نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت


پس از اطلاع از این مطلب که داکت اسپلیت چیست و خرید و انتقال آن به منزل یا محل کار، مهمترین مسئله دانستن طریقه نصب داکت اسپلیت می باشد. به همین علت مجموعه پارادایس تصمیم گرفت مطلب ۸ مرحله کلیدی در نصب داکت اسپلیت را به همراه معرفی بهترین محل نصب داکت اسپلیت

یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع، دستگاه داکت اسپلیت می باشد که به نوعی همان اسپلیت کولرهای گازی است منتها با کمی تفاوت که در این مقاله مجالی برای بیان تفاوت ها نیست. دستگاه داکت اسپلیت متشکل از یک یونیت خارجی (کندانسور) و یک یونیت داخلی (اواپراتور) می باشد که این دو یونیت از طریق لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند.

یونیت خارجی غالباً در پشت بام و یونیت داخلی در سقف کاذبِ ساختمان نصب می شوند که روش نصب داکت اسپلیت سقفی در ادامه مقاله بیان خواهد شد. به هر حال ظرفیت سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت در هر چهار نوع خودش یعنی اینورتر (دور متغیر)، معمولی، تک فاز و سه فاز، نسبت به کولر گازی بیشتر است و فضای وسیع تری را نیز می تواند تهویه کند. همچنین برای استفاده از سیستم گرمایشی این دستگاه، نصب کویل داکت اسپلیت روی یونیت داخلی انجام می شود.

در این مقاله سعی داریم به طور کامل آموزش نصب و راه اندازی داکت اسپلیت را برای شما توضیح دهیم و اطلاعات جامعی در مورد نحوه ی نصب داکت اسپلیت، شرایط نصب داکت اسپلیت و … برای شما بیان کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

راهنمای نصب داکت اسپلیت

قبل از ورود به بحث آموزش نصب داکت اسپلیت، ابتدا باید نکات مهمی را متذکر شویم تا از خسارات احتمالی در امان باشید چراکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. همانطور که مستحضر هستید امروزه دستگاه داکت اسپلیت به دلیل ظرفیت زیاد، راندمان کار بالا، بازدهی مطلوب و همچنین مقرون به صرفه بودن، در بسیاری از اماکن مانند هتل ها، ساختمان های ادارای، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

حال بهره گیری از این دستگاه پرکاربرد دارای یکسری شرایط خاص (نظیر تهیه زیرساخت مناسب) می باشد که اگر این نکات قبل از نصب دستگاه رعایت نشود، عملکرد سیستم را دچار مختل می کند و مشکلات زیادی را به بار می آورد. بنابراین نصب و تعمیر داکت اسپلیت، نیازمند به دانش و مهارت خاصی می باشد که تنها متخصصین این امر از عهده آن برمی آیند.

با توجه به مطلب فوق، اجرای این زیرساخت شامل مراحل مختلفی می شود که پیش از نصب دستگاه داکت اسپلیت باید به ترتیب زیر، مد نظر قرار گیرد:

  • بازدید محل پروژه و برآورد ظرفیت آن
  • تهیه دستگاه به تناسب ظرفیت محیط
  • طراحی محل قرارگیری یونیت‌های داخلی و خارجی
  • طراحی مقدار و چگونگی لوله‌کشی مسی بین هر دو یونیت
  • طراحی کانال‌کشی و انتخاب بهترین نوع کانال برای آن
  • طراحی محل کابل برق

 

نصاب داکت اسپلیت در حال نصب
نصاب داکت اسپلیت در حال نصب

 

طریقه نصب داکت اسپلیت

هر چند که در بالا اشاره شد نصب و اجرای داکت اسپلیت نیازمند به افراد متخصص در این حرفه می باشد ولی توضیح کامل آن خالی از لطف نیست چراکه یک شناخت دقیقی برای تمام افراد اعم از کسانی که از این دستگاه استفاده می کنند و اشخاصی که قصد استفاده از آن را دارند، ایجاد می کند. بنابراین نصب و اجرای داکت اسپلیت به این صورت است که ابتدا باید ابعاد و مقدار ظرفیت دستگاه را مورد بررسی قرار گیرد. سپس محل مناسبی برای نصب یونیت داخلی انتخاب شود که اغلب سقف کاذب ساختمان مورد توجه قرار می گیرد.

در گام بعدی، باید محل قرارگیری یونیت خارجی و همچنین مقدار لوله‏ی مسی برای لوله کشی هر دو یونیت مشخص شود. گام بعدی بررسی و علامت گذاری محل دریچه های خروجی هوای داکت اسپلیت در داخل ساختمان می باشد که معمولاً یک دریچه در اتاق ها، دو دریچه در پذیرایی و یک دریچه هم در آشپزخانه در نظر گرفته می شود. در پایان هم باید مسیر کانال کشی بر اساس محل نصب دریچه ها طراحی شود و از یونیت داخلی تا دریچه ها، کانال کشی انجام شود.

پیشنهاد مطالعه:  راه های کاهش مصرف برق داکت اسپلیت و کولر سلولزی

در این بخش فیلم نصب داکت اسپلیت به عنوان آموزش تصویری برای شما بارگزاری شده است، امید است که بهره ی لازم را ببرید.

هزینه نصب داکت اسپلیت

قیمت نصب و راه اندازی داکت اسپلیت بسته به نوع خدمات تعمیرکار متفاوت است، گاهی ممکن است به هنگام نصب، دستگاه نیاز به سرویس داشته باشد که در چنین مواقعی اجرت سرویس یا تعمیر نیز به تعرفه نصب داکت اسپلیت اضافه می شود. عوامل دیگری نیز می تواند بر روی قیمت نصب داکت اسپلیت تأثیر بگذارد که به عنوان نمونه می توان به میزان سختی کار و زمانبر بودن عملیات نصب اشاره کرد.

 

توصیه پارادایس به شما عزیزان این است که برای نصب داکت اسپلیت یا هر دستگاه خنک کننده و گرمایشی دیگر، از بهترین افراد نصاب و تعمیرکار در آن حوزه تخصصی استفاده نمائید؛ زیرا با این کار اولا دوام و کارایی دستگاه در بهترین حالت خود قرار خواهد گرفت و ثانیا از دردسرهای احتمالی افراد ناشی خلاصی پیدا خواهید کرد.

 

مراحل نصب داکت اسپلیت

در این قسمت تصمیم داریم روش نصب داکت اسپلیت را با جزئیات کامل تر و به صورت مرحله ای توضیح دهیم، پس همراه ما باشید.

۱. بررسی ابعاد و ظرفیت دستگاه و محل نصب

همانطور که بیان شد نصب پنل داکت اسپلیت به صورت توکار اجرا می‌شود که برای این منظور ابتدا باید ابعاد، تعداد و ظرفیتِ محل نصب و همچنین دستگاه مورد نظر بررسی شود تا طبق این مشخصاتِ بدست آمده، داکت اسپلیتِ مد نظر تهیه و خریداری شود.

 

محل مناسب نصب داکت اسپلیت
محل مناسب نصب داکت اسپلیت

 

۲. محل نصب داکت اسپلیت

نصب این دستگاه باید در محلی مناسب از ساختمان صورت گیرد. بنابراین اگر محل نصب این دستگاه (که در مرحله اول بررسی و مشخص شده بود)، مورد توجه قرار نگیرد و دستگاه در فضای نامناسبی مثل مجاورت با نم و رطوبت یا مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد، باعث اختلال در عملکرد سیستم داکت اسپلیت می شود که بالتبع کارایی و توان حداکثری خود را از دست خواهد داد.

۳. نصب یونیت داخلی (هواساز)

در مورد محل نصب یونیت داخلی دو مسئله وجود دارد:

  • محل نصب یونیت داخلی با توجه به مدل آن متفاوت است، به این صورت که اگر یونیت داخلی از نوع زمینی باشد، بر روی کف زمین نصب می شود و اگر از نوع سقفی باشد، درون سقف کاذب و در قسمت ورودی ها یا راهرو ها نصب می شود. هنگام نصب داکت اسپلیت سقفی و همچنین دریچه بازدید در داخل سقف کاذب، باید این نکته را دقت کرد که فضای کافی و مناسب به جهت سرویس و تعمیر کردن دستگاه در نظر گرفته شود تا در مواقع نیاز، تعمیرکار بتواند به راحتی اقدامات لازم را انجام دهد.
  • یونیت داخلی باید در مکان هایی نصب شود که در آن حضور دائمی یا نیاز به سکوت و آرامش نداشته باشیم. به همین دلیل مکان هایی مثل سرویس بهداشتی، حمام، اتاق نشیمن و اتاق خواب محل مناسبی برای نصب یونیت داخلی نیستند زیرا این نوع یونیت ها از خود سرو صدا تولید می کنند.

 

هنگام نصب داکت اسپلیت باید حواسمان باشد تمام اجزای داکت اسپلیت را هم توسط یک نصاب متخصص کاربلد به صورت کامل و صحیح نصب نماییم تا کارایی دستگاهمان به بالاترین حد ممکن برسد. آن زمان است که باید بنشینیم و از سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت لذت ببریم.

 

۴. نصب یونیت خارجی (کندانسور)

در مورد نحوه نصب داکت اسپلیت، بحث یونیت خارجی از جمله بحث های مهمی است که در این بخش به طور مفصل برای شما بیان می کنیم. یونیت خارجی غالباً در پشت بام ها و در محیطی سایه دار نصب می شود اما در برخی موارد دیده شده آن را در سطح بالایی از دیوار و بر روی یک پایه قرار دادند. به هر حال محل نصب این نوع یونیت ها نیز شرایط خاص خود را دارد که به مهمترین آنها در ذیل اشاره شده است:

  • بسیار مهم است که یونیت خارجی در معرض مستقیم نور خورشید نباشد چراکه آفتاب مستقیم باعث افزایش گرما در موتور آن می شود و همچنین کارایی و عمر دستگاه را کم می کند.
  • یونیت خارجی به فضای کافی برای تهویه مناسب نیاز دارد زیرا هرگونه پوشش گیاهی، اشیا یا زباله های نزدیک به آن می تواند به شدت بر عملکرد سیستم اثر منفی بگذارد. به همین دلیل پشت بام ها را محلی برای نصب یونیت خارجی انتخاب می کنند.
  • یونیت خارجی صدای زیادی از خود تولید می کند و به همین منظور توصیه می شود از قرار دادن آن در نزدیکی اتاق خواب یا اتاق نشیمن اجتناب کنید. این دو دلیل اخیر را می توان از دلایل اصلی برای قرار دادن یونیت خارجی در پشت بام ها دانست.
  • یونیت بیرونی باید به دور از رطوبت و آسیب دیدگی باشد تا دستگاه دچار اختلال نشود و راندمان کار خود را از دست ندهد.
  • رعایت این موارد این زمانی کاربردی تر می شوند که بخواهیم چند کندانسور را در کنار هم نصب کنیم، زیرا عدم رعایت این مسائل باعث کوتاه شدن عمر کمپرسور و در نتیجه سوختن آن می شود.
پیشنهاد مطالعه:  داکت اسپلیت بهتر است یا کولر آبی؛ همه چیز درباره تفاوت آنها

۵. نصب لوله مسی داکت اسپلیت

پس از نصب هواساز و کندانسور، باید از طریق لوله های مسی این دو بخش را به یکدیگر متصل کرد چراکه این لوله ها پل ارتباطی میان یونیت داخلی و خارجی هستند که گاز مبرد را در بین این دو یونیت جابجا کرده و از این طریق به خنک سازی دستگاه کمک می کنند. برای این کار از فیتینگ و آچار مناسب کمک می گیریم تا اتصال لوله های مسی به خوبی انجام شود و نشتی نداشته باشد. لوله های مسی باید از نظر طول و ارتفاع مجاز بوده و متناسب با نوع دستگاه مورد نظر باشند.

 

نقشه کانال کشی خانه برای اسپلیت
نقشه کانال کشی خانه برای اسپلیت

 

۶. کانال ‌کشی داکت اسپلیت

اجرای صحیح و اصولی کانال‌کشی، تأثیر مستقیمی روی عملکرد گرمایشی و سرمایشی سیستم داکت اسپلیت دارد به طوری که اگر ابعاد کانال، جنس کانال، مسیر کانال کاشی، محل قرار گیری، مکش، کشش و دهش دریچه‌ها به خوبی بررسی نشود هوای مطلوبی را در فضا نخواهیم داشت. کانال کشی به این صورت انجام می شود که ابتدای کانل به مجرای خروجی هواساز و انتهای آن به دریچه های هوای نصب شده در فضای داخلی ساختمان وصل می شود که بهترین ابعاد برای دریچه ‌ها ۱۰۰×۷۰ می باشد.

مسئله دیگری که در بحث کانال کشی مطرح است، نصب برزنت داکت اسپلیت می باشد که در دهانه انواع مکنده ها و دمنده ها مثل فن کویل، داکت اسپلیت و … جهت جلوگیری از لرزش و ارتعاشات صورت می گیرد. این لرزه ها علاوه بر تولید صدای زیاد، در دراز مدت نیز می تواند سبب آسیب به دستگاه شود. این برزنت ها، به صورت دو لایه و توسط سیم های مخصوص و فنر ساخته می شوند زیرا این کار مانع از جمع شدن و مکیده شدن برزنت حین روشن بودن دستگاه می شود.

رعایت نکاتی در رابطه با کانال کشی وجود دارد که در  این بخش به برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

ـ  داکت ها باید به طور کامل عایق بندی شوند تا هوای سرد و گرم تولید شده در سیستم، از طریق جداره خارجی کانال ها هدر نرود.

ـ برزنت هنگام نصب باید به صورت صاف، کشیده، کیپ و هم تراز با دستگاه باشد زیرا در غیر این صورت باعث افت فشار هوا می شود.

ـ فاصله بین برزنت و دستگاه دمنده و مکنده نباید بیش از حد مجاز باشد.

۷. نصب ترموستات داکت اسپلیت

ترموستات داکت اسپیلت وسیله ای است برای کنترل دمای محیط و کنترل دمای کانال هوا که اکثر مردم آن را به نام کنترل داکت اسپیلت می شناسند. ترموستات به دو صورت مکانیکی (آنالوگ) و دیجیتالی عمل می کند که نمونه ی دیجیتالیِ آن به دلیل دقت بسیار بالا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. طراحی و نصب ترموستات نیز از مسائل مهمی است که اگر به درستی انجام نشود عملکرد کل دستگاه را با مختل مواجه می کند. نحوه نصب ترموستات داکت اسپلیت به شرح زیر است:

پیشنهاد مطالعه:  کمپرسور چیست؛ معرفی انواع کمپرسور هوا

ـ اگر موتورخانه در طبقه همکف قرار داشته باشد و در کنار آن هم یک واحد مسکونی باشد و شیوه لوله کشی در این ساختمان به روش سیفونی اجرا شده باشد، در این حالت ترموستات باید در مسیر لوله برگشت نصب شود تا بازدهی مناسب داشته باشد.

ـ اگر مخزن آب گرم یکی از انواع دو جداره و یا مبدل حرارتی باشد و به شکل رو زمینی اجرا شده باشد، در این صورت باید ترموستات روی لوله برگشت و در مسیر کلکتور نصب شود.

ـ مورد دیگر نحوه نصب ترموستات های اتاقی است که برای تنظیم دمای اتاق در فصل سرما و گرما مورد استفاده قرار می گیرند.

۸. نصب کابل برق داکت اسپلیت

طریقه نصب داکت برق به این صورت می باشد که یک سرِ کابل ۳ رشته ای به یونیت داخلی وصل می شود و طرف دیگر آن نیز به جعبه برق تعبیه شده در کندانسور وصل می شود. بعد از اتمام برق کشی، باید دستگاه تست شود تا از صحیح بودن عملیات نصب اطمینان حاصل کنیم؛ یعنی اگر بعد از روشن شدن دستگاه، صدای عجیب و غریبی به گوش نرسد، نشان دهنده نصب صحیح دستگاه می باشد.

 

متخصصان و نصابان حرفه ای، هنگامی که قرار است در محلی که مشتری تعیین کرده، داکت اسپلیت قرار دهند، با در نظر گرفتن تمامی جوانب و رعایت تمامی نکات لازم،  سعی در یافتن بهترین مکان نصب داکت اسپلیت می باشند. این یکی از تمایزات بارز مابین افراد ناشی و افراد کاربلد است!

 

بهترین محل نصب داکت اسپلیت

بهترین محل نصب داکت اسپلیت برای داشتن کارایی و بازدهی بالا بدین صورت است که یونیت بیرونی باید در مکانی خشک و ایمن، خارج از نور مستقیم آفتاب، دارای تهویه کافی و مناسب، و دور از گیاهان روییدنی و گرد و خاک باشد. همچنین بهترین مکان نصب داکت اسپلیت جایی می باشد که سر و صدای یونیت خارجی در محیط داخلی منزل یا محل کار شنیده نشود یا بسیار ضعیف و غیر اذیت کننده باشد.

 

نکاتی که هنگام نصب و تنظیم داکت اسپلیت باید رعایت نمایید!

در پایان مسائل دیگری علاوه بر نکات نصب داکت اسپلیت که در خلل بحث به آن  اشاره شد، وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. از دیگر نکات مهم نصب داکت اسپلیت باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای اینکه نصب داکت اسپلیت بدون کوچکترین اشکالی انجام شود و خیالتان تا مدت ها از عملکرد آن راحت باشد، باید به معتبر بودن برند دستگاه، ظرفیت مناسب آن و روش‌های تامین سرمایش و گرمایش متناسب آن با ساختمان توجه کرد.
  • از کانال‌کشی اصولی اطمینان حاصل کنید تا در آینده مشکلاتی مثل نشتی آب و نم دادن دیوارها به سراغ شما نیاید.
  • بعد از اتمام نصب، میزان فشار گاز، دما و آمپراژ مصرفی دستگاه تست شود تا مشکلی نداشته باشد.
  • پس از تست دستگاه، در صورت نیاز باید گاز دستگاه را تا رسیدن به مقدار فشار مناسب شارژ کرد و مقدار فشار استاندارد و مورد نیاز، بر روی برچسب دستگاه درج شده است. برای شارژ داکت اسپلیت تنها از گازی استفاده شود که با مدل دستگاه همخوانی داشته باشد

 

سخن آخر

اگر ۸ مرحله کلیدی در نصب داکت اسپلیت و همچنین بهترین محل نصب داکت اسپلیت را به خوبی فرا بگیرید؛ می توانید همیشه بر کار نصاب ماهر نیز نظارت داشته باشید تا او به بهترین نحو کار اجرای داکت اسپلیت را به انجام رساند.

 

 

 پرسش های متداول

ـ چگونگی نصب داکت اسپلیت؟

ـ روش نصب داکت برق اسپلیت چگونه است؟

ـ هزینه نصب داکت اسپلیت چقدر است؟

ـ مراحل انتخاب محل مناسب برای دستگاه کدامند؟

ـ نحوه نصب داکت اسپلیت سقفی چگونه است؟

و پاسخ سؤالات دیگری از این قبیل، در این مقاله آمده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *