دستگاه دو منظوره زنت (Zent) یک محصول کاملاً ایرانی است که در چهار فصل سال برای بسیاری از پروژه‌های بزرگ صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. این سیستم در فصول گرم تابستانی مانند کولر آبی و در فصول سرد زمستانی مشابه هواساز عمل می‌کند. قطعاً Zent هم مانند سایر دستگاه‌های تهویه هوا دارای یک سری ویژگی مثبت و منفی است. در این مقاله با همه‌ی مزایای زنت و معایب‌ش آشنا خواهیم شد.

 

برترین مزایای زنت

تعبیه تهویه مطبوع هوا در کارخانه و کارگاه‌های بزرگ برای تنظیم دما امری بسیار ضروری است. اما انتخابِ محصولِ مناسب این پروژه‌ها با توجه به تنوع بازار فقط با تحقیق درست، محقق می‌شود. ازاین‌رو بهتر است مزایای زنت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را بدانیم.

  1. قیمت مناسب نسبت به سیستم‌های مشابه

قیمت خرید محصول، اولین و اصلی‌ترین دغدغه مشتریان است. یکی از مزایای زنت، قیمت مناسب‌تر آن نسبت به دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مشابه مانند چیلر است. این ویژگیِ خاص (به‌ویژه در مدل‌های مختلف طراحی شده)، باعث می‌شود که برای پروژه‌های کوچک‌تر، هزینه کمتری برای سیستم تهویه هوا پرداخت شود.

  1. نصب و راه‌اندازی کم هزینه و آسان

ساختار دستگاه زنت توسط متخصصین در شرکت ایرانی به گونه‌ای طراحی شده که نصبِ آن برای مصرف‌کنندگان آسان است. البته این به معنای عدم نیاز به تخصص برای نصب و راه‌اندازی نیست، بلکه می‌توان گفت نصب و راه‌اندازی آن دارای دردسر خاصی نیست و از فوایدِ زنت عدم نیاز به کانال‌کشی است. در کل می‌توان به‌راحتی و با هزینه کم آن را نصب کرد.

  1. صرفه‌جویی در انرژی و برق

در طراحی و ساخت این دستگاه، از کمپرسور استفاده نشده است که باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود. این ویژگی از مهم‌ترین مزایای زنت برای هر مصرف‌کننده‌ای به شمار می‌رود. به‌طور دقیق‌تر، برق برای گردش پمپ و فن استفاده می‌شود که مصرف بسیار محدودی دارند. این امر به‌ویژه در نقاطی که از نظر برق شرایط خوبی ندارند و مدام با مشکلات برقی مواجه هستند، اهمیت بالایی دارد.

  1. استفاده برای چهار فصل
پیشنهاد مطالعه:  دستگاه زنت چیست و چگونه کار می کند؟ انواع، معایب، مزایا

اکثر سیستم‌های تهویه هوا معمولاً تک کاربری هستند؛ یعنی فقط برای یک فصل طراحی شده‌اند. اما دستگاه دو منظوره سرمایشی و گرمایشی zent مناسبِ چهار فصلِ سال است. عملکرد پرطرفدار این دستگاه، استفاده از آن در فصل سرد و گرم است. بنابراین با داشتن زنت، نیازی به خرید دستگاه دیگر در ساختمان نیست و به تنهایی می‌تواند هوای مطلوبی برای تمام فصول سال به محیط شما منتقل کند.

  1. حذف لوله‌کشی در ساختمان

از بخش‌های مهم عملکرد سیستم سرمایشی و گرمایشی زنت، حذف رادیاتور در ساخت دستگاه است. به این ترتیب دیگر نیازی به لوله‌کشی در ساختمان و سوله نیست. همین موضوع باعث شده تا هزینه لوله‌کشی برای مشتریان حذف شود و توزیع هوای سرد و گرم از طریق کانال‌ها انجام شود.

  1. فیلتراسیون هوای محیط

یکی از مزایای زنت قابلیت نصب فیلتر روی آن است. فیلتری که روی این دستگاه نصب می‌شود،‌ انواع مختلفی دارد که در نهایت همه آن‌ها تا حد زیادی ذرات معلق در هوا و آلودگی را از بین می‌برند.

  1. عدم تولید گاز سمی

یکی از فواید این ستگاه، عدم تولید گازهای سمی است و در واقع هوای کاملاً سالمی به محیط منتقل می‌کند.

  1. ضد حساسیت و آلرژی

از برجسته‌ترین مزایای زنت پدهای سلولزی به‌کار رفته در این دستگاه است که احتمال آلرژی و حساسیت را کاهش می‌دهد؛ اما باید در نظر داشته باشید حداقل در سال یکبار این پدها را عوض کنید.

  1. گردش مناسب و ملایم هوا درون ساختمان

از فواید زنت که مهم و کاربردی است می‌توان به گردش ملایم و یکنواخت هوا در محیط اشاره کرد. چراکه ایجاد جریان یک هوای سرد یا گرمِ ملایم، موردی بسیار ارزشمند در دنیای تهویه هوا است. دستگاه زنت با داشتن چنین قابلیتی، باعث شده نسبت به دستگاه‌های دیگر متمایز شود.

پیشنهاد مطالعه:  مقایسه کولر سلولزی با دستگاه زنت

۱۰. قابلیت سریع  ایجاد هوای گرم و سرد

این سیستم سرمایشی و گرمایشی قادر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هوای مطبوع و تازه‌ای به محیط منتقل کند. در صورتی که سیستم‌های دارای بخش رادیاتور، پس از طی یک ‌سری مراحل، هوای گرمِ مناسب در فصل زمستان را تولید می‌کنند. اما zent با حذف بخش رادیاتور توانسته با کم‌ترین زمان، هوای گرم را در محیط توزیع کند.

۱۱. تولید زنت در اندازه‌های سفارشی

طبیعتاً هر پروژه‌ای با توجه به مساحت محیط مدِ نظر، نیاز به دستگاه با ابعاد مناسب دارد. اگر از آن دسته از مشتریانی هستید که می‌خواهید دستگاه را با ابعاد مشخصی سفارش دهید، خبر خوب این است که این امکان وجود دارد. کارشناسانِ طراح zent با بازدید محل و در نظر گرفتن همه شرایط، دستگاه را در ابعاد مناسب محیطِ شما طراحی می‌کنند.

  1. تولید زنت در مدل‌های مختلف

همانطور که می‌دانید سیستم Zent در مدل‌های افقی، ایستاده و سقفی ساخته شده است. در واقع مشتری بدون هیچ محدودیتی می‌تواند شکل ظاهری دستگاه را بر اساس شرایط فضای موجودِ خود انتخاب کند.

  1. قابلیت نصب در پشت‌بام، سقف یا بالکن

به عنوان آخرین مزایای زنت باید بگوییم که این دستگاه را می‌توان در هر مکانی به‌آسانی نصب کرد. نصبِ دستگاه در بالکن یا سقف، توسط تیم حرفه‌ای با رعایت اصولِ نصب، به‌راحتی امکان‌پذیر است.

 

معایب دستگاه زنت

هیچ دستگاهی بدون عیب یا بهتر است بگوییم بدون محدودیت نیست. بنابراین برای انتخاب صحیحِ دستگاه زنت لازم دانستیم، نکاتِ مهمی جهت آگاهی شما از معایب زنت مطرح کنیم.

۱. عدم امکان استفاده در مناطق دارای رطوبتِ زیاد

رطوبت ایجاد شده توسط زنت در فصل زمستان برای مناطق با آب و هوای مرطوب و شرجی، آسیب‌زا است. پس می‌توان بزرگ‌ترین و اولین ایرادِ این دستگاه را ایجادِ رطوبت زیاد دانست. زنت در چنین مناطقی به‌علت افزایش رطوبت هنگام تبخیر هوا، هم سلامتی افراد و هم وسایل موجود در محیط، در معرض خطر است.

پیشنهاد مطالعه:  انواع زنت و ظرفیت های آن

پس اولین موضوع مهمی که باید هنگام خرید سیستم تهویه هوا به آن توجه داشت، نوع آب‌وهوای منطقه است. اما استفاده از آن برای شهرهای خشک و نیمه‌خشک، گزینه خوبی است.

۲. مصرف بالای آب

این دستگاه هم مانند کولر آبی برای سیستم سرمایشی از آب استفاده می‌کند که باعث افزایش میزان مصرف آب می‌شود. توجه به این نکته برای مناطقی که دچار کمبود آب هستند، ضروری است.

 ۳. نداشتن قابلیت تنظیم دما

سیستم تهویه زنت، هوای گرم و سرد را به یک اندازه‌ی مشخص، از طریق کانال‌ها در محیط توزیع می‌کند. بنابراین امکان تنظیمِ دستی برای افزایش یا کاهش دما در این سیستم وجود ندارد.

۴. سر و صدای زیاد

سیستم سرمایشی و گرمایشی Zent دارای فن قوی است به همین دلیل هنگام انتقال هوا، صدای زیادی تولید می‌کند.

۵.  اشغال فضای زیاد

شکل ظاهری دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده که فضای زیادی را برای نصب اشغال می‌کند. البته شما می‌توانید با توجه به فضای محیط مد نظرتان، مدل دستگاه را از لحاظ شکل ظاهری انتخاب کنید. گرچه مدل‌های مختلف شکل ظاهری و ظرفیت متفاوتی دارند اما در اصل کارایی مشابه برای آن‌ها تعریف شده است.

 

سخن پایانی

هدف پارادایس از گفتن مزایا و معایب زنت، آگاهی بخشیدن به شما، برای خریدی کاملاً آگاهانه و صحیح است. در واقع با تنوع زیاد سیستم‌های تهویه هوا در بازار، قطعاً دچار شک و تردید خواهید شد. به همین منظور به شما توصیه می‌کنیم مطالب بالا را با دقت کافی مورد بررسی قرار دهید تا از خرید، رضایت کامل داشته باشید. برای انتخاب سیستم تهویه مناسب، پشتیبانی پارادایس در خدمت شماست.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *