تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان

تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان


داکت اسپلیت چیست؟ اگر بدانید داکت اسپلیت یک سیستم گرمایش هم علاوه بر سرمایش دارد، قطعا به آموزش نحوه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان و حتی پاییز نیاز مبرم پیدا می کنید. همچنین با دانستن ۸ علت گرم نکردن داکت اسپلیت می توانید مشکلاتی که احیانا سر راه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت به وجود می آید را بررسی و رفع نمائید. با تجهیزات گرمایشی سرمایشی پارادایس در ادامه مقاله همراه باشید.

دستگاه داکت اسپلیت در انواع مختلف معمولی، اینورتر، سه فاز و تک فاز به بازار عرضه می شود و از بخش های مختلفی مثل هواساز و کندانسور تشکیل شده است. اجزای تشکیل دهنده ی هواساز شامل قطعاتی نظیر دینام، پروانه، سینی، اوپراتور می باشد و اجزای تشکیل دهنده ی کندانسور هم، قطعاتی مثل فین، کمپرسور، دینام و پروانه را دربر می گیرد. در ضمن شما می توانید میزان هوای ورودی و خروجی را در این دستگاه کنترل و تنظیم کنید که برای انجام این امر، وجود دریچه تهویه لازم و ضروری می باشد.

بنابراین می توان گفت که به طور کلی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت به دو صورت کار می کند. یک حالت بکارگیری تکنولوژی هیت پمپ است که در خود دستگاه بکار رفته و به کمک برق و کمپرسور ایجاد گرما می کند و حالت دیگر نصب کویل آبگرم در یونیت داخلی دستگاه است که به کمک انرژی گاز، انجام به تولید و پخش گرما می کند (یعنی دستگاه کویل، آب گرمِ ارسالی از موتورخانه مرکزی یا پکیج را به گرما تبدیل می کند).

برای بهره گیری از باد گرم داکت اسپلیت در فصل سرما، ابتدا باید تنظیم گرمایش این سیستم را به خوبی انجام داد. بسیاری از افراد به خیال اینکه با تغییر دادن دکمه ریموت، عملکرد دستگاه نیز تغییر می کند اقدام به استفاده از این دستگاه می کنند در حالی که برای استفاده ی داکت اسپلیت در هر فصل از سال، ابتدا باید نکات لازم  در آن را لحاظ کرد و سپس اقدام به بهره گیری از آن نمود. در این بخش قصد داریم تا نحوه تنظیم گرمایشِ داکت اسپلیت برای فصل زمستان و همچنین نکات حائز اهمیت آن را برای شما بیان کنیم.

 

نصب و تنظیم پمپ گرمایش داکت اسپلیت
نصب و تنظیم پمپ گرمایش داکت اسپلیت

 

اکثر افراد حتی نمی دانند که داکت اسپلیت منزل آنها می تواند با نصب کویل آبگرم به یک سیستم گرمایشی توپ تبدیل شود که تمام محیط منزل یا آپارتمان را به خوبی گرم می نماید. پارادایس هم به همین جهت سعی در آگاه سازی و آموزش مشتریان خود و دیگر آحاد جامعه دارد.

 

نحوه تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان

همانطور که در بالا اشاره شد، در هر فصلی از سال برای تنظیم داکت اسپلیت باید نکاتی را رعایت کرد که در این مقاله قصد داریم به طور خاص تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان را برای شما بیان کنیم. ابتدای امر و قبل از فعال کردن دکمه  Heat که گام اصلی در جهت اعمال تنظیمات گرمایش داکت اسپیلت در زمستان محسوب می شود و همچنین قبل از تنظیم کردن درجه دما، ۴ مرحله کلیدی باید انجام گیرد.

  • سرویس و نظافت داکت اسپلیت:
پیشنهاد مطالعه:  مراحل سرویس داکت اسپلیت را میشناسید

دستگاه داکت اسپلیت نیز مانند بسیاری از دستگاه های دیگر، به صورت دوره ای نیاز به سرویس دارد که هدف از این امر، بالا بردن راندمان کار دستگاه و افزایش طول عمر آن می باشد. بنابراین قبل از ورود به فصل سرما باید فیلتر و مبدل‌های یونیت داخلی و خارجی را تمیز کرد.

برای برای شستشوی فیلتر یونیت داخلی اول باید دریچه بازدید را باز کرد، سپس فیلتر نصب شده در پشت دستگاه را جدا کرد و با آب و مواد شوینده متعارف شستشو داد؛ در نهایت پس از خشک شدن دوباره باید فیلتر را در محل خودش قرار داد. شستشوی یونیت خارجی نیز به همین منوال است منتها با این تفاوت که آب نباید به موتور فن دستگاه نفوذ کند. شستشوی این دو نوع یونیت هر چند در ظاهر کاری ساده و آسان به نظر می آید اما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از متحمل شدن هزینه سنگین، کار را به متخصصین این امر بسپارید.

  • هواگیری و باز کردن شیرهای ورودی و خروجی:

اگر گرمای کویل آبگرم داکت اسپلیت توسط موتورخانه مرکزی تامین می شود، بعد از راه اندازی موتورخانه باید شیرهای ورودی و خروجیِ آب گرمِ متصل به کویل را باز کرد ولی اگر از پکیج برای تامین آب گرم کویل استفاده می‌شود، ضمن ایجاد تغییر وضعیت بر روی پکیج، باید شیرهای کویل را باز نمود. یکی از نکات قابل توجه این است که قبل از روشن کردن داکت اسپلیت، هواگیری کردن شیرها لازم و ضروری می باشد زیرا این امر باعث می شود تا دستگاه در زمان گرم کردن محیط سر و صدا ایجاد نکند.

  • تنظیمات از طریق ترموستات یا کنترلر:

در این مرحله، باید عملکرد دستگاه را با توجه به نوع سیستم گرمایشی داکت اسپلیت، بر روی ترموستات تغییر داد. به این صورت که اگر گرمای محیط توسط هیت پمپ دستگاه انجام می شود، باید حالت (mode) ترموستات را از سرمایش به گرمایش تغییر داد و دمای دلخواه را بین ۲۰ تا ۳۰ درجه قرار داد اما اگر گرما با کویل گرمایشی داکت اسپلیت تامین می‌شود، باید حالت ترموستات را از سرمایش به حالت فن تغییر داد. در این حالت، فقط فن دستگاه کار می کند که می‌توان تنها سرعت فن را توسط ترموستات تنظیم کرد.

در ضمن برای کنترل دمای محیط نیز باید درجه حرارت پکیج یا موتورخانه را تنظیم کرد و پیشنهاد می شود به منظور دستیابی به دمای متعادل، بهتر است ابتدائاً درجه گرمایش را بر روی ۱۸ درجه سانتی گراد تنظیم شود و در صورتی که هوای پخش شده توسط سیستم سرد بود، می توان درجه دما را افزایش داد. به عبارت دیگر بهتر است افزایش درجه و دما به صورت تدریجی انجام شود تا محیط به اندازه دلخواه گرم شود.

  • بررسی جزئیات مهم:

در این مرحله رعایت چند نکته مهم و ضروری می باشد:

    • محل اتصال کانال رفت و برگشت به دستگاه داکت اسپلیت بررسی شود چراکه ممکن است به مرور زمان برزنت آن پاره و یا ارتباط آن به کلی قطع شده باشد.
    • محل اتصال شلنگ و لوله درین چک شود تا شیب لازم برای شلنگ و لوله درین رعایت شده باشد.
    • مسیر عبور آب درین در لوله بررسی شود تا گرفتگی در آن وجود نداشته باشد.
    • در صورتی که دستگاه به مدت طولانی (مثلاً یکی دو سال) کار نکرده است، میزان گاز (مبرد) موجود در سیستم بررسی شود.
    • در صورتی که از دریچه‌های دمپردار استفاده شده است، باید دمپرها شود.
پیشنهاد مطالعه:  بهترین مدلهای داکت اسپلیت موجود در بازار را بشناسید

 

احساس سرما در منزل
احساس سرما در منزل

 

آیا شده در یک شب سرد زمستانی مثل شب یلدا، همراه خانواده مشغول گپ و گفت باشید که ناگهان احساس سرمای ناشی از خرابی سیستم گرمایش داکت اسپلیت در تک تک افراد نفوذ کند؟ در این حالت اگر ۸ علت گرم نکردن داکت اسپلیت را بدانید به خوبی می توانید این شرایط بحرانی را کنترل و رفع و رجوع نمائید و قهرمان خانواده خود لقب بگیرید.

 

علل گرم نکردن داکت اسپلیت چیست؟

 بعضی مواقع حتی با تنظیم گرمایش داکت اسپلیت، باز هم می بینیم دستگاه به خوبی عمل نمی کند و محیط را گرم نمی کند. حال در چنین مواقعی که دستگاه در تولید هوای گرم با مشکل مواجه شده است، باید علت آن را جستجو کرد چراکه علت گرم نکردن داکت اسپلیت به عوامل متعددی بستگی دارد. در این بخش به بررسی رایج ترین و مهمترین علل گرم نکردن داکت اسپلیت یا به بیان دیگر علت باد سرد زدن داکت اسپلیت می پردازیم و راهکارهایی را نیز در این زمینه برای آن ارائه می دهیم.

  1. عدم مکش مناسب

وجود فضای باز در اطراف یونیت خارجی باعث می‌شود مکش هوا از پشت داکت اسپلیت به خوبی صورت بگیرد و از سمت جلوی دستگاه، گرما به بیرون انتقال یابد. اما در صورتی که اطراف یونیت خارجی مسدود باشد، داکت اسپلیت کارایی مطلوب خود را از دست می‌دهد، به طوری که محیط مورد نظر را به خوبی گرم نمی‌کند. در نتیجه هنگام استفاده از گرمایش داکت اسپلیت باید دقت داشت که اطراف یونیت خارجی چیزی قرار نگرفته باشد تا هوای مناسب رد و بدل شود.

  1. انتخاب نادرست دستگاه

عدم انتخاب مناسب از انواع داکت اسپلیت ها نیز می تواند دلیل دیگری بر گرم نکردن محیط باشد. به بیان دیگر اگر ظرفیت داکت اسپلیت متناسب با محیط انتخاب نشود و کمتر از میزان ظرفیت مورد نظر باشد، دستگاه قدرت لازم و کافی را برای گرم کردن محیط نخواهد داشت. لذا هنگام خرید داکت اسپلیت باید فاکتورهایی همچون جنس، متریال و نوع کویل آبگرم سیستم را به دقت مورد بررسی قرار داد.

  1. اشکال در بُرد دستگاه

مهمترین قطعه در داکت اسپلیت ها، برد الکتریکی می باشد به طوری که این برد الکتریکی را به عنوان مغز متفکر داکت اسپلیت می شناسند چراکه هماهنگ کننده و کنترل کننده کارکرد و عملکرد دستگاه می باشد. بنابراین بروز نقص فنی در این قطعه می تواند علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد آن، تاثیر مستقیمی نیز بر گرم نکردن دستگاه بگذارد.

به عنوان مثال زمانی که واحدهای داخلی و خارجی دستگاه، ارتباط برقرار نمی کنند اما شما از سالم بودن هر دو قسمت مطمئن هستید و دستگاه نیز کد خطا را نشان می دهد، احتمال زیاد برد کنترل دستگاه دچار مشکل شده است. بعضی مواقع نیز احتمال وجود مشکل در شیر برقی و برد فرمان وجود دارد.

به هر حال اگر با وجود روشن بودن سیستم گرمایش، کمی باد سرد می زند، می توان گفت مشکل اساسی نیست و به زودی برطرف خواهد شد اما  اگر این مشکل به کرات تکرار شد و زمان طولانی تری داشت، وجود اشکال در دستگاه محرز می شود. در نتیجه برای رفع این مشکل حتما بایستی از متخصص و تعمیرکار مجرب در این امر استفاده کرد.

  1. باز نبودن دریچه‌های خروجی

در بعضی موارد علت گرم نکردن داکت اسپلیت ناشی از بسته بودن دریچه‌های خروجی می‌باشد. بنابراین در زمان روشن بودن داکت اسپلیت، کاربران باید دریچه‌های خروجی را با دقت چک کنند تا مانعی سر راه آنها نباشد و یا بسته نباشند.

پیشنهاد مطالعه:  همه چیز درباره تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

 

یک نمونه موتورخانه ساختمان
یک نمونه موتورخانه ساختمان

 

یکی از کارهای جالب و خداپسندانه برای پارادایس همین بررسی علل گرم نکردن داکت اسپلیت و تنظیم گرمایش داکت اسپلیت است؛ زیرا وقتی لرزیدن اهالی یک خانه را از سوز زمستان میبینیم و سپس با چهره خندان آنها پس از درست شدن سیستم گرمایش مواجه می شویم، لذتی وصف ناپذیر به همه ما دست می دهد.

 

  1. عیب در پکیج یا موتورخانه

درصورتی که از کویل آبگرم استفاده می‌ کنید باید بدانید که یکی از دلایل نداشتن باد گرم در دستگاه داکت اسپلیت، عدم کارکرد درست پکیج یا موتورخانه مرکزی است. در ابتدا، باید بررسی کرد که آیا پکیج یا موتورخانه، آب گرم لازم را تامین می‌کند یا خیر. برای بررسی این موضوع، می‌توان گرم بودن آب را از لمس کردن لوله‌های رفت و برگشت کویل آبگرم متوجه شد.

درصورتی که لوله گرم باشد، متوجه می شویم آب گرم تامین شده است و مشکل از جای دیگری است. اما، اگر لوله سرد بود، پس مشکل از پکیج یا موتورخانه است که باید توسط متخصص بررسی یا تعمیر گردد.

  1. پایین آمدن دمای کویل

پایین بودن دمای کویل آبگرم می تواند سبب گرم نشدن محیط شود. این پایین بودن دمای کویل به عوامل مختلفی نظیر پایین بودن درجه حرارت پکیج یا موتورخانه مرکزی، بودن هوا در سیستم آب گرم، باز نبودن کامل شیرفلکه کویل، گرفتگی در کویل، عدم تنظیم درست ترموستات (در صورت استفاده از شیر برقی) و روشن بودن حالت سرمایش دستگاه هنگام استفاده از گرمایش کویل آبگرم بستگی دارد.

  1. عدم روشن شدن دستگاه

در صورتی که بعد از انجام تمام مراحل روشن کردن دستگاه، باز هم سیستم شروع به فعالیت نمی کند ممکن است کلید روشن و خاموش خراب شده باشد یا خازن ها و مقاومت ها سوخته باشند یا سیم کشی آسیب دیده باشد که برای رفع تمام این مشکلات باید به متخصصین این امر رجوع کنید.

  1. بررسی قطعات دستگاه

یکی دیگر از علت های عدم گرمایش داکت اسپلیت، خراب بودن ترموستات یا سنسور دمایی (ترمیستور)، بسته بودن شیر فلکه کویل آبگرم، هواگیری نکردن سیستم آب گرم و یا عمل نکردن فن دستگاه می باشد که باید همه‌ی این موارد به دقت بررسی شود.

 

کلام آخر

در این مقاله مهمترین دلایل گرم نکردن داکت اسپیلت را مورد بررسی  قرار دادیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید و قابل استفاده باشد و با خواندن آن بتوانید مشکل گرم نکردن داکت اسپلیت در زمستان را برطرف نمایید و از هوای مطبوعی که این سیستم گرمایشی تولید می کند، لذت ببرید.

آموزش روش تنظیم گرمایش داکت اسپلیت برای زمستان یکی از نکات مهمی است که پارادایس سعی نمود به بهترین نحو آن را برای شما عزیزان تشریح نماید. همچنین با معرفی و بررسی ۸ علت گرم نکردن داکت اسپلیت، این تلاش وجود داشت تا به بهترین نحو به عیب یابی داکت اسپلیت خریداری شده بپردازید. البته خدمات پس از فروش پارادایس و تماس با شماره ۰۹۱۲۲۵۲۰۰۱۴ می تواند به صورت رایگان این مشکلات را برای شما رفع نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *