دستگاه زنت چیست

دستگاه زنت چیست


از جمله انواع سیستم های سرمایشی که امروزه خیلی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه زنت می باشد؛ اینکه زنت چیست و چگونه کار می کند، انواع این سیستم کدام است، از چه اجزایی تشکیل شده، شناخت دقیق مزایا و معایب آن، نکاتی در مورد قیمت و خرید zent، طریقه نصب و سرویس این دستگاه، از جمله مباحث مهمی است که خیلی از افراد خواهان دانستن در مورد آن هستند.

 

دستگاه زنت چیست؟

دستگاه تهویه مطبوع زنت (zent)، یک سیستم سرمایشی و گرمایشی است که در تمام فصول سال برای تهویه مناسب هوا استفاده می‌شود. جالب است بدانید که نام این دستگاه از مخفف کلمات «زمستان»، « نیمه» و «تابستانه» گرفته شده است. در واقع از نامِ این دستگاه می‌توان به چهار فصل بودن آن پی برد.

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با کاربرد، انواع، نحوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عملکرد در فصول مختلف، مزایا، معایب و قیمت این دستگاه آشنا شوید.

کاربرد دستگاه ‌زنت

سیستم سرمایشی و گرمایشی زنت به عنوان سیستم هواساز خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته در مکان‌هایی که مشکلی با رطوبت نسبی هوا نداشته باشند. این دستگاه در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود و در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، سوله‌ها، کارگاه‌های صنعتی و سالن‌ها قابل استفاده است.

Zent سیستم سرمایشی و گرمایشیِ ایرانی، متناسب با آب‌و‌هوای ایران طراحی شده است؛ به‌طوری‌که میزان رطوبتِ هوا را در حد مطلوب و مطبوع تنظیم می‌کند. به ‌همین‌ خاطر به شیوه خاصی مورد استقبال قرار گرفته است.

سیستم زنت در فصول سرد مانند یک بخاری عمل می‌کند و در فصول گرم مانند یک کولر آبی است که هوای تازه و خنکی را به محیط اطراف منتشر می‌کند. مکانیزم عملکرد این سیستم به‌گونه‌ای است که هر سه متغیر اساسیِ دما یعنی: هوا، رطوبت و کیفیتِ هوا را با کاراییِ بسیار بالا کنترل می‌کند.

 

انواع دستگاه سرمایشی گرمایشی زنت

zent یک سیستم دو منظوره‌ی گرمایشی و سرمایشی است که توسط شرکت‌های ایرانی برای تهویه مطبوع هوا در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. انواع زنت را باید از دو منظر بررسی کرد:

دستگاه زنت از نظر مدل

دستگاه زنت در مدل‌های: ایستاده (عمودی یا قائم)، سقفی و افقی ساخته می‌شوند. تمامی این مدل‌ها، کاراییِ کاملاً مشابه دارند و تنها تفاوت‌شان شکل ظاهری‌شان است.

دستگاه زنت از نظر سایز

این دستگاه از لحاظ سایز هم به دو دسته تقسیم می‌شوند: مینی‌زنت‌ها و زنت‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر که هر دو کاراییِ کاملاً مشابهی دارند و تنها تفاوت‌شان در سایز است. در واقع دستگاه‌های بزرگ‌تر برای کارگاه‌های بزرگِ صنعتی و تجاری و دستگاه کوچک‌تر برای ساختمان و آپارتمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم زنت

طبیعتاً دستگاه زنت مانند سایر دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی، اجزای مختلفی دارد که به‌وسیله‌ی آن‌ها عملیاتِ تهویه هوا را انجام می‌دهد. اجزای آ‌ن را به دو بخش؛ اصلی و جانبی تقیسم می‌کنیم و در ادامه، کارایی هر یک را توضیح خواهیم داد.

اجزای اصلی zent

اجزای اصلی به اجزایی گفته می‌شود که مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه را در جهت کارکردِ درست دستگاه تشکیل داده‌اند؛ از جمله:

  • پدهای سلولوزی یا پوشال (Cooler Pad): پد سلولزی این سیستم یک صفحه ۷ الی ۱۰ سانتیمتری از جنس کاغذ گرافت است که موج‌های با اندازه‌های مختلف دارد. پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌ها راندمان بیشتری دارند.
  • نازل‌های آب (Water Nozzle): در این سیستم آب به‌وسیله یک کلکتور، از چند راه وارد پد سلولزی می‌شود. نازل‌های‌V شکل، روی پد قرار دارند و دارای سوراخ‌های زیادی هستند که باعثِ جریان یکنواختِ آب روی پدها می‌شود.
  • الکتروموتور (Electromotor): تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی (روشن شدنِ دستگاه)، به عهده این بخش است.
  • کویل آب گرم (Hot Water Coil): این کویل‌ها از جنس لوله‌های مسی فین‌دار (fin tube ) هستند که در پشت سیستم تعبیه شده‌اند.
  • فن دمنده یا بلوور (Blower): انتقال هوای گرم یا سردِ تولید شده به محیط را بر عهده دارد.
  • پمپ کولری یا پمپ سیرکولاسیون (Circulation Pump): آب باید از تشتک به پدهای سلولزی منتقل شود. وظیفه این قطعه همین کار است. در اصل موتورِ این پمپ، بیرون از آب قرار دارد اما شافت و پمپِ آن درون آب قرار می‌گیرد.
  • فیلتر (Filter): نصب فیلتر اختیاری است و هوا را از آلودگی‌ها و ذرات معلق در هوا پاک می‌کند. این امر سبب می‌شود تا هوای مطلوب و عاری از گرد و غبار، جایگزین هوای کثیف شود. فیلتر انواع مختلفی دارد که بیشتر جنس فلزیِ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیشنهاد مطالعه:  معایب و مزایای زنت

اجزای جانبی zent    

اجزای جانبی به نسبت اجزای اصلی نقش کمتری در دستگاه دارند. اما به نوبه‌ی خود، آن‌ها نیز نقش مهمی در درست کار کردنِ دستگاه ایفا می‌کنند؛ به‌عنوان مثال:

  • دریچه ورودی و خروجی هوا (قابل تنظیم): دستگاه زنت برای هوای موردِ نیازش از دو حالت مختلف برای هوای تازه و هوای برگشتی استفاده می‌کند.
  • کانال دستگاه: وقتی هوای گرم یا سرد توسط قطعاتِ دستگاه تولید شد برای انتقال و پخش یکنواخت آن از طریق کانال به محیط مورد نظر منتقل می‌شود.
  • پمپ آب
  • سیستم رطوبت‌زن (سفارشی)
  • دمپر
  • فن
  • سیستم کنترلی

 

نحوه عملکرد دستگاه دو منظوره زنت چگونه است؟

این دستگاهِ تهویه هوا، قابلیت عملکرد سرمایشی و گرمایشی را دارد. ایجاد هوای مطبوع گرم و سرد به کمک کویل و پدهای سلولزی، از قابلیت‌های بارزِ این دستگاه است. همانطور که گفتیم این دستگاه قابلیت عملکرد سرمایشی و گرمایشی را دارد که هر کدام را به‌طور جداگانه در اینجا توضیح دهیم:

عملکرد دستگاه در فصولِ گرم

در روزهای گرمِ سال، می‌توان با صرفِ انرژی کم و برای خنک‌کردنِ محیط از دستگاه زنت استفاده کرد. عملکرد سرمایشی آن یک عملکرد تبخیری شبیه به کولر آبی است. این دستگاه آب را از طریق لوله‌کشی، وارد تشتک می‌کند. سپس از طریق پمپ سیرکولاتور، آب به کلکتور نازل‌ها منتقل شده و به‌صورت یکنواخت و لایه‌های نازک روی پدهای سلولزی پخش می‌شود. هوای اطراف دستگاه نیز از طریق فنِ داخلی، مکش خواهد شد.

در واقع عبور هوای گرم از بین پدهای مرطوب سلولزی باعث می‌شود فرآیند تبخیریِ سرمایشی رخ دهد و حرارتِ خود را از دست دهد. بدین ترتیب هوای خنک و تازه‌ای وارد محیط می‌شود و دقیقاً مانند کولرِ آبی عمل می‌کند. تنها تفاوت آن با کولر آبی، وجودِ کویل در داخل زنت است تا بتوان در فصل زمستان نیز از آن استفاده کرد.

عملکرد دستگاه در فصولِ سرد

در روزهای سردِ سال به‌علت هوای سردِ بیرون، باید به‌طور کامل دریچه‌های وردی هوای این سیستم را بست. نحوه‌ی کارکرد دستگاه به ‌این شکل است که آبِ گرم از طریق موتورخانه وارد کویلِ گرمایشی دستگاه می‌شود و با عبور هوا از بین فین‌های کویل، دمای هوا بالا می‌رود و باعث به جریان افتادنِ هوای گرم در کانالِ رفت خواهد شد.

در این حالت، هوا از طریق کانال، واردِ محیط خواهد شد. البته در زمستان امکان استفاده از هوای تازه نیز وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه:  مقایسه کولر سلولزی با دستگاه زنت

 

۱۰ مزیت استفاده از دستگاه زنت

برای آشنایی بیشترِ شما با این دستگاه، تصمیم گرفتیم مزیت‌های مهم و کلیدیِ آن را در این بخش معرفی کنیم:

  1. دومنظوره بودن: همانطور که در تعریف دستگاه سرمایشی و گرمایشی توضیح داده شد، این دستگاه قابلیت تولید هوای سرد و گرم در فصلِ تابستان و زمستان را دارد. بنابراین اولین مزیت دستگاه، دو منظوره بودن آن است.
  2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: با وجود دستگاه zent، دیگر نیازی نیست برای فصل سرد و گرم به‌طور مجزا وسیله گرمایشی و سرمایشی خریداری کرد. دستگاه دو منظوره زنت، مثل آن ضرب‌المثلِ معروف «یک تیر دو نشان» است. به‌همین منظور با خرید یک دستگاه، در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.
  3. ابعاد دستگاه در اندازه‌های کوچک ‌و بزرگ: از دیگر مزایای برجسته‌ی این دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه (مانند ایرواشر) این است که فضای کمتری اشغال می‌کند.
  4. تامین هوای تازه: روزهایی که هوای بیرون بسیار آلوده‌ است می‌توان از فیلتر تهویه هوای مطبوع آن استفاده کرد. فیلترهایی از جنس فلزی مناسب این دستگاه هستند که میزان فیلتر هوا را بالا می‌برد.
  5. قابلیت رطوبت‌زنی در فصل زمستان: در فصل زمستان، رطوبتِ هوا ممکن است زیاد شود که این دستگاه قابلیت تنظیم رطوبت در محیط را دارد.
  6. مصرف انرژیِ کم: این دستگاه به‌ دلیل نداشتن کمپرسور، نسبت به دستگاه‌های مثل چیلر و اسپیلت، انرژی کمتری هدر می‌دهد. ازاین‌رو باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود.
  7. نصب و راه‌اندازیِ آسان: نصبِ این دستگاه روی پشت‌بام یا هر جای دیگری بسیار آسان و بدون دردسر است.
  8. قیمت مناسب و ارزان: با توجه به کارایی بالا و موتورِ پُر‌قدرت، از قیمت مناسبی برخوردار است.
  9. عدم تولید گاز سمی: این دستگاه گازهای سمی تولید نمی‌کند و این از مزیت‌های برتر سیستم به‌شمار می‌آید.
  10. نیاز به لوله‌کشی ندارد.

معایب دستگاه سرمایشی گرمایشی زنت

برای همه‌ی ما روشن است که هیچ دستگاه یا وسیله‌ا‌ی بی‌عیب نیست. بنابراین بهتر است همیشه با معایب دستگاه آشنا شوید تا در نهایت‌ با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب، تصمیمِ درست را بگیرید.

  1. مصرف بالای آب: همانطور که از تعاریف عملکرد و ساختمان دستگاه متوجه شدید، مصرف آب این دستگاه برای خنک کردن و گرم کردنِ هوا بسیار بالاست. پس نتیجه می‌گیریم این دستگاه درست مثلِ کولر آبی برای مناطقی که با مشکل آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مناسب نیست. برای چنین مناطقی پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه‌هایی مانند زنت و مشابه‌ش استفاده نشود.
  2. عدم کارایی مناسب در مناطق شرجی با رطوبتِ بالا: یکی دیگر از معایب شایع این دستگاه، ایجاد رطوبت بالای ناشی از آب است. به‌همین علت این دستگاه در شهرهایی که هوای شرجی همراه با رطوبت بالایی دارند ( مثل شهرهای شمالی و جنوبی ایران که نزدیک دریا هستند.)، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. پس چنانچه در این مناطق از این سیستم سرمایشی‌ گرمایشی در منازل استفاده شود، مشکلاتی برای وسایلِ خانه و موادِ غذایی به‌وجود می‌آید. بنابراین خرید دستگاه کولرگازی و داکت اسپلیت گزینه‌ی بهتری برای منازل است و برای سوله‌ها و سالن‌ها سراغِ دستگاهی بروید که رطوبتی ایجاد نکنند.
  3. عدم امکان کنترل تنظیم دما: نکته‌ی دیگری که باید در مورد آن بدانید این‌ است که این دستگاه، دکمه‌ای تحت عنوانِ تنظیم و کنترلِ سرمای ورودی ندارد؛ برخلافِ کولر آبی که دکمه‌هایی در آن تعبیه شده که می‌توان دما را تا حد امکان کم ‌و زیاد کرد. بنابراین در دستگاه زنت نمی‌توان سرمای هوا را با توجه به نیاز محیط کنترل کرد.
  4. ایجاد سر و صدای زیاد: سیستم سرمایشی گرمایشی zent دارای یک فن دمنده است که برای جابه‌جایی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همین فن قوی باعث تولید صدای زیادی می‌شود.

 

نکاتی که قبل از خرید دستگاه زنت بهتر است بدانید!

برای خرید این دستگاه لازم است به چند نکته مهم توجه کنید تا محصولی مفید، به‌صرفه و مطابق با نیازتان خریداری کنید از جمله:

  • اندازه محیطی که می‌خواهید دستگاه سرمایشی گرمایشی در آن نصب شود را در نظر بگیرید. زیرا دستگاه زنت برای محیط‌های بسیار کوچک نه‌تنها مفید نیست بلکه دردسر‌ساز هم است.
  • تعداد پنجره‌ها را با توجه به دوجداره بودن یا نبودن آن‌ها در نظر بگیرید.
  • مطمئن شوید محلی مناسب برای نصب دستگاه زنت، وجود دارد.
  • حتما آب‌وهوای منطقه‌ی زندگی‌تان را در نظر بگیرید و بر اساس نوعِ آب‌وهوا منطقه، محصول را بخرید.
  • به بارهای سرمایی و گرمایی ساختمان هنگامِ خرید این محصول، توجه کنید.
پیشنهاد مطالعه:  فرق دستگاه ایرواشر با زنت چیست؟

قیمت خرید سیستم زنت

به‌طور کلی، طراحی و تولید سیستم‌های تهویه مطبوع توسط کارشناسان شرکت، مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود. گرچه دستگاه زنت یک محصولِ به نسبت گران‌قیمت است؛ اما در مقایسه با دستگاه‌های مشابه، قیمت بسیار مناسب‌تری دارد. قیمت این محصول بستگی به یک سری فاکتورهایی دارد که در تعیین قیمت نهایی بسیار موثر هستند. از جمله:

  • نوع فیلتر مصرفی در این دستگاه
  • نوع پدهای سلولزی به کار رفته در دستگاه
  • سیستم‌های کنترلی دستگاه سرمایشی و گرمایشی
  • ظرفیت گرمایش و سرمایش این سیستم
  • نوع مدل دستگاه از لحاظ ظاهر (افقی، ایستاده و سقفی)
  • نوع برند و شرکتی که این دستگاه را تولید کرده است.
  • تجهیزاتِ جانبی‌ای که بنا به سلیقه مشتری به این دستگاه اضافه می‌شود.

 

آیا دستگاه زنت مناسب منازل مسکونی است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که خانه و آپارتمان‌های مسکونی زیر 150 متر مربع برای این دستگاه مناسب نیستند. درواقع با تولید سر و صدای زیاد و عدم کنترل تنظیم دمای این سیستم بهتر است از کولر آبی یا کولرگازی در فصل سرد استفاده کنید.

در مجموع، می‌توان گفت که این دستگاه در پروژه‌های تجاری و صنعتی مانند سوله‌های بزرگ، سالن‌ها ورزشی و غیره کاربردی‌تر است.

 

بررسی محل نصب دستگاه سرمایشی گرمایشی زنت

چنانچه شما هم دغدغه نصب این دستگاه را دارید لازم است بدانید که نصب این دستگاه به‌راحتی در پشت‌بام، حیاط یا در بالکن توسط تیمی حرفه‌ای انجام می‌شود. انتخاب مکانِ نصبِ دستگاه، بستگی به فضای محیط شما دارد که با توجه به شرایطِ محیطِ مورد نظر، می‌توان از دستگاه ایستاده، افقی و یا سقفی استفاده کرد.

بنابراین مدل و ظرفیت دستگاه، براساس ابعاد محیط به شما پیشنهاد می‌شود. در ضمن نصب این سیستم در ساختمان نیاز به لوله‌کشی رادیاتور و هیچ تجهیزات دیگری ندارد؛ پس نگران هزینه‌های جانبیِ آن نباشید.

نکاتی جهت نگهداری و تعمیر دستگاه zent

دستگاه زنت، یکی از نوظهورترین دستگاه‌های تهویه هواست که مناسب آب و هوای بیشتر مناطق ایران است. این دستگاه ایرانی، قیمت پائین و هزینه‌ی نگهداری مناسبی دارد. اما برای تعمیر و نگهداری دستگاه زنت، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • در محلی دستگاه زنت را نصب کنید که دسترسیِ آسان به آن داشته باشید و از تابش مستقیم خورشید و باران محافظت شود.
  • حداقل دو بار در سال دستگاه را با آب و مواد شوینده مناسب بشویید و از انسداد لوله‌ها و فیلترها اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت بوی بد، دود، صدای ناهنجار یا عدم کارکرد صحیح، فوراً دستگاه زنت را خاموش کنید و از کارشناسان مجرب برای تعمیر آن کمک بخواهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله از پارادایس، سعی کردیم معرفی کاملی از دستگاه زنت داشته باشیم. امیدواریم تا حدِ مطلوب و قابل توجهی، اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار داده باشیم تا با آگاهی کافی اقدام به خرید این محصول کنید. اما تیم پشتیبانی پارادایس، همچنان در خدمت شماست تا اگر راهنمایی بیشتری لازم داشتید با صبر و حوصله پاسخگوی شما باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *