تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت

تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت


مطالعه اینکه داکت اسپلیت چیست و یا کولر سلولزی چیست می تواند ۹ تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت را به خوبی برای ما روشن نماید.

با توجه به پیشرفت روزافزون در همه صنایع، حق انتخاب مشتری افزایش یافته و این امر انتخاب را کمی پیچیده‌تر کرده است. در این راستا، دستگاه‌های سرمایشی نیز با توجه به انواع مختلف موجود در بازار از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله قصد داریم به تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت بپردازیم و آن‌ها را از هم متمایز کنیم.

تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که از مشتریان خود می‌شنویم در خصوص تفاوت داکت اسپلیت و کولر سلولزی است. اگرچه هر دو سیستم، برای یک هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. بیایید مقایسه کنیم:

  1. مکانیزم خنک‌سازی

تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت از روند کار‌شان شروع می‌شود. سیستم اسپلیت مبرد و کولر سلولزی هر دو دارای دو واحد (یونیت) داخلی و خارجی هستند. این دو واحد با هم کار می‌کنند تا هوای گرم داخل را با هوای خنک‌تر از بیرون جایگزین کنند.

در کولرهای سلولزی (که به کولر زیر سقفی هم شناخته می‌شود)، واحد خارجی، هوای گرم خارج از محیط را گرفته و از طریق پدهای سلولزیِ مرطوب، هوا را از طریق تبخیر آب، خنک می‌‌کند. سپس هوای سرد از طریق یونیت داخلی وارد محیط داخلی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  کولر آبی بهتر است یا کولر سلولزی؛ همه چیز در مورد تفاوت آنها

اما روند کار داکت اسپلیت با کولر سلولزی متفاوت است. نحوه کار یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت برخلاف تصور، به این صورت است که یونیت داخلی هوای گرم محیط را به طرف یونیت خارج فرستاده و از طریق گاز مبرد (موجود در لوله‌های مسی)، تبادل حرارت صورت می‌گیرد و هوای گرم از طریق یونیت خارجی، خارج می‌شود.

  1. شرایط لازم برای کارکردِ بهتر

سیستم‌های تهویه مطبوع سیستم داکت اسپلیت در یک محیط دربسته موثرتر عمل می‌کنند. یعنی تمام راه‌های ورود هوای خارج از محیط باید بسته باشند. در حالی که کولرهای زیر سقفی برای اینکه بهترین راندمان را داشته باشند، باید مقداری از در و پنجره‌های محیط باز باشد تا هوا آزادانه به گردش درآید.

  1. شرایط آب و هوایی

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مناسب برای کارکرد صحیح، به منظور راندمان بالای این دستگا‌ه‌ها مهم است‌‌. می‌توانید روی تهویه مطبوع داکت اسپلیت حساب کنید تا در هر آب و هوایی، به ویژه در مناطق مرطوب، به خوبی کار کنند.

اما کولرهای سلولزی مناسب محیط‌های با رطوبت بالا، مانند مناطق شمالی کشور نیستند. در واقع برای مناطق خشک جنوبی مناسب‌تر هستند.

  1. کیفیت هوا تولیدی

دستگاه‌های تهویه داکت اسپلیت نسبت به کولرهای زیرسقفی هوای خشک‌تری تولید می‌کنند که از طریق فیلترهای خود، به گردش در می‌آیند و از انتشار گرده، گرد و غبار، بو و باکتری‌ها به خانه شما جلوگیری می‌کنند.

اگر پنجره‌ها و درها در حین کار باز باشند، کولر سلولزی هوا را بازیافت نمی‌کنند و  فقط به طور مداوم هوای تازه در سراسر خانه را تامین می‌کند و حتی رطوبت داخلی محیط را به شدت بالا می‌برد.

  1. تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت در نگهداری و تعمیرات

هر دو سبک تهویه مطبوع، نیاز به بررسی سیستماتیک تعمیر و نگهداری دارند. دستگاه‌های تهویه مطبوع مبرد، هوا را به گردش در می‌آورند. بنابراین فیلترهای آن‌ها باید به طور مرتب تمیز و/یا تعویض شوند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه:  کولر گازی یا کولر سلولزی؛ کدام بهتر است؟

فقط ممکن است برای تعویض فیلتر‌های داکت اسپلیت به کمک یک سرویس‌کار نیاز داشته باشید. اما تعویض پد‌های کولر سلولزی به تنهایی و بدون نیاز به تخصص انجام شود.

  1. پایداری زیست محیطی و انرژی مصرفی

سیستم‌های داکت اسپلیت به طور موثرتری باعث خنک کردن محیط می‌شوند، بنابراین برای کار کردن به برق بیشتری نیاز دارند. بهتر است که دستگاه با بازدهی بالا انتخاب کنید و در عین حال نیازهای تهویه مطبوع خود را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که در داکت اسپلیت‌ها می‌توانید دمای مناسب محیط را به صورت دیجیتالی تنظیم کنید که در صورت نیاز دستگاه بطور خودکار خاموش و یا روشن می‌شود و این به این معناست که در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

در کولر‌های سلولزی علاوه بر برق، تا ۲۵ لیتر آب در ساعت (در حین کار) مصرف می‌کنند، بنابراین اگر با محدودیت آب در محل زندگی مشکل دارید، باید این مسئله را در نظر گرفت.

  1. استفاده در فصول مختلف سال

اساسی‌ترین تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت‌، استفاده آن‌ها در فصول مختلف سال است. داکت اسپلیت‌ها یک دستگاه دو منظوره هستند. این سیستم‌های چندمنظوره را می‌توان در تمام طول سال استفاده کرد. به عنوان تهویه مطبوع در هنگام گرما و روز‌های گرم سال و برای تولید هوای گرم در فصول سرد سال.

اما کولر سلولزی تک کاره و تنها کاری که می‌کند تولید هوای خنک در فصول گرم سال است.

  1. فرق داکت اسپلیت با کولر سلولزی در مقدار رطوبت تولیدی

عاملی که در حفظ سلامت ما بسیار موثر است مقدار رطوبتی است که دستگاه‌های سرمایشی تولید می‌کنند. بدون تردید هرچه میزان رطوبت یک محیط بالا باشد، سلامتی ما بیشتر در معرض خطر است. داکت اسپلیت و کولر سلولزی هر دو رطوبت تولید می‌کنند، اما کدام‌یک بیشتر؟!

پیشنهاد مطالعه:  تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان + علل گرم نکردن

مکانیزم و فرایند خنک‌سازی هوا در داکت اسپلیت از طریق نوع خاصی از گاز انجام می‌شود. از طرفی سیستم‌های اسپلیت مبرد نیز، دارای رطوبت‌گیر قدرتمندی هستند که به جلوگیری از کپک‌زدن وسایل در داخل خانه کمک می‌کند.

در صورتی که اساس کار و فرایند خنک‌سازی کولر‌های سلولزی، از طریق تبخیر آب موجود روی پد‌های سلولزی صورت می‌گیرد و مجهز به رطوبت‌گیر نبستند. به همین دلیل، مقداری از رطوبت پد سلوزی به محیط داخلی وارد می‌شود و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.

  1. تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت در قیمت

ممکن است در خرید و حتی راه‌اندازی داکت اسپلیت با کولر سلولزی، تفاوت هزینه وجود داشته باشد. اما یک سیستم اسپلیت، بدون توجه به شرایط آب و هوایی خارجی، به سرعت به دمای مورد نظر می‌رسد. بهتر است بدانید که یک تهویه مطبوع مبرد برای غلبه بر گرما هزینه برق را پایین نگه می‌دارد و این به این معنی است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد کرد.

اما برای کولرهای سلولزی، عواملی مانند مدلی که انتخاب می‌کنید، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و شرایط آب و هوایی، هم بر هزینه برق و هم آب شما تأثیر می‌گذارد. یعنی ممکن است اقلیم جغرافیایی منطقه شما بسیار گرم و خشک باشد و مصرف انرژی دستگاه شما بالا رود.

 

کولر سلولزی یا داکت اسپلیت؟

با توجه به مواردی که در مورد فرق داکت اسپلیت و کولر سلولزی بیان شد، می توان به این مطلب پرداخت که بالاخره کولر سلولزی یا داکت اسپلیت؛ کدام بهتر است؟

هر کدام از این دستگاه ها در جایگاه خود بهترین انتخاب محسوب می شود؛ البته بحث بودجه و هزینه هم بیشترین تاثیر را دارد.

 

سخن پایانی

در این مطلب پارادایس سعی نمود تا هرآنچه درباره تفاوت کولر سلولزی با داکت اسپلیت لازم است را برای شما بیان نماید؛

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *