تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی

تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی


اگر به خوبی بدانیم کولر سلولزی چیست و یا کولر آبی را بشناسیم، می توانیم درباره تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی صحبت نمائیم؛ اینکه نحوه، معایب و مزایای تبدیل کولر پوشالی به سلولزی چگونه است و چه چالش هایی سر راه این کار وجود دارد.

 

آیا امکان تبدیل کولر آبی قدیمی به کولر سلولزی وجود دارد؟

بله، کولرهای پوشالی و سلولزی قطعات یکسانی دارند و به راحتی می‌توان کولر آبی پوشالی را به کولر سلولزی تبدیل کرد.

در واقع کولر‌های آبی پوشالی و کولر‌های سلولزی (زیر سقفی) هردو آبی، هستند و هر دو سیستم، با تبخیر یک سیال، به خنک‌سازی و تهویه هوا می‌پردازند.

پس تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی چه اهمیتی دارد؟ به طور کلی همه ما می‌خواهیم یک‌سیستم تهویه مطبوع با مصرف انرژی کم و کارایی بیشتر داشته باشیم. کولر زیر سقفی این خاصیت را دارد.

اما چطور؟ مزایا و معایب این کار چیست؟ با ما همراه شوید.

 

مزایای تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی

تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی با توجه به مزایایی که پد‌های سلولزی دارند و در این بخش به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد، کاملا منطقی و توجیه‌پذیر است.

  1. یکنواخت کردن هوای خنک در کل محیط

پد‌های سلولزی خاصیت مویینگی دارند. به این معنی که آب در تمام سطح پد به صورت یکنواخت پخش شده و هیچ بخشی از آن خشک نمی‌ماند. همین امر باعث می‌شود تا هوا به صورت یکنواخت در کل محیط پخش شود.

پیشنهاد مطالعه:  پوشال سلولزی چیست؛ انواع، کاربردها، مزایا و معایب

ولی پوشال‌ها این خاصیت را ندارند و بیشترین هوای سرد فقط روبروی دریچه، حس خواهد شد. پس با این وجود تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی یک کار بهینه است.

  1. بالا رفتن راندمان و قدرت خنک‌کنندگی

پوشال کولر‌های قدیمی از خرده‌های تراش چوب تهیه می‌شوند. در صورتی که پد‌های سلولزی از کاغذ‌های سلولزی تولید می‌شوند. پس پوشال‌ها به خوبی پد سلولزی نمی‌تواند آب را جذب و حفظ کند. هر چه جذب آب بیشتر، قدرت خنک‌کنندگی کولر نیز بیشتر خواهد بود.

در حقیقت این تبدیل کولر آبی قدیمی به کولر سلولزی، ۳۰٪ هوای خنک‌تری نسبت به قبل برای شما تولید خواهد کرد.

همچنین با یک دید سطحی می‌توان متوجه انسجام بالای پد‌های سلولزی شد که این ویژگی از ورود هوای گرم بیرون به داخل جلوگیری کند. اما پوشال‌ها که فضای خالی زیادی بین آن‌ها وجود دارد،‌ به آسانی هوای گرم بیرون به محیط وارد می‌شود و این موجب کاهش تولید هوای خنک می‌شود.

  1. عدم نیاز به تعویض پد

پوشال‌ها پس از مدت کوتاهی حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و قسمت بالای آن به سمت قسمت پایین می‌آید که باعث کاهش راندمان و کاهش تولید هوای مطبوع خواهد شد. این اتفاق باعث می‌شود تا شما هر ساله مجبور شوید، پوشال‌ها را عوض کنید.

اما با تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی هر ۳-۵ سال یک بار پد‌های سلولزی را تعویض خواهید کرد. چون انسجام و شکل اولیه آن در تمام این مدت حفظ خواهد شد.‌

  1. سیستم تنفسی سالم

اگر به پوشال‌های کهنه موقع عوض کردن‌شان دقت کرده باشید متوجه کپک زدن‌شان شده‌اید. قطعا همراه با ورود هوا، کپک‌های ریز نیز به محیط وارد می‌شود. تنفس این هوا به منزله به خطر افتادن سیستم تنفسی و در دراز مدت، ایجاد بیماری‌ها دیگر خواهد شد‌.

پیشنهاد مطالعه:  همه چیز درباره انواع کولر گازی GPLUS

از طرفی ورود گرد و غبار و آلودگی (بخصوص‌ در شهر‌های بزرگ و صنعتی که دائما با آلودگی هوا مواجه هستند.) از لابلای پوشال کولر‌های قدیمی، افراد را درگیر بیماری‌های زیادی خواهد کرد.

باید گفت که امکان کپک زدن پد‌های سلولزی وجود ندارد و ساختار و فشرده بودن‌شان، مانع ورود گرد و غبار و هوای آلوده به محیط داخلی می‌شود. پس یکی دیگر از مزایای تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی حفظ سلامتی شماست.

  1. کاهش مصرف برق

راندمان کولر سلولزی بالاست، بنابراین نیاز نیست که کولر را روی دور تند بگذارید. همین مسئله در کاهش مصرف برق بسیار موثر خواهد بود.

  1. کاهش مصرف آب

از آنجایی که ناهمگنی پوشال کولر‌های قدیمی باعث ورود هوای گرم بیرون به داخل محفظه‌ها می‌شود، خیلی سریع آبی که روی پوشال‌ها سرازیر می‌شود نیز تبخیر می‌شود. پس مصرف آب هم بالا می‌رود.

اما پد‌های سلولزی به دلیل همگن بودن‌شان اجازه ورود هوا به داخل محفظه را نداده و آب با سرعت کمتری تبخیر می‌شود که نتیجه آن کاهش آب مصرفی است.

معایب تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی

تا اینجای مقاله متوجه مزایای متعدد تبدیل کولر آبی قدیمی به کولر سلولزی شدیم. با یک‌ جستجوی ساده متوجه خواهید شد که افراد از این تغییر بسیار راضی‌اند.

اما لازم است که سالی ۲ بار (یک بار‌ قبل از روشن کردن در فصل گرما و یک بار بعد از اتمام تابستان) پد‌ها را شستشو دهید تا از ایجاد بوی نامطبوع و جرم‌گرفتگی جلوگیری کنید.‌

در نهایت، اگر می‌خواهید از شر تعمیرات دوره‌ای و تعویض هر ساله پوشال‌ها خلاص شوید، کولر‌های قدیمی خود را به کولر سلولزی تبدیل کنید.

پیشنهاد مطالعه:  مقایسه کولر سلولزی با دستگاه زنت

 

نحوه تبدیل کولر آبی قدیمی به کولر سلولزی

برای این کار کافیست پدهای سلولزی با ابعاد مناسب کولر خود، خریداری و نصب کنید. اگر قبلا پوشال‌های کولر آبی قدیمی‌تان را عوض کرده باشید این کار به همان سادگی است. فقط به جای پوشال، پد‌های سلولزی را جایگزین می‌کنید. انجام آن نه مهارت خاصی می‌خواهد نه ابزار خاصی.

مراحل تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی

  • اندازه کولر‌ها با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان اندازه واحدی را برای آن‌ها در نظر گرفت. از طرف دیگر پد‌های سلولزی بر اساس یک سری استاندارد‌ها سایز‌‌بندی و ساخته می‌شوند. پس ابتدا یکی از درب‌های کولر قدیمی را بردارید و طول و عرض آن را بر حسب متر اندازه بگیرید.
  • اندازه درب را به فروشندگان پد‌های سلولزی بگویید. آن‌ها می‌توانند به طور دقیق بگویند پد‌های سلولزی باید چه اندازه‌ای باشد. اگر هم می‌خواهید دقیق‌تر انجام شود، پس از خرید پد‌های سلولزی، آن‌ها را خودتان با یک کاتر، برش دهید. دقت کنید حتما از یک وسیله تیز استفاده کنید. در غیر این صورت به بافت پد آسیب خواهید زد.

توجه:  برای تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی قطر پد سلولزی نباید به حدی باشد که از بسته شدن درب جلوگیری کند. ضخامت زیاد پد سلولزی ممکن است موجب ریزش آب روی دینام کولر و سوختن آن قطعه شود.

  • پس از برش پد سلولزی، آن را درون درب کولر آبی قدیمی‌تان قرار داده و درب‌ها را سر جای خود قرار دهید.

 

سخن پایانی

در این مطلب پارادایس سعی نمود تا به مبحث تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی بپردازد؛

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *