اندازه گیری دبی هوای خروجی داکت اسپلیت

اندازه گیری دبی هوای خروجی داکت اسپلیت


هر فردی پس از نصب و گذشت زمان می خواهد بداند آیا دستگاه خنک کننده خود با ظرفیت واقعی و اولیه کار می کند یا نه؛ اندازه گیری دبی هوا (Air Flow Measurment) یکی از بهترین روش های بررسی عملکرد سلامت داکت اسپلیت و دیگر تجهیزات سرمایشی می باشد. در نتیجه باید به بررسی اینکه دبی هوا چیست و روش اندازه گیری دبی هوای خروجی داکت اسپلیت بپردازیم.

اگر مقاله داکت اسپلیت چیست را مطالعه کرده باشید، باید بدانید که یکی از بهترین تجهیزات سرمایشی موجود در بازار داکت اسپلیت می باشد و خرید داکت اسپلیت از آن روز به روز در حال گسترش است. به همین دلیل ما در این مطلب در مورد حجم هوای خروجی داکت اسپلیت فقط صحبت می کنیم. ولی شما عزیزان می توانید این روش را به دیگر سیستم های خنک کننده نیز تعمیم دهید.

دبی هوا چیست؟

به میزان حجم خروجی هوا از یک سطح مشخص در یک زمان معین ، دبی هوا (Air Flow) یا حجم خروجی هوا گفته می شود. سنجش دبی هوا ابزاری بسیار کاربردی در میزان کارکرد و سالم بودن انواع سیستم های سرمایشی به شمار می رود. به همین خاطر برای آن واحد مشخص اندازه گیری تعیین شده و البته دستگاه های پیشرفته ای نیز اختراع شده اند.

 

دبی هوا همانند بسیاری از پارامترها و مشخصه های فیزیکی دیگر دارای معیار و واحد اندازه گیری است؛ نظر پارادایس این است که اندازه گیری دبی هوا اهمیت مضاعفی دارد و سلامت داکت اسپلیت و کیفیت و کارایی آن باید مدام چک بشود. پس معیارهای سنجش دبی هوا را به خوبی فرا بگیرید.

 

پیشنهاد مطالعه:  معرفی همه اجزا و قطعات داخلی داکت اسپلیت

روش اندازه گیری دبی هوای خروجی داکت اسپلیت

برای بررسی سالم بودن داکت اسپلیت، دبی هوای خروجی داکت اسپلیت یا همان حجم هوای خروجی داکت اسپلیت را با واحد CFM (فوت مکعب بر دقیقه) اندازه گیری می کنند. برای تقریب ذهنی این واحد فرض کنید مکعبی را در اختیار دارید که هر ضلع آن ۳۱ سانتی متر باشد. وقتی مثلا میگوییم خروجی هوای داکت اسپلیت ۲۰۰ CFM هست یعنی هر دقیقه به اندازه ۲۰۰ عدد از این مکعب ها هوا از دستگاه خارج می شود.

البته در کاتالوگ های موجود در دستگاه داکت اسپلیت از واحد متر مکعب بر ساعت هم جهت نمایش حجم هوای داکت اسپلیت ها استفاده می کنند. تبدیل این دو به یکدیگر هم بدین صورت است که هر ۱۰۰۰ متر مکعب بر ساعت معادل ۵۸۸ CFM است.

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شود که خب پس چرا در کاتالوگ ها بیشتر از واحد متر مکعب بر ساعت به جای CFM استفاده می شود. جواب این سوال خیلی ساده می باشد. فقط و فقط دلیل آن بزرگتر و چشم گیر تر بودن عدد نمایشی برای مشتریان است. البته در مجامع تخصصی این صنعت بیشتر از همان واحد CFM استفاده می گردد و برای سنجش آن از دستگاه سنجش CFM استفاده می گردد.

 

دو مدل دستگاه CFM سنج
دو مدل دستگاه CFM سنج

 

دستگاه CFM سنج را کشورهای معدودی در جهان تولید می کنند که ایران عزیز ما نیز جزئی از آنهاست؛ در نتیجه همه ما بنابر توصیه پارادایس می توانیم اندازه گیری دبی هوای خروجی داکت اسپلیت را به صورت مداوم انجام دهیم و سلامت داکت اسپلیت خود را چک و تضمین نمائیم. با این کار دوام دستگاه را افزایش داده و هزینه کرد خود را برای سرمایش و گرمایش سالانه تا حد زیادی کاهش می دهیم.

 

پیشنهاد مطالعه:  دلایل مهم سوختن خازن داکت اسپلیت و کولر گازی

دستگاه CFM سنج چیست؟

دستگاه CFM سنج (CFM Meter) یا فلومتر باد به وسیله ای گفته می شود که برای اندازه گرفتم حجم خروجی هوا از یک سطح، بر حسب واحد فوت مکعب بر دقیقه استفاده می گردد. این دستگاه فلومتر باد در صنایع گوناگون نظیر آب و فاضلاب، معدن، اتوماسیون ساختمان و نفت و گاز کاربرد بسیار زیادی دارد.

معرفی چند برند دستگاه CFM سنج

شرکت های مختلفی این ابزار اندازه گیری را تولید می کنند که نام برخی از آنها در ادامه آورده شده است:

  • سرعت سنج باد سنسور مجزا با قابلیت اندازه گیری فلو هوا و دماسنج لیزری مدل DT-8894 از شرکت CEM
  • بادسنج دیجیتال مدل GM8901 از شرکت بنتک
  • IAQ متر و مولتی فانکشن باد TESTO 440 شرکت تستو

 

طریقه کار با دستگاه cfm سنج
طریقه کار با دستگاه cfm سنج

 

بنا بر تحقیق و بررسی مجموعه پارادایس، دستگاه های اندازه گیری CFM گوناگونی برای سنجش دقیق و کاربردی دبی هوای داکت اسپلیت وجود دارند که تولیدکننده های مختلف و رنج دقت های متفاوتی دارند؛ هنگام خرید یک دستگاه CFM سنج حتما به برند و دقت اندازه گیری آن بیش از قیمت دقت نمائید تا بتوانید نتیجه گیری صحیحی از آزمایشات خود داشته باشید.

 

روش بررسی سلامت داکت اسپلیت در منزل

اگر بخواهیم حجم هوای داکت اسپلیت منزل خودمان را اندازه بگیریم با چه کنیم؟ در این مواقع از دستگاهی به نام CFM سنج جهت نمایش حجم خروجی هوا استفاده می شود. حال چنانچه قصد داشته باشیم بصورت عملی برای شما این سنجش را توضیح دهیم به صورت زیر است:

ابتدا طول و عرض مفید دریچه هوا را اندازه گیری می کنیم. سپس مساحت بدست آمده که حاصل ضرب طول در عرض است و با واحد متر مربع cm2 اندازه گیری می شود را با استفاده از یک وبسایت تبدیل آنلاین متریک ، به واحد فوت مربع تبدیل می کنیم. سپس دستگاه CFM سنج را روشن کرده و دکمه flow را می زنیم. حتما هم حواستان باشد تنظیم پیش فرض دستگاه بر حسب فوت مربع باشد.

پیشنهاد مطالعه:  طریقه تنظیم سرمایش داکت اسپلیت برای تابستان

در ادامه دکمه sample area دستگاه را فشار دهید و عدد بدست آمده در مرحله اول را در آن وارد نمائید. در این زمان دستگاه برای اندازه گیری حجم هوا به طور کامل آماده است. حال دستگاه را در سه نقطه از دریچه خروجی هوای داکت اسپلیت (چپ، راست و مرکز) گرفته و میانگین گیری می کنیم. عدد بدست آمده دبی خروجی هوای داکت اسپلیت از آن دریچه خاص را به شما نشان می دهد.

اگر قصد داشته باشید تا حجم کل هوای اسپلیت را بدانید باید خود را به یونیت داخلی داکت اسپلیت رسانده و قسمت مکش دستگاه را مورد ارزیابی قرار دهید. حتما حواستان باشد که پروب CFMسنج خود را در جهت حرکت هوای تولیدی قرار داده باشید! این کار را نیز در سه یا چهار نقطه مختلف تکرار کرده و میانگین گیری می کنیم تا حجم هوای خروجی داکت اسپلیت بصورت کامل را بدست آوریم.

 

کلام آخر

امیدواریم مطلب دبی هوای خروجی داکت اسپلیت را چگونه میتوان اندازه گرفت برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. ما در مجموعه پارادایس، بعنوان تولیدکننده انواع داکت اسپلیت و کولر زیر سقفی بصورت شبانه روز تلاش داریم تا رضایت مشتریان عزیز خود را فراهم آوریم. بررسی سلامت داکت اسپلیت یکی از دغدغه های خریداران پس از گذشت زمان خواهد بود. به همین علت در این مطلب به بررسی اینکه دبی هوا چیست و روش اندازه گیری دبی خروجی هوای داکت اسپلیت پرداختیم تا هر فردی براحتی در منزل یا محل کار خود سالم بودن داکت اسپلیت را تست نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *