انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت


از جمله مهمترین سوال های افراد در زمینه داکت اسپلیت، این است که انواع داکت اسپلیت چگونه است؛ یعنی مشخصا میخواهند بفهمند که چه مدلهای داکت اسپلیت در بازار وجود دارد و یا اینکه بهترین نوع داکت اسپلیت کدام است. خبر خوش این است که پارادایس در این مطلب قصد دارد به تمام پرسش های شما در این زمینه پاسخ دهد.

اگر مقاله داکت اسپلیت چیست را خوانده باشید، به ابعاد مختلف این سیستم گرمایش سرمایش واقف به طور کلی و عمومی واقف شده اید؛ ولی هر بخش از این دریا باید شکافته شود تا به خوبی بر آن مسلط گردید. در این مبحث قصد داریم تا انواع داکت اسپلیت را به طور مفصل به شما عزیزان معرفی نمائیم تا دیگر سوالی برایتان باقی نماند.

 

انواع داکت اسپلیت اگرچه ممکن است تفاوت خیلی زیادی با هم نداشته باشند و به قول معروف در یک تیم بازی کنند؛ ولی در هر حال از هر کدام برای مقصود خاصی و مکان مناسبی استفاده و نصب می گردد. پس در شناخت مدل های داکت اسپلیت کوشا باشید تا بهترین خرید را برای منزل یا محل کار خود به انجام رسانید.

 

تحلیل و بررسی انواع داکت اسپلیت

چنانچه به دنبال اشراف و شناخت انواع داکت اسپلیت (Duct Split Types) در بازار هستید، باید بتوانید از ابعاد مختلف این سیستم گرمایش سرمایش را طبقه بندی نمائید؛ این کار به شما کمک می کند تا جامعه آماری دقیق تر و در عین حال وسیع تری را به مخاطب خود ارائه نمایید. پس با پارادایس همراه باشید تا تحلیل دقیقی از مدل های داکت اسپلیت داشته باشیم:

 

چند نمونه یونیت داخلی داکت اسپلیت با ظرفیت های مختلف
چند نمونه یونیت داخلی داکت اسپلیت با ظرفیت های مختلف

 

  • مدلهای داکت اسپلیت بر اساس ظرفیت

یکی از اشتباهات رایج که در میان مردم و حتی افراد شاغل در این حوزه جا افتاده، بحث ظرفیت داکت اسپلیت است؛ آن چیزی که در جامعه مرسوم شده و شرکت ها نیز براساس همان می آیند و مقدار ظرفیت تعیین می کنند، اکثرا مقدار قدرت موتور داکت اسپلیت می باشد، درحالیکه واحد جهانی برای سیستم های تهویه مطبوع برابر BTU (British Thermal Unit) در انگلیسی و تناژ هیبرید در سیستم آمریکایی است.

پیشنهاد مطالعه:  داکت اسپلیت ال جی؛ قیمت، طرز کار، نحوه تنظیم و معایب

ما در مقاله ای به طور خاص بحث ظرفیت داکت اسپلیت و عوامل موثر بر آن را مورد بررسی قرار داده ایم؛ ولی در عین حال انواع داکت اسپلیت بر اساس ظرفیت رایج در میان عموم مردم عبارتند از:

    • داکت اسپلیت ۲۴۰۰۰

    • از داکت اسپلیت با ظرفیت ۲۴۰۰۰ می توان برای محیط های کوچکتر از ۱۰۰ متر مربع استفاده نمود
    • داکت اسپلیت ۳۰۰۰۰

    • از داکت اسپلیت با ظرفیت ۳۰۰۰۰ می توان برای محیط های کوچکتر از ۱۳۰ متر مربع استفاده نمود
    • داکت اسپلیت ۳۶۰۰۰

    • از داکت اسپلیت با ظرفیت ۳۶۰۰۰ می توان برای محیط های کوچکتر از ۱۵۰ متر مربع استفاده نمود
    • داکت اسپلیت ۴۸۰۰۰

    • از داکت اسپلیت با ظرفیت ۴۸۰۰۰ می توان برای محیط های بزرگ نظیر کتابخانه ها و رستوران ها استفاده نمود
    • داکت اسپلیت ۶۰۰۰۰

    • از داکت اسپلیت با ظرفیت ۶۰۰۰۰ می توان برای محیط های بسیار بزرگ نظیر کارخانجات و سالن های ورزشی استفاده نمود

 

داکت اسپلیت 60000 سامسونگ
داکت اسپلیت ۶۰۰۰۰ سامسونگ

 

لازم به ذکر است دو مدل بزرگ داکت اسپلیت، یعنی ظرفیت های ۴۸۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ زیاد مرسوم نبوده و بیشترین استفاده افراد از مدل های ۳۰۰۰۰ و ۳۶۰۰۰ می باشد؛ زیرا که این نوع دستگاه ها در بهینه ترین حالت ممکن فعالیت می کنند.

 

داکت اسپلیت ۳۶۰۰۰ را می توان متداول ترین نوع داکت اسپلیت بازار معرفی نمود که هم از نظر قیمت و هم از نظر وسعت پوشش بسیاری از منازل و ادارات را به خوبی پوشش می دهد. حتی برای خانه های بالاتر از ۱۵۰ متر هم پیشنهاد ما این است که به جای یک داکت اسپلیت با ظرفیت بالا مثل ۴۸۰۰۰ یا ۶۰۰۰۰، شما از دو داکت اسپلیت ۳۰۰۰۰ یا ۳۶۰۰۰ استفاده نمائید. 

 

  • شناخت نوع داکت اسپلیت بر مبنای ساختار

انواع داکت اسپلیت بر اساس ساختار را می توان از دو منظر مورد مطالعه قرار داد، ولی هر دو بُعد بر مبنای کمپرسور شکل می گیرد. این نشان از این دارد که کمپرسور، در میان انواع قطعات داکت اسپلیت، مهمترین قطعه به شمار می رود و باید در هنگام خرید و شناخت یک دستگاه خوب، کاملا مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

اولین تقسیم بندی را می توان به صورت زیر انجام داد:

    • داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت اینورتر (Inverter Duct Split) یکی از انواع داکت اسپلیت می باشد که بسیار بهینه عمل کرده و بسته به دمای محیط خود دور موتور را کم یا زیاد می نماید. یعنی کاملا نسبت به دمای محیط هوشمندانه عمل می نماید. طبیعی است که مصرف برق این نوع داکت اسپلیت بسیار کمتر خواهد بود ولی خب هزینه ساخت و خرید بیشتری نیز در پی خواهد داشت. توجه داشته باشید این اصلا به معنای کامل خاموش شدن داکت اسپلیت نمی باشد و فقط دور موتور کاهش پیدا می کند!

    • داکت اسپلیت دور ثابت

در این نوع داکت اسپلیت متداول و قدیمی، همواره دور موتور دستگاه ثابت بوده و سرمایش و گرمایش یکسانی که تعیین شده را تولید می نماید. این بدین معنی است که مصرف برق آن نیز همواره و در هر شرایطی ثابت و یکسان خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:  ترموستات داکت اسپلیت چیست؛ انواع، مزایا و خطرات

 

در طبقه بندی دوم هم به طریق زیر عمل خواهیم نمود:

    • داکت اسپلیت با کمپرسور اسکرال

در این نوع داکت اسپلیت از کمپرسورهای اسکرال در ساخت کندانسور استفاده می شود که مزایای بسیار بیشتری نسبت به نوع روتاری نیز دارد.

    • داکت اسپلیت با کمپرسور روتاری

در این مدل داکت اسپلیت، یونیت بیرونی دستگاه با استفاده از کمپرسور روتاری ساخته می شود. باید گفت درست است نوع روتاری قدیمی تر می باشد ولی هنوز هم برخی انواع آن بسیار بهینه تر از مدل اسکرال عمل کرده و محبوبیت بالاتری دارند.

  • انواع داکت اسپلیت بر طبق مکان قرارگیری

برخی افراد در هنگام سرچ گوگل به دنبال داکت اسپلیت ایستاده می گردند؛ به نظرم این افراد هنوز در مورد داکت اسپلیت باید مطالعه بیشتر و دقیق تری انجام دهند تا دیگر از این نوع سوالات برایشان پیش نیاید. داکت اسپلیت سقفی تنها نوع این دستگاه بر مبنای مکان نصب می باشد و مدل قرارگیری دیگری برای این دستگاه متصور نیست.

  • مدل های داکت اسپلیت بر اساس برند و سازنده

یکی از رایج ترین طبقه بندی ها در حوزه داکت اسپلیت، بر اساس برند و مدل شرکت سازنده شکل می گیرد. اگر سری به بازار روز تجهیزات سرمایشی بزنید با انبوهی از انواع برند داکت اسپلیت مواجه می شوید که شاید شما را در ابتدا گیج نماید؛ ولی پارامترهای واضحی در انتخاب بهترین برند داکت اسپلیت وجود دارد که در انتهای همین مطلب به آن پرداخته شده است.

    • داکت اسپلیت ایرانی

 برندهای داکت اسپلیت ایرانی در این سال های اخیر روز به روز در حال گسترش می باشند؛ به همین دلیل باید هنگام خرید حتما به سابقه و عملکرد و نوع دستگاهی که آن شرکت تولید می نماید توجه ویژه نموده و از نظر متخصصان این حوزه بهرهمند شوید. داکت اسپلیت پارادایس گل سرسبد این برندهای ایرانی محسوب می شود که سابقه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است.

    • داکت اسپلیت خارجی

در بین انواع برندهای خارجی می توان به داکت اسپلیت ال جی، سامسونگ، گری و دایکین اشاره نمود که البته با توجه به اعمال تحریم علیه ایران، خرید آنها همواره با ریسک بالایی همراه خواهد بود و قیمت دلاری آنها نیز روز به روز در حال افزایش می باشد.

پیشنهاد مطالعه:  طریقه تنظیم سرمایش داکت اسپلیت برای تابستان

 

اگر بخواهیم بهترین نوع داکت اسپلیت را به خوبی بشناسیم باید ابتدا ساختار داخلی و سپس مزایای فراوان داکت اسپلیت را به صورت جامع و کامل مورد بررسی موشکافانه قرار دهیم؛ این کار سبب می شود تا هر برند و دستگاهی که به ما معرفی می گردد را بتوانیم با پارامترهای یک داکت اسپلیت بهینه مقایسه کرده و سیستم داکت اسپلیت برتری را خریداری نمائیم.

 

داکت اسپلیت ظرفیت ۳۶۰۰۰ شرکت پارادایس
داکت اسپلیت ظرفیت ۳۶۰۰۰ شرکت پارادایس

 

بهترین نوع داکت اسپلیت کدام است؟

از نظر متخصصان پارادایس، بهترین نوع داکت اسپلیت را باید از دستگاه های تولید داخل انتخاب نمود؛ زیرا با خرید برند داخلی و در شرایط تحریم، دستگاه شما با هر نوع مشکلی مواجه شود امکان سرویس و تعمیر آن در کمترین زمان ممکن فراهم می باشد و این کار سبب می شود تا دوام دستگاه مورد استفاده شما چند برابر گردد.

در میان برندهای داخلی هم به دنبال شرکتی باشید که در ساخت داکت اسپلیت خود از بهترین و باکیفیت ترین قطعات موجود در بازار استفاده نماید؛ نکته مهم دیگر ایجاد ابتکار در ساختار داخلی و عملکرد دستگاه است که بتواند کارایی آن را تا حد زیادی بهینه نماید.

داکت اسپلیت پارادایس یکی از جامع ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی است که با بکارگیری جوانان مجرب و متخصص توانسته هم از علم روز تجهیزات سرمایشی بهره ببرد و هم بهترین ساختار را به همراه اجزاء داخلی مرغوب بکار گیرد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا انواع داکت اسپلیت موجود در بازار به طور کامل معرفی شود تا دیگر مشکل شناخت مدلهای داکت اسپلیت را کسی نداشته باشید؛ آن وقت است که می توانیم بر روی اینکه بهترین نوع داکت اسپلیت چه می باشد بحث و گفتگو نمائیم و خرید فوق العاده ای را رقم بزنیم. با پارادایس همراه باشید تا از بروزترین مطالب در زمینه تجهیزات سرمایشی گرمایشی آگاه شده و علم و تجربه خود را در این حوزه بالا ببرید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *