظرفیت کولر آبی مورد نظر، به این روش عمل می کنیم: ظرفیت کولر7400 = 2 × 3703      فوت مکعب3703 = 027/0 ÷ 100

انواع ظرفیت موجود در بازار

کولرهای آبی موجود در بازار چه از نوع پوشالی و چه سلولزی، دو نوع خروجی هوا دارند. خروجی هوای کولر آبی یا از سقف کولر است و یا از دیواره کناری آن، بنابراین وقتی کولر در بالکن قرار می گیرد بهتر است از کولر آبی بالازن و وقتی در پشت بام قرار می گیرد از کولر آبی بغل‏زن استفاده شود. این کولرها در ظرفیت های 2000 ، 3000، 3500، 4000، 4500، 5000، 6500، 7000، 8000 و بالاتر در بازار موجود می باشند.

 

ظرفیت کولر گازی شما چقدر است؟
ظرفیت کولر گازی شما چقدر است؟

 

ظرفیت کولر گازی و کولر آبی

لازم به ذکر است که تمام محاسبات مطرح شده، برای سایر سیستم‌های تهویه مطبوع همچون کولرهای گازی و آبی نیز قابل استفاده می باشد.

پیشنهاد مطالعه:  کولر گازی یا کولر سلولزی؛ کدام بهتر است؟

ظرفیت انواع کولر آبی (آبی و سلولزی) به نسبت مساحت

ابعاد کولر آبی در ظرفیت های مختلفی نسب به مساحت وجود دارد که به برخی از آنها در ذیل اشاره شده است:

مساحت 0 تا 20 متر                ظرفیت 1400

مساحت 20 تا 50 متر              ظرفیت 2300

مساحت 50 تا 70 متر              ظرفیت 3500

مساحت 70  تا 100 متر           ظرفیت 5500

مساحت 100 تا 120 متر          ظرفیت 7000

مساحت 120 تا 150 متر          ظرفیت 8000

 

ظرفیت کولر گازی (air conditioner capacity) و یا ظرفیت کولر آبی (water cooler capacity) بر اساس یک فرمول جهانی و بر مبنای شاخص BTU تعیین می شود؛ این یعنی شما در هر جای دنیا که باشی کولر گازی 12000 شما کاملا با دستگاه موجود در نقطه دیگر یکسان می باشد.

 

 ظرفیت کولر گازی به نسبت مساحت

ابعاد کولر گازی در ظرفیت های مختلفی نسب به مساحت وجود دارد که به برخی از آنها در ذیل اشاره شده است:

مساحت 12 تا 20 متر                  ظرفیت 9000 بی تی یو

مساحت 20 تا 30 متر                  ظرفیت 12000 بی تی یو

مساحت 30 تا 45 متر                  ظرفیت 18000 بی تی یو

مساحت 45 تا 60 متر                  ظرفیت 24000 بی تی یو

مساحت 60 تا 75 متر                  ظرفیت 30000 بی تی یو

مساحت 75 تا 90 متر                 ظرفیت 36000 بی تی یو

مساحت 90 تا 120 متر               ظرفیت 48000 بی تی یو

 

سخن پایانی

در این مقاله گردآوری شده توسط پارادایس، به مبحث ظرفیت کولر سلولزی و بیان فرمول و نحوه محاسبه ظرفیت کولر سلولزی پرداخته شده است. همچنین در ادامه به معرفی انواع ظرفیت ها و تعیین ظرفیت کولر گازی و آبی پرداختیم. تعیین ظرفیت کولر سلولزی مزیتی برای ما ایجاد می کند تا بتوانیم مشخصه مطلوبی داشته باشیم که برای محیط با متراژ خاص ما چه کولر آبی سلولزی یا کولر گازی مناسب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *