دستگاه دو منظوره زنت (zent) یک سیستم تهویه هوای بسیار ساده با کارایی بالا در تمام فصول سال است که توسط کارشناسان ایرانی با تجهیزات کامل و قوی، ساخته می‌شود. سیستم تهویه هوای زنت از دو قسمت اصلی سرمایشی و گرمایشی تشکیل شده که از آن برای پروژه‌های صنعتی، تجاری، ساختمان‌ها، سالن‌ها، سوله‌ها و مجتمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما قطعاً فقط یک مدل از دستگاه زنت نمی‌تواند جوابگو هم محیط‌های بزرگ و هم محیط‌های کوچک، باشد. برای همین، سیستم زنت در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف طراحی شده است. در ادامه مطلب به معرفی انواع زنت و عملکرد هر یک می‌پردازیم.

انواع دستگاه زنت

انواع دستگاه زنت بر اساس شکل و جهت قرارگیری آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود:

·        دستگاه زنت ایستاده (عمودی یا قائم)

این نوع دستگاه زنت به صورت عمودی روی زمین یا روی سقف نصب می‌شود و معمولاً برای محیط‌های بزرگ و صنعتی مناسب است. دستگاه زنت ایستاده برای مکان‌هایی مناسب است که کانال اصلی، هوا را به دهانه دستگاه وصل کند. در واقع کانال انتقال هوا به سمت بالا امتداد یافته باشد.

·        دستگاه زنت افقی یا پشت بامی

این نوع دستگاه زنت به صورت افقی روی دیوار یا روی سقف نصب می‌شود و معمولاً برای محیط‌های کوچک و مسکونی مناسب است. در ساختمان‌هایی که کانال اصلی انتقال هوا به صورت افقی یا به سمت پایین است باید سیستم تهویه هوای افقیِ مناسبِ این نوع کانال را تهیه کرد.

پیشنهاد مطالعه:  دستگاه زنت چیست و چگونه کار می کند؟ انواع، معایب، مزایا

·        دستگاه زنت سقفی

این نوع دستگاه زنت به صورت مخفی درون سقف نصب می‌شود و معمولاً برای محیط‌هایی که بخواهید زیبایی و استحکام محیط حفظ شود، مناسب است.

 

تفاوت انواع دستگاه‌ های زنت

اصول کار هر سه مدل دستگاهِ زنت در پروژه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی کاملاً یکسان است و تنها تفاوت عمده آن‌ها در شکل ظاهری‌شان است. بنابراین، هنگام خریدِ این محصول، باید به محل نصب آن دقت کنید تا انتخابی درست و متناسب با محیط داخلی داشته باشید.

محل نصب این دستگاه می‌تواند داخل پنجره، روی دیوار، بالکن، پشت‌بام، زیرزمین ساختمان و حتی فضای باز مثل حیاط باشد و از این بابت محدودیتی وجود ندارد. فقط باید شرایط فضا و محل نصب توسط کارشناسان بررسی شود.

این محصولِ ایرانی، برای اهداف صنعتی و فضاهای بزرگ طراحی شده‌اند؛ اما برای استفاده در محیطِ خانه و آپارتمان‌ها (با مساحت بیشتر از ۱۵۰ متر) نیز می‌تواند مناسب باشد. به‌همین دلیل مینی‌زنت‌هایی مختص فضاهای کوچک تولید می‌شوند که نیاز محیط‌های کوچک را برطرف خواهند کرد.

تفاوت مینی زنت با دستگاه‌های بزرگ زنت

مینی‌زنت‌ها نیز مانند دستگاه‌های بزرگِ این محصول، سیستم تهویه مطبوع هوا دومنظوره هستند که عملکرد و کارایی بالایی در فصل تابستان و زمستان دارند. مکانیزم کاریِ مینی‌زنت از فرایند سرمایش تبخیری در فصل گرم مانند کولر آبی استفاده می‌کند.

همچنین در فصل سرد از کویل گرمایشی برای گرمایش استفاده می‌کند.  بنابراین با خیال آسوده می‌توانید در مصارف خانگی و مسکونی از آن‌ استفاده کنید. از اجزای اصلی مینی‌زنت‌ها همانند دستگاه‌های بزرگ زنت؛ می‌توان به فن‌دمنده، پد سلولزی، نازل‌ آب، کویل گرمایشی، پمپ و موتور قوی اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه:  معایب و مزایای زنت

بنابراین انواع زنت در اندازه‌های مختلف از لحاظ نوع عملکرد و کارایی کاملا مشابه هم هستند و فقط باید متناسب با محیط انتخاب شوند.

 

انواع دستگاه زنت بر اساس ظرفیت

انواع دستگاه زنت در ۹ ظرفیت‌ مختلف طراحی و تولید می‌شوند که هر ظرفیت، جوابگوی مساحت‌ِ مشخصی از فضای داخلی ساختمان یا سالن است. ظرفیت هوادهی دستگاه زنت، بستگی به مدل و ابعاد آن دارد. به طور کلی، دستگاه‌های زنت‌ موجود در بازار در ظرفیت‌های ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه (CFM) موجود هستند.

کاتالوگ انواع ظرفیت دستگاه زنت

مدل دستگاه KT-ZE-3

 

KT-ZE-4

 

KT-ZE-5

 

KT-ZE-10

 

v KT-ZE-15

 

KT-ZE-20

 

KT-ZE-30 KT-ZE-40 KT-ZE-50

 

ظرفیت هوادهی اسمی

CFM

۳۰۰۰ ۴۰۰۰ ۵۰۰۰ ۱۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰ ۲۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰ ۴۰۰۰۰ ۵۰۰۰۰
 ظرفیت سرمایشی

BTU/h

۹۰۰۰۰ ۱۲۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰۰ ۳۰۰۰۰۰ ۴۵۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰ ۹۰۰۰۰۰ ۱۲۰۰۰۰۰ ۱۵۰۰۰۰۰
مشخصات برق ورودی برق  ۳۸۰ ولت،۳   فاز، ۵۰ هرتز
نوع و مارک فن فن فوروارد، بکوارد یا پلاگ ساخت شرکت دمنده یا بر حسب سفارش استفاده از فن نیکوترا یا تکنی فن اسپانیا
مارک الکتروموتور فن زیمنس یا موتوژن
قطر لوله آبگرم ورودی و خروجی ۱ inch ۱ inch ۱ inch ۱ ¼ inch ۱ ½ inch ۲ inch ۳ inch ۳ inch ۴ inch
نوع کویل آب گرم کویل با لوله‌های مسی و تعداد ۸ تا ۱۴ فین آلومینیومی در هر اینچ
ابعاد بر حسب  mm طول ۸۰۰ ۱۰۰۰ ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۲۰۰۰ ۲۲۰۰ ۲۴۰۰ ۲۵۰۰ ۲۹۰۰
عرض ۸۰۰ ۸۰۰ ۱۰۰۰ ۱۳۰۰ ۱۵۰۰ ۲۲۰۰ ۲۴۰۰ ۲۸۰۰ ۳۲۰۰
ارتفاع ۱۹۵۰ ۱۹۵۰ ۱۹۵۰ ۲۲۰۰ ۲۲۰۰ ۲۹۰۰ ۳۲۰۰ ۳۲۰۰ ۳۸۰۰
نوع فیلترها فیلترهای آلومینیومی قابل شستشو، کاغذی یا کیسه‌ای
پیشنهاد مطالعه:  فرق دستگاه ایرواشر با زنت چیست؟

 

سخن پایانی

پارادیس همواره در تلاش است تا اطلاعات کافی از ساختار، عملکرد و کارایی انواع دستگاه زنت را در اختیار شما قرار دهد. چون قبل از خرید این محصول لازم است یک‌سری نکات را بررسی کنید تا در روند نصب و استفاده از آن به مشکلی برخورد نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *