تفاوت چیلر با داکت اسپلیت

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت


اگر در مورد اینکه داکت اسپلیت چیست اطلاعات کاملی کسب کرده باشید، می توانید انواع تفاوت چیلر با داکت اسپلیت را بهتر متوجه شوید؛ ۱۱ فرق داکت اسپلیت با چیلر بسیار می توانتد در خرید آگاهانه تر و موفق تر یک سیستم سرمایش گرمایش خوب راهنمایی و یاری نماید.

در حوزه سیستم های سرمایشی، دستگاه های مختلف و متنوعی به بازار آمده اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای هدف و محیط ویژه ای به کار می آیند. داکت اسپلیت و چیلر دو عضو از این حوزه هستند که اگر در جای خود استفاده شوند می توانند بازدهی عالی داشته باشند.

 

۱۱ تفاوت چیلر با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت و چیلر دو دستگاه تهویه مطبوع متداول با قابلیت خنک‌کنندگی محیط هستند. ادامه مقایسه داکت اسپلیت با چیلر از منظرهای مختلف از جمله قدرت خنک‌کنندگی، قابلیت تنظیم رطوبت، قیمت و غیره مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود اینکه موارد بسیار بیشتری در رابطه تمایز این دو نوع دستگاه وجود دارد، اما سعی کرده‌ایم مهم‌ترین تفاوت چیلر با داکت اسپلیت را برای شما شرح دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

  1. ساختار سیستم‌های اسپلیت چیلر و کانالی

برای درک بهتر تفاوت چیلر با داکت اسپلیت لازم است ابتدا با ساختار سیستم این دو دستگاه آشنا شوید.

تعریف چیلر:

چیلر دستگاهی است متشکل از یک کمپرسور، مبدل‌های حرارتی به نام اواپراتور و کندانسور و یک شیر انبساط که در آن گاز فریون (مبرد) در سیکل تبرید خود جریان دارد و در یک سیکل تبرید دائمی منجر به کاهش دمای آن می‌شود. پس از خنک شدن آب توسط پمپ، آن را به کویل خنک‌کننده دستگاه دیگری در داخل ساختمان مانند فن کویل یا دستگاه هواساز، پمپ می‌کند.

در برخی موارد چیلر به جای خنک کردن آب، مبرد را از طریق لوله‌کشی به واحد هوارسانی می‌فرستد و مستقیماً هوا را خنک می‌کند که در این حالت به این سیستم، واحد هواساز با کویل DX یا واحد دیگ حرارت مرکزی می‌گویند. بنابراین چیلرها معمولاً به سه شکل در دسترس هستند:

  • همراه با فن کویل
  • دارای یونیت هواگیر
  • به صورت دیگ حرارت مرکزی (دیگ حرارت مرکزی پشت بام) با کویل DX (در چیلرهای هوا یا مینی چیلر)
پیشنهاد مطالعه:  معرفی همه اجزا و قطعات داخلی داکت اسپلیت

آب سرد ارسالی از سمت چیلر در کویل این دستگاه‌ها جاری شده و با چرخش فن تهویه هوا را از روی کویل‌های خنک‌کننده عبور داده و دمای آن را کاهش می‌دهد.

تعریف داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت شامل دو قسمت: یونیت خارجی و یونیت داخلی است. یک قسمت دارای کمپرسور، کندانسور (واحد خارجی) و غیره است که مبرد را از طریق لوله‌کشی به یونیت داخلی که معمولاً بالای سقف کاذب قرار می‌گیرد، ارسال می‌کند و هوا توسط مبرد خنک می‌شود. یعنی مبردی که دمای آن به شدت کاهش یافته است وارد کویل اواپراتور می‌شود و هوای اتاق توسط فن از کویل خنک‌کننده دمیده می‌شود و به این ترتیب مبرد گرما را جذب کرده و هوا را خنک می‌کند.

داکت اسپلیت یا کانال اسپلیت در ظرفیت‌های ۱۸۰۰۰.۲۴۰۰۰، ۳۰۰۰۰.۳۶۰۰۰، ۴۲۰۰۰، ۴۸۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ BTU به صورت برق تک فاز یا ۳ فاز مختلف، تولید و عرضه می‌شود.

اولین تفاوت چیلر با داکت اسپلیت این است که به طور کلی سیستم چیلر در ساختمان‌ها به صورت مرکزی و برای کل ساختمان نصب می‌شود، اما داکت اسپلیت برای هر واحد (بر اساس اندازه زیرساخت) به طور جداگانه تعبیه می‌شود. حتی امکان دارد که یک واحد، به دو دستگاه داکت اسپلیت نیاز داشته باشد. البته می‌توان برای هر واحد نیز یک مینی چیلر مجزا نصب کرد.

 

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت زمانی اهمیت ویژه می یابد که شما قصد جدی برای خرید یک سیستم سرمایشی خاص برای مجموعه خود را داشته باشید؛ آن زمان است که اندک فرق داکت اسپلیت با چیلر ممکن است نظر شما را تغییر دهد.

 

  1. تفاوت داکت اسپلیت با چیلر در تنظیم دما

در سیستم چیلر با استفاده از ترموستات و تنظیم دمای فرمان عملیات فن کویل می‌توان دمای هر اتاق یا سالن را به دلخواه تنظیم کرد. اما در داکت اسپلیت امکان تنظیم دما برای هر اتاق به سادگی و بدون نصب موتور دمپر هوا در کانال تهویه آن وجود ندارد. به این دلیل که تمامی دستگاه‌های داخلی در یک واحد، از یک یونیت خارجه مشترک تغذیه می‌شوند.

  1. تفاوت در نیاز داشتن به سیستم‌های جانبی

همانطور که گفتیم در هر دوی این سیستم‌ها (اعم از چیلر و داکت اسپلیت) گرمایش توسط آب گرم موتورخانه یا دیگ حرارت مرکزی انجام می‌شود. در دستگاه چیلر دیگر نیازی به در نظر گرفتن کویل آب گرم جداگانه نیست و اگر آب سرد را به لوله ورودی فن کویل‌ها وصل کنیم می‌توانیم از آن‌ها آب گرم بگیریم. اما در سیستم داکت اسپلیت اگر بخواهیم از گرمایش آبگرم، استفاده کنیم باید کویل مخصوص آب گرم به داکت اسپلیت اضافه شود.

پیشنهاد مطالعه:  اندازه گیری دبی هوا؛ روش بررسی سلامت داکت اسپلیت

 

سیستم فیلترینگ هوا
سیستم فیلترینگ هوا

 

  1. مقایسه داکت اسپلیت با چیلر در امکان رطوبت‌زدایی و فیلتراسیون هوا

دیگر تفاوت چیلر با داکت اسپلیت به قابلیت آن‌ها برای افزودن یا کاستن از رطوبت هوای ورودی به ساختمان مربوط می‌شود. داکت اسپلیت فقط در حالت سرمادهی که مبرد وارد کویل‌های اواپراتور آن می‌شود، باعث کاهش رطوبت (در تابستان) خواهد شد و در زمستان قادر به افزایش یا کاهش رطوبت نیست.

اما در سیستم چیلر با اتصال آن به یونیت هندلینگ و یا زمانی که به عنوان یونیت پکیج استفاده می‌شود، می‌توان تجهیزات رطوبت‌گیر را به یونیت هندلینگ هوا اضافه کرد و رطوبت هوا را هم در تابستان و هم در زمستان به دقت در حد مطلوب تنظیم کرد.

اواپراتور (یونیت داخلی) داکت اسپلیت در مقایسه با یونیت هواساز ابعاد کوچک‌تری دارد و چون در بالای سقف کاذب قرار می‌گیرد در افزودن فیلترها محدودیت داریم و معمولاً فیلترهای فلزی (به صورت دو عددی یا سه لایه) را می‌توان در آن نصب کرد. به طوری که ذرات درشت و گرد و غبار وارد واحد داخلی کانال اسپلیت نشوند. اما در واحد هواساز می‌توان انواع فیلترها (هر نوع فیلتر و بر حسب نیاز) را در مسیر عبور هوا اضافه کرد و با فیلترهای هپا و ULPA راندمان بسیار بالایی از درصد پاکی هوا ایجاد کرد.

  1. فرق داکت اسپلیت با چیلر در سطح صدای

داکت اسپلیت صدای بیشتری نسبت به چیلر دارد. زیرا این سیستم دارای یک یونیت داخلی با فن بزرگ‌تری نسبت به فن کویل و چیلر است و چه بسا که اگر درست نیز طراحی نشود صدای بیشتری تولید خواهد کرد.

 

صرفه جویی در مصرف انرژی برای کاهش هزینه ها
صرفه جویی در مصرف انرژی برای کاهش هزینه ها

 

  1. هزینه برق مصرفی

از لحاظ هزینه مصرف برق، تفاوت چیلر با داکت اسپلیت این است که هزینه مصرف برق داکت اسپلیت با چیلر در شرایطی با هم برابر است که فرض کنیم چیلر ۱۴ ساعت به صورت فول تایم در حال کار و استفاده است؛ در حالی عملاً در بسیاری از ساعتِ کارکرد چیلر تمامی کمپرسورها روشن نیستند. در نتیجه به این نکته می‌رسیم که هزینه مصرف برق چیلر حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد نسبت به داکت اسپلیت کمتر خواهد بود.

  1. تفاوت قیمت دستگاه چیلر با داکت اسپلیت

از لحاظ خرید این دو دستگاه، هزینه اولیه دستگاه داکت اسپلیت کمتر است. اما چون برای نصب داکت اسپلیت به کانال‌کشی و لوله‌های مسی نیاز است، بنابراین هزینه نصب و راه‌اندازی داکت اسپلیت با هزینه نصب و راه‌اندازی چیلر مساوی در می‌آیند.

در صورتی که برای واحدهای با متراژ بالا، به دلیل اینکه ظرفیت‌های داکت اسپلیت‌ها محدود هستند باید از چند دستگاه داکت اسپلیت استفاده کرد و در نتیجه هزینه دستگاه‌ها و هزینه کانال‌کشی افزایش پیدا می‌کند و حجم کانال‌کشی هم زیاد خواهد شد. در نتیجه برای واحدهای با متراژ های بالا، دستگاه چیلر مناسب‌تر است.

پیشنهاد مطالعه:  مهمترین مزایا و معایب داکت اسپلیت که حتما باید بدانید!

به طور کلی هزینه خرید نصب و راه‌اندازی سیستم داکت اسپلیت نسبت به مینی‌چیلر‌ها تقریباً تا ۴۰ درصد کمتر است در مورد هزینه مصرفی و تعمیر داکت اسپلیت و مینی چیلرها تفاوت چندانی وجود ندارد.

  1. مقایسه کنترل مستقیم

سیستم چیلر یک سیستم مرکزی است که نیاز به موتورخانه، فن کویل یا هوارسان و سیستم‌های لوله کشی دارد و عملکرد آن به گونه‌ای است کنترل هر کدام از را به صورت جداگانه امکان‌پذیر است.

اما سیستم داکت اسپلیت به صورت مستقل عمل می‌کند و لوله‌کشی آن بین یونیت داخلی و خارجی اجرا می‌شود. به گونه‌ای که در سیستم داکت اسپلیت همه اتاق‌ها و سالن‌های واحد به یک هواساز مرکزی (یونیت داخلی) متصل می‌شوند ولی می‌توانیم دمای هر اتاق یا سالن را به طور جداگانه تنظیم کنیم.

  1. تفاوت چیلر با داکت اسپلیت از نظر ظرفیت و توان

سیستم چیلر به طور معمول در تناژ ۱۰ تن الی ۱۰۰۰ تن با قدرت و بازدهی بالاتری نسبت به داکت اسپلیت‌ها ساخته می‌شوند. داکت اسپلیت‌ها در ظرفیت هوادهی حداکثر پنج تن عرضه می‌شوند.

 

یک نمونه کانال کشی داکت اسپلیت
یک نمونه کانال کشی داکت اسپلیت

 

  1. مقایسه کانال کشی و لوله کشی

در سیستم چیلر از لوله‌کشی‌های مرسوم ساختمان اعم از لوله‌های چند لایه، گالوانیزه یا جوشی استفاده می‌شود. در صورتی که عملیات اصلی جهت خنک‌سازی در سیستم داکت اسپلیت با لوله‌کشی مسی انجام می‌شود.

  1. مقایسه مصرف انرژی

مصرف انرژی نیز از تفاوت چیلر با داکت اسپلیت به شمار می‌رود. داکت اسپلیت در تابستان و زمستان نیز به مصرف بالای انرژی نیاز دارد. با توجه به مصارف و هزینه بالای انرژی و افزایش هر روزه آن، در کشور ما می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از چیلر به دلیل مصرف آب، مقرون به صرفه‌تر از داکت اسپلیت است.

 

با شناخت دقیق و جامع انواع تفاوت داکت اسپلیت و چیلر، می توان تخصص و آگاهی خوبی نسبت به تمام سیستم های سرمایشی دیگر نیز به طور نسبی پیدا کرد؛ زیرا عمده مواردی که در هر یک از تجهیزات خنک کننده مورد نظر است همانند فرق داکت اسپلیت و چیلر تحلیل می شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله پارادایس سعی نمود تا بطور مفصل و کامل، ۱۱ تفاوت چیلر با داکت اسپلیت را برای شما بیان نماید؛ دانستن فرق داکت اسپلیت با چیلر به شما بسیار کمک خواهد نمود تا بهترین دستگاه سرمایش گرمایش را برای منزل یا محل کار خود خریداری نمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *