دستگاه ایرواشر چیست؟

ایرواشر (Air Washer) یک سیستم مبتنی بر تبخیر است که قادر به ایجاد فرایندهای گرمایش و سرمایش در چهار فصل سال است. ایرواشرها هوای سرد و گرمِ محیط مورد نظر را تامین می‌کنند. همچنین دستگاه تهویه هوای Air Washer  قادر به تصفیه هوا از هر گونه آلودگی است.

به‌طوری‌که هوای پاک و عاری از آلودگی‌های گرد و غبار،میکروب، دود و بوی بد را به محیط منتقل می‌کند. در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد، کاربرد، مزایا و معایب ایرواشر و همچنین قیمت آن، می‌توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا متوجه شویم که دقیقاً ایرواشر چیست.

کاربرد دستگاه ایرواشر

اولین موردی که باید بدانیم این است که کاربرد ایرواشر چیست. سیستم هواساز ایرواشر می‌تواند سطح رطوبت هوا در مناطقی که هوای بسیار خشک دارند را افزایش دهد. آب‌وهوای بسیار خشک برای برخی افراد آزاردهنده‌ است. ازاین‌رو استفاده از این سیستم برای چنین افرادی بسیار مناسب است. این دستگاه علاوه بر تامین هوای سرد و گرم، قابلیت زدودن هوا از ذرات گرد و غبار را دارد.

به‌این صورت که سیستم Air Washer به‌ وسیله فیلترهای مخصوص، هوا را از لحاظ آلودگی‌هایی مثل گرد و غبار، دود و بوی بد و غیره فیلتر کرده و هوای پاک و تازه، با دمای مناسب را به محیط منتقل می‌کند. بهتر است بدانید که با توجه به نوع آلودگی‌های آب‌وهوایِ منطقه و محیط مدِ نظر می‌توان از فیلترهای مخصوص استفاده کرد.

این سیستم تهویه هوا، اغلب در ساختمان‌های تجاری، صنعتی، اداری، مسکونی، مدارس، زندان‌ها، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها حمل و نقل و سوله‌های موجود در اقلیم‌های گرم ‌و خشک و معتدل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان قدرت تهویه دستگاه ایرواشر چقدر است؟

ایرواشرها از نظر قدرتِ تهویه، متفاوت هستند. به‌طور کلی، سه کلاس ۴، ۶ و ۸ برای تعیین توان آن‌ها در نظر گرفته شده است که هر کدام نشان‌دهنده‌ی میزانِ معینی از قدرت یا همان توان تهویه هوا است. به عنوان مثال، توان کلاس ۸ بیشتر از دو کلاس دیگر است. هوادهی انواع ایرواشرها در سه گروه کلاس به‌ این صورت است:

  • ایرواشرهای کلاس ۴: به ازای هر ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه، ۱.۵ مترمکعب در ساعت هوادهی دارند.
  • ایرواشرهای کلاس ۶: به ازای هر ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه، ۱.۸ مترمکعب در ساعت هوادهی دارد.
  • ایرواشرهای کلاس ۸: به ازای هر ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه، ۲.۳ مترمکعب در ساعت هوادهی دارد.

بنابراین، برای اطلاع از میزان توان تهویه این دستگاه در ابتدا، باید بدانید که در کدام گروهِ کلاس قرار دارد.

انواع ایرواشر و مدل های آن

انواع سیستم هواساز ایرواشر برای استفاده در مکان‌‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. حتما شما هم با مدل‌ها و انواع گوناگون این دستگاه در بازار روبه‌رو شده‌اید. بنابراین بهتر است با توجه به قیمت‌ها، مناسب‌ترین دستگاه را انتخاب کنید تا درگیر مشکلاتی چون تعویض یا تعمیر آن بعد از مدت کوتاهی، نشوید.

حالا بیایید ببینم که انواع ایرواشر چیست. به‌طور کلی انواع ایرواشرها در دو گروه خانگی و صنعتی هستند که در مدل‌های سقفی و ایستاده طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه با کاربرد آن‌ها آشنا خواهید شد.

·        ایرواشر سقفی خانگی:

پرکاربردترین سیستم تهویه هوای مطبوع است که محل نصب آن درون سقف کاذب است. برای جابه‌جایی هوا در این مدل به کانال‌کشی نیاز است و در مکان‌های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت‌های خوب این نوع سیستمِ سقفی این است که در هر سه گروه کلاس یافت می‌شود.

·        ایرواشر ایستاده:

این مدل ایرواشرها در اکثر مکان‌ها مانند آموزشگاه‌ها و مدارس استفاده می‌شوند که قابلیت تنظیم دما از ویژگی‌های خوب آن است. این دستگاه معمولا در بالمن یا روی پشت‌بام نصب و راه‌اندازی می‌شود و در هر سه کلاس قدرت تهویه هوا موجود هستند.

پیشنهاد مطالعه:  مقایسه کولر سلولزی با دستگاه زنت

·        ایرواشر صنعتی:

این دستگاه معمولا برای استفاده در سالن‌های بزرگ، کارگاه‌ها، کارخانجات، سالن‌های ورزشی، سالن‌های پرورش گل‌‌ها و گیاهان زینتی، سوله‌ها، رستوران‌ها و انبارها طراحی و ساخته شده‌اند.

البته کاربرد انواع ایرواشرها در مدل‌های مختلف کاملا یکسان است و هدف از طراحی آن‌ها، استفاده در محیط‌ها،

متفاوت است.

انواع دستگاه بر اساس نوع فیلتر

شیوه دیگر دسته‌بندی ایرواشرها از طریق فیلترهاست. بهتر است بدانیم که انواع فیلتر به کار گرفته شده در ایرواشر چیست. دستگاه ایرواشر را می‌توان برحسب نوع فیلتر، در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

·        فیلتر هپا:

رایج‌ترین نوع ایرواشر صنعتی دارای فیلتر هپا است. فیلترهای هپا در از بین بردن ذرات معلق در هوا بسیار موثر عمل می‌کند، اما ممکن است هزینه بالایی داشته باشد.

·        کربن فعال:

این نوع دیگری از ایرواشرها است که از کربن فعال برای حذف آلاینده‌های هوا استفاده می‌کند. هزینه کربن فعال به نسبت از فیلترهای هپا کمتر است، درعین‌حال ممکن است نتواند تمامی ذرات و آلودگی‌های موجود در هوا را به خوبی حذف کند.

·        فرابنفش:

آخرین نوع ایرواشر گزینه‌ای است که از نور ماوراءبنفش برای از بین ‌بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کند. در واقع این مدل از دو فیلتر دیگر بسیار گران‌تر است، اما در عین حال در از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها به مؤثرترین شیوه عمل می‌کند.

ظرفیت‌های دستگاه ایرواشر

مدل دستگاه ظرفیت هوادهی اسمی CFM ظرفیت سرمایشی BTH/h
KT-AW-3 ۳۰۰۰ ۹۰۰۰۰
KT-AW-4 ۴۰۰۰ ۱۲۰۰۰۰
KT-AW-5 ۵۰۰۰ ۱۵۰۰۰۰
KT-AW-10 ۱۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰۰
KT-AW-15 ۱۵۰۰۰ ۴۵۰۰۰۰
KT-AW-20 ۲۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰
KT-AW-30 ۳۰۰۰۰ ۹۰۰۰۰۰
KT-AW-40 ۴۰۰۰۰ ۱۲۰۰۰۰۰
KT-AW-50 ۵۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰۰۰

تفاوت ایرواشر صنعتی و آپارتمانی

سؤالِ اغلب افرادی که با واحد پشتیبانی پارادایس تماس می‌گیرند این است که تفاوت نوع صنعتی با خانگی ایرواشر چیست. دستگاه ایرواشر آپارتمانی و صنعتی از نظر ساختار و عملکرد مشابه هم هستند. بااین‌حال، میزان توان آنها متفاوت است. نوع صنعتی می‌تواند در فضاهای صنعتی و تجاری بزرگ استفاده شود درحالی‌که ایرواشر آپارتمانی فضای کوچک‌تری را پوشش می‌دهد.

در هر صورت وجود آنها در هر دو فضا به افزایش کیفیتِ زندگی کمک خواهد کرد چرا که باعث از بین رفت آلاینده‌های هوا و میکروارگانیسم‌هایی که باعث بیماری و آلرژی می‌شوند، خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم هواساز ایرواشر

اجزای مهم و اصلی این دستگاه را همراه با تصویر معرفی خواهیم کرد.

  • بدنه: بدنه‌ی ایرواشر معمولاً از جنس فولاد گالوانیزه یا استیل ساخته می‌شود.
  • فن دمنده: فن دمنده هوای محیط را به داخل دستگاه می‌کشد.
  • پمپ سیرکولاسیون: پمپ سیرکولاسیون آب را به داخل دستگاه پمپ می‌کند.
  • نازل‌های آبپاش: نازل‌های آبپاش آب را به صورت مه در هوا پخش می‌کنند.
  • فیلتر هوا: فیلتر هوا باعث می‌شود هوا از آلودگی‌ها پاک شود.
  • کویل گرمایشی (اختیاری): کویل گرمایشی آب گرم یا بخار داغ را به داخل دستگاه پمپ می‌کند و باعث گرم شدن هوا می‌شود.
  • سیستم کنترل: سیستم کنترل دما، رطوبت و سایر پارامترهای دستگاه را کنترل می‌کند.
  • واحد انتقال حرارت
  • محفظه تخلیه
  • واحد کنترل
  • پمپ گرمایشی
  • محفظه تخلیه میعانات
  • واحد انتقال گرما
  • اگزاست فن
  • محفظه گرمایش برقی
  • مبدل‌های حرارتی چرخشی

از اجزای قوی این دستگاه می‌توان به فن و پمپ اشاره کرد که هر چقدر قدرت بیشتری داشته باشند تهویه هوا در محیط سریع‌تر انجام می‌شود.

مشخصات فنی دستگاه ایرواشر صنعتی

هر یک از دستگاه‌های ایرواشر داری مشخصات فنی مختلفی هستند. دبی هوا، ظرفیت سرمایشی، ظرفیت گرمایشی، رطوبت رسانی و قدرت تصفیه هوا در جدول مشخصات فنی هر دستگاه باید مشخص شود.

  • دبی هوا: دبی هوا یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی دستگاه ایرواشر صنعتی است. دبیِ هوا، نشان‌دهنده میزان هوایی است که دستگاه می‌تواند در واحد زمان جابه‌جا کند. دبی هوا باید با مساحت محیط مورد نظر مطابقت داشته باشد.
  • ظرفیت سرمایشی: ظرفیت سرمایشی نشان‌دهنده میزان سرمایشی است که دستگاه می‌تواند در واحد زمان تولید کند. ظرفیت سرمایشی باید با شرایط آب‌وهوایی منطقه و دمای مورد نظر محیط مطابقت داشته باشد.
  • ظرفیت گرمایشی: ظرفیت گرمایشی نشان‌دهنده میزان گرمایشی است که دستگاه می‌تواند در واحد زمان تولید کند. ظرفیت گرمایشی باید با شرایط آب‌وهوایی منطقه و دمای مورد نظر محیط مطابقت داشته باشد.
  • رطوبت‌رسانی: رطوبت‌رسانی یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه ایرواشر صنعتی است. دستگاه‌های ایرواشر صنعتی می‌توانند رطوبت هوا را افزایش دهند و از خشکی هوا جلوگیری کنند.
  • تصفیه هوا: دستگاه‌های ایرواشر صنعتی می‌توانند هوا را از آلودگی‌ها پاک کنند و کیفیت هوای محیط را بهبود بخشند.
پیشنهاد مطالعه:  انواع زنت و ظرفیت های آن

علاوه بر این مشخصات فنی، دستگاه‌های ایرواشر صنعتی ممکن است دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشند، از جمله:

  • سیستم هیت ریکاوری: سیستم هیت ریکاوری می‌تواند گرمای هوای خروجی را بازیافت کند و از آن برای گرمایش هوای ورودی استفاده کند. این ویژگی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در انرژی شود.
  • موتور فن اینورتر: موتور فن اینورتر می‌تواند سرعت خود را به طور پیوسته تنظیم کند. این ویژگی می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری دستگاه شود.
  • کنترل از راه دور: کنترل از راه دور می‌تواند باعث راحتی استفاده از دستگاه شود.

نحوه عملکرد دستگاه در دو حالت سرمایشی و گرمایشی

نحوه کار Air Washer در فصل تابستان به این صورت است که، هوای بیرون توسط فن به داخل دستگاه مکیده می‌شود و پس از عبور از فیلتر تصفیه، وارد محفظه آبفشان می‌شود. سپس با قطرات آبی که توسط نازل‌ها درون دستگاه پخش شده‌اند، برخورد می‌کند. سپس هوای خنک و تمیزی به طرف خروجی دستگاه منتقل و در نهایت از طریق کانال‌کشی‌ها به درون محیط مدِنظر، منتشر می‌شود. البته عملکرد این سیستم مانند کولرآبی است و نباید از آن انتظار هوای سرد مانند داکت اسپلیت را داشت.

در فصل زمستان، دستگاه از طریق کانال برگشت، هوا را به درون خود جذب می‌کند. سپس این هوا از بین کویل‌های گرمایشی حاوی آب‌گرم عبور کرده و دمای مطلوب را به خود می‌دهد. در نهایت، این هوا از طریق کانال‌های تهویه به داخل ساختمان منتشر می‌شود.

مزایا و معایب دستگاه ایرواشر

Air Washer نیز مانند دیگر سیستم‌های تهویه هوا، دارای مزایا و معایبی است. چنانچه قصدِ استفاده از این دستگاه را دارید باید ابتدا اطلاعات کافی در این زمینه پیدا کنید. سپس اقدام به خرید کنید. از جمله مزایای این دستگاه:

  • تولید هوای پاک، عاری از هر گونه آلودگی مانند گردوغبار، میکروب، بوی بد، دود و غیره
  • تأمین و تنظیم رطوبت در مناطقی که آب‌وهوای خشکی دارند.
  • قیمتِ مناسب نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه مانند چیلر و کولرگازی
  • وزن نسبت سبکی دارد به‌همین دلیل فقط به یک زیرساخت سبک جهت نصب نیاز دارد.
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات یدکی و نگهداری آن نسبت به سایر دستگاه‌های سرمایشی و کرمایشی، بسیار کم‌تر است.
  • استفاده در تمام فصول سال با کارایی بالا
  • توزیع یکنواخت هوای گرم و سرد در ساختمان

اما در کنار مزایای نام برده، استفاده از ایرواشرها محدودیت‌هایی نیز به همراه دارند که از جمله آن‌ها، می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

  • مصرف بالای آب یکی از محدودیت‌های استفاده از این دستگاه در مناطق کم‌آب است.
  • افزایش رطوبت هوا خصوصا در فصل زمستان از دیگر معایب این دستگاه برای مناطقی است که از آب‌وهوای شرجی و مرطوبی برخوردارند.
  • حجیم بودن دستگاه ایرواشر باعث اشغال فضای زیادی جهت نصب می‌شود.
  • رطوبت درون دستگاه موجب خوردگی و رسوب‌گرفتگی در داخل دستگاه می‌شود.
  • کیفیت سرمای این دستگاه به نسبت سایر دستگاه‌ها مانند کولرگازی، پایین‌تر است.

قیمت دستگاه Air Washer چقدر است؟

از مزیت‌های خوب این دستگاه، قیمتِ مناسب آن نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه است. اما برای محاسبه قیمت دقیق آن باید چند فاکتور اساسی که تاثیر بسزایی در تعیین قیمت این سیستم دارند را بررسی کرد. در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • ظرفیت و مدل دستگاه
  • نوع کاربری دستگاه
  • کیفیت و جنس قطعات به‌کار رفته در دستگاه
  • شرکت سازنده آن هر چقدر معتبرتر باشد و گارانتی بیشتری بدهد، قطعا باعث افزایش قیمت آن می‌شود.
  • نوع فیلتر تصفیه هوا که بستگی به میزان آلودگی‌های منطقه دارد.
  • ابعاد دستگاه ایرواشر که هر چه بزرگتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت.

اما در مجموع، قیمت این دستگاه با درنظر گرفتن شرایط منطقه مدنظر شما و عوامل موثر بر آن به‌صورت دقیق اعلام می‌شود.

چگونگی نصب دستگاه ایرواشر

نصب دستگاه ایرواشر باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود. مراحل نصب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. انتخاب محل مناسب: محل نصب ایرواشر باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن برای تعمیر و نگهداری راحت و آسان باشد. همچنین، باید در محلی نصب شود که از منابع گرمایشی یا سرمایشی دیگر دور بماند.
  2. تهیه پایه مناسب: پایه ایرواشر باید محکم و مقاوم در محل نصب شود و انتخاب پایه باید با توجه به وزن دستگاه انتخاب شود.
  3. نصب پایه: پایه ایراواشر در محل تعیین شده به وسیله تجهیزات حرفه‌ای نصب می‌شود.
  4. اتصال لوله‌های آب: لوله‌های آب ورودی و خروجی دستگاه به سیستم آبرسانی ساختمان متصل می‌شوند.
  5. اتصال برق: دستگاه ایرواشر به منبع برق سازه متصل می‌شود.
  6. راه‌اندازی دستگاه: پس از انجام مراحل گفته شده، متخصصان دستگاه را راه‌اندازی می‌کنند تا از شیوه عملکرد آن مطمئن شوند.
پیشنهاد مطالعه:  دستگاه زنت چیست و چگونه کار می کند؟ انواع، معایب، مزایا

شیوه نگهداری و تعمیر سیستم سرمایشی و گرمایشی ایرواشر

تعمیر و سرویس به‌موقع این دستگاه باعث افزایش طول عمر آن می‌شود پس در نگهداری و تعمیر به موقعِ آن، کوشا باشید. چراکه قسمت‌های از هواسازی آن مانند کویل، فن و فیلتر که مرتب در حال کردن هستند به احتمال زیاد بعد از مدتی، آسیب می‌بینند.

 بنابراین قبل از ایجاد مشکل جدی در دستگاه، باید به صورت دوره‌ای بررسی و چک شوند تا با بروز کوچک‌ترین مشکل و آسیب به رفع آن بپردازید. از موارد مهم جهت بررسی و پیگیریِ دوره‌ای دستگاه در زیر اشاره خواهیم کرد:

  • نظافت و تمیزکاری قطعات آن به صورت ۳ الی ۶ ماه یکبار غافل نشوید چراکه برخی قطعات مانند تیغه‌های قطره‌گیر بعد از مدتی کثیف می‌شوند.
  • تعویض فیلترها از نکات بسیار مهمِ نگهداری این دستگاه است. زیرا فیلترِ کثیف، نه‌تنها هوا را از آلودگی‌های موجود تصفیه نمی‌کند، بلکه موجب مسدود شدن جریان طبیعی هوا و در نهایت کاهش کارایی سیستم خواهد شد.
  • کنترل پرز، بخار روغن، بو و خوردگی قطعات دستگاه نیز در زمان‌های معین به افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند.
  • قطعات متحرک دستگاه ایرواشر مانند یاتاقان‌ها باید به طور مرتب روانکاری شوند تا از سایش و آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.
  • قطعات فرسوده دستگاه ایرواشر باید دراسرع‌وقت تعویض شوند تا از خرابی دستگاه جلوگیری شود.
  • بررسی گرفتگی مسیر لوله تخلیه آب تقطیر شده
  • بازدید از وضعیت گردش فن دستگاه ایرواشر

مقایسه ایرواشر با دستگاه زنت

تفاوت‌های زیادی بین ایرواشر و زنت وجود دارد. یکی از تفاوت‌های بین آن‌ها، عملکردشان در حالت سرما است. دستگاه زنت در این حالت، برای اینکه هوای گرمی که توسط فن، وارد دستگاه شده را خنک کند باید آن را از بین سلولز‌های حاوی قطرات آبِ سرد عبور دهد. اما در ایرواشرها، آب به صورت قطره‌ای برای خنک کردن پخش نمی‌شود، بلکه به صورت پودر شده اسپری می‌شود.

تفاوت دیگر این دو دستگاه در ایجاد سروصدای آن‌ها حین کارکردنشان است. میزان صدای تولید شده در زنت کمتر از ایرواشرها است. به‌همین خاطر از زنت می‌توان در بالکن‌ها استفاده کرد. اما از Air Washer اغلب در بام خانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

از دیگر تفاوت این دو دستگاه می‌توان در عملکرد آن‌ها در مکان‌های مختلف اشاره کرد. دستگاه زنت در مکان‌های نسبتا کوچک هم کاردبرد دارد اما ایرواشرها بیشتر برای سالن‌ها، مراکزتجاری، کارگاه‌های صنعتی و ساختمان‌های بزرگ عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد.

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه ایرواشر

در هنگام خرید دستگاه ایرواشر، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نوع دستگاه: دستگاه‌های ایرواشر در انواع مختلفی با ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند. نوع دستگاه باید با نیاز شما مطابقت داشته باشد.
  • ظرفیت دستگاه: ظرفیت دستگاه باید متناسب با مساحت محیط مورد نظر باشد.
  • توان دستگاه: توان دستگاه باید متناسب با میزان مصرف انرژی شما باشد.
  • ویژگی‌های دستگاه: دستگاه‌های ایرواشر دارای ویژگی‌های مختلفی مانند قابلیت رطوبت‌رسانی، قابلیت گرمایش و سرمایش و قابلیت فیلتراسیون هستند. ویژگی‌های دستگاه باید با نیاز شما مطابقت داشته باشد.
  • قیمت دستگاه: قیمت دستگاه‌های ایرواشر با توجه به نوع، ظرفیت، توان و ویژگی‌های آنها متفاوت است. قیمت دستگاه باید با بودجه شما مطابقت داشته باشد.
  • نوع دستگاه، ظرفیت، توان و ویژگی‌های دستگاه به طور مستقیم بر قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله گفته شد که ایرواشر چیست و به تمامی موارد لازم در مورد آن پرداختیم. هر همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید ایرواشرها، انتخاب مناسبی برای ایجاد هوای سرد و گرمِ در تمام فصول سال برای پروژه‌های بزرگ هستند. اما برای اینکه بتوانید بهترین نوع ایرواشر را برای محل مورد نظر خود انتخاب کنید، لازم است بعد از بررسی عملکرد، کارایی، معایب، مزایا و شرایط نگهداری از آن با کارشناسان ما در پارادیس مشورت کنید تا از خرید این محصول مطمئن شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *