تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی


در حوزه انواع تجهیزات سرمایشی سوالات بسیاری در ذهن عموم مردم به وجود می آید؛ مثل اینکه اسپلیت چیست و یا تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی چه می باشد؟ مخصوصا فرق کولر گازی و داکت اسپلیت ذهن بسیاری را در هنگام خرید مشغول می کند که بالاخره داکت اسپلیت یا کولر گازی؛ کدام برای خرید بهتر است؟ ما در پارادایس آماده ایم تا سوالات شما عزیزان را پاسخ دهیم پس نگران نباشید و با ۰۹۱۲۲۵۲۰۰۱۴ تماس بگیرید.

سیستم های خنک کننده انقدر نقش گسترده ای در زندگی ها پیدا کرده است که حتی در هنگام خرید خانه هم یکی از اصلی ترین سوالات مناسب ترین دستگاه برای گرمایش و سرمایش می باشد. پس با ما همراه باشید تا برخی از این تجهیزات سرمایشی را بررسی نمائیم. برای کسب اطلاعات کامل تر می توانبد مقالات داکت اسپلیت چیست و صفر تا صد کولر گازی را بشناسیم را با دقت مطالعه کنید.

اسپلیت پارادایس
اسپلیت پارادایس

 

اسپلیت چیست؟

اسپلیت (Split) یا همان کولر گازی دو پارچه یکی از رایج‌ترین انواع کولرهای گازی است. این دستگاه دو یونیت مجزا برای ایجاد سرما و انتشار آن در اتاق دارد که یکی از آنها در محیط بیرون و دیگری در داخل ساختمان نصب می‌شود. یونیتی که در محیط بیرون قرار گرفته است،

دمای گاز مبرد را کاهش می‌دهد و آن را به سمت کویل اواپراتور در یونیت داخلی ارسال می‌کند؛ سپس مبرد گرمای محیط را از طریق یونیت داخلی دریافت می‌کند و باعث کاهش دمای اتاق می‌شود. درنهایت مبرد گرم دوباره وارد یونیت خارجی شده و گرمای خود را آزاد می‌کند تا چرخه سردسازی ادامه یابد.

اسپلیت‌ها از نظر شکل ظاهری و محل نصب چندین نوع مختلف دارند که می توان از اسپلیت یا کولر گازی دیواری، اسپلیت ایستاده، اسپلیت سقفی، داکت اسپلیت، اسپلیت کاستی و اسپلیت مولتی پنل نام برد. در ادامه به بررسی ۱۰ فرق داکت اسپلیت و کولر گازی خواهیم پرداخت:

اینکه اسپلیت چیست و آیا دقیقا همان کولر گازی معروف نصب شده بر روی دیوارهای منازل است شاید مقوله زیاد مهمی نباشد؛ ولی اینکه تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی چه می باشد را خیلی از افراد می خواهند بدانند تا آگاهانه تر برای منزل یا محل کار خود سیستم سرمایشی بخرند.

 

۱۰ تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

پس از آنکه متوجه شدیم اسپلیت چیست باید بگوییم؛ اسپلیت و داکت اسپلیت از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و اداری برای ایجاد دمای مطلوب به کار می‌روند. هر کدام از این سیستم‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و به همین دلیل از آن‌ها در مکان‌های متفاوتی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دو سیستم و تفاوت‌هایشان با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه:  داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می کند؟ انواع، معایب، مزایا

مقایسه بین اسپلیت و داکت اسپلیت، در واقع بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های کولر گازی دیواری و داکت اسپلیت است. در ادامه این دو کولر گازی را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما به اطلاعات کاملی دست پیدا کنید.

  • اجزای تشکیل دهنده

همه اسپلیت‌ها و داکت اسپلیت‌ها از دو بخش اصلی کندانسور و یونیت داخلی تشکیل شده‌ا‌ند. در اسپلیت یا همان کولر گازی دیواری، به‌ازای هر کندانسور یک یونیت داخلی در ساختمان قرار می‌گیرد اما داکت اسپلیت‌ها از یک کندانسور و تعداد زیادی یونیت داخلی تشکیل شده‌اند.

  • قدرت سرمایش یا گرمایش اتاق

به‌طور کلی مساحت تحت پوشش یک داکت اسپلیت چند برابر کولر گازی دیواری است. حداکثر ظرفیت اغلب داکت اسپلیت‌ها ۸ تن تبرید است که به دلیل بزرگ بودن یونیت داخلی، در بیشتر مواقع عملکرد دستگاه به این ظرفیت نمی‌رسد. هر دستگاه داکت اسپلیت به‌طور میانگین می‌تواند هوای مطبوع ۱۵۰ متر مربع فضا را تامین کند. این در حالی است که ظرفیت اسپلیت‌ها برای ایجاد هوای مطبوع، تنها دو الی سه تن تبرید بوده و می‌توانند یک فضای کوچک مانند اتاق یا سالن را خنک کنند.

  • نحوه نصب

یکی از ۱۰ تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی این است که نصب داکت اسپلیت‌ها در ساختمان‌های بزرگ سختی بیشتری دارد که علت اصلی آن، وجود کانال‌کشی‌های متعدد درون سقف کاذب است. نصاب برای نصب اسپلیت دردسر کمتری دارد و زمان کمتری را برای این کار صرف می‌کند؛ همچنین در مکان‌هایی که سقف کاذب ندارند یا از فضای کافی برای قرار دادن یونیت‌ها برخوردار نیستند، انتخاب اسپلیت بهتر است.

کولر گازی دیواری
کولر گازی دیواری

۱۰ فرق کولر گازی و داکت اسپلیت را پس از مطالعه حتما با مختصات محیط مورد نظر خود تطبیق دهید و ببینید کدام دستگاه سرمایشی گرمایشی را اگر بخرید نتیجه بهتر و بیشتری خواهید گرفت. البته توصیه پارادایس این است که آینده نگری داشته باشید و داکت اسپلیت را انتخاب کنید ولی میل با خود شماست.

  • زیبایی

یونیت داخلی اسپلیت‌ها باید روی دیوار و در معرض دید نصب شود؛ همچنین یونیت خارجی یا کندانسور اینگونه کولرهای گازی باید در فضای باز قرار بگیرند. این امر در ساختمان‌های یک یا دو طبقه شاید چندان مهم به نظر نرسد اما در آپارتمان‌‌های بزرگ، استفاده زیاد از اسپلیت می‌تواند به زیبایی ظاهری ساختمان آسیب جدی وارد کند.

در داکت اسپلیت‌ها کندانسور مرکزی و کانال‌های آن در سقف کاذب و دور از دید افراد نصب می‌شود و تنها دریچه کانال‌ها در هر اتاق نمایان است. محل نصب کندانسور هم جایی در بیرون ساختمان مانند پشت بام یا بالکن است که توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند.

  • قابلیت‌ها

در بیان ۱۰ تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی باید بگوییم که در اسپلیت‌ها و داکت اسپلیت‌ها یک شیر دو طرفه وجود دارد که با چرخاندن آن عملکرد دستگاه برعکس می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که کولر گازی هوای سرد محیط را دریافت کرده و هوای گرم را جایگزین آن می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:  اندازه گیری دبی هوا؛ روش بررسی سلامت داکت اسپلیت

به این ترتیب در فصول سرد سال هم می‌توان از این دو دستگاه برای ایجاد گرما استفاده کرد. البته این کار چندان مفید به نظر نمی‌رسد؛ زیرا معمولا توانایی اسپلیت‌ها در گرم کردن محیط کم است و علاوه بر آن، هزینه بیشتری نسبت به سیستم‌های گرمایشی گازسوز دارند.

یکی از مزایای داکت اسپلیت‌ها نسبت به اسپلیت‌ها، امکان اضافه کردن کویل آب‌گرم به اواپراتور است. با این کار، آب‌گرم از پکیج‌های گازی وارد کویل اواپراتور شده و در نتیجه قدرت این دستگاه در ایجاد گرما چند برابر افزایش می‌یابد.

قابلیت مشترک در اسپلیت و داکت اسپلیت، جلوگیری از ورود ذرات مضر به هوای مطبوع با استفاده از فیلترهایی مخصوص است. این فیلترها شامل فیلتر ضدآلرژی میکروب‌ها، بوهای شیمیایی، گردوغبار و ذرات معلق هستند. داکت اسپلیت‌ها علاوه بر این موارد، قابلیت استفاده از هوای تازه را هم دارند.

کولر گازی خنک کننده داخل اتاق
کولر گازی خنک کننده داخل اتاق

 

  • میزان صدای دستگاه در هنگام کار

مسئله ایجاد صدا در کولرهای گازی می‌تواند هم در کندانسور و هم در یونیت داخلی رخ دهد. البته طبق تجربه، اواپراتور داکت اسپلیت در هنگام کار صدای بیشتری تولید می‌کند که این امر به دلیل فن بزرگ آن است. در همه کولرهای گازی درصورتی که یونیت خارجی از کیفیت بالایی برخوردار باشد و در فاصله دورتری از یونیت داخلی قرار بگیرد، صدای آن ساکنین ساختمان را آزار نخواهد داد.

البته اگر مجبور شدید که کندانسور را در بالکن یا حیاط نصب کنید، بهتر است از کیفیت دستگاه مطمئن شوید تا سروصدای زیادی تولید نکند.

  • کنترل دمایی

پس از آنکه متوجه شدیم اسپلیت چیست باید بدانیم به دلیل اینکه در اسپلیت به هر کندانسور تنها یک یونیت داخلی وصل است، دمای هر یونیت داخلی را می‌توان به‌صورت مجزا تغییر داد. برخلاف اسپلیت، در داکت اسپلیت هوای مطبوع از طریق یک اواپراتور تامین می‌شود و توسط شبکه‌های کانالی، به بخش‌های مختلف ساختمان انتقال می‌یابد. به همین دلیل همه یونیت‌های داخلی در خاموش یا روشن بودن مشترک هستند. البته در هر کانال یک ترمینال باکس تعبیه شده است تا بر حسب نیاز، مسیر هوا باز یا بسته شود.

  • صرفه‌جویی در مصرف برق

دیگر تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی این است که معمولا برق مصرفی توسط داکت اسپلیت‌ها در مقایسه با اسپیلت‌ها کمتر است و به همین دلیل با نصب این نوع کولر گازی، صرفه‌جویی بیشتری در مصرف برق صورت می‌گیرد. طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده تفاوت هزینه نهایی برق بین اسپلیت و داکت اسپلیت حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد است.

  • قیمت

معمولا قیمت داکت اسپلیت، از خرید یک کولر گازی دیواری کمتر است. البته این قیمت به برند دستگاه و وضعیت بازار هم بستگی دارد و گاهی اوقات ممکن است هزینه تهیه داکت اسپلیت به صرفه‌تر باشد.

  • هزینه‌های نگهداری و تعمیر

همه سیستم‌های تهویه مطبوع باید به‌طور سالانه بازرسی فنی شوند تا درصورت وجود ایراد یا آسیب در قطعات، به‌موقع تعمیر شوند؛ همچنین همه فیلترها باید دو بار در سال عوض شده و با فیلتر جدید جایگزین شوند. هر چه دستگاه شما از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار باشد، مدت بیشتری برایتان کار خواهد کرد. معمولا طول عمر داکت اسپلیت‌ها حدود ۵ سال بیشتر از اسپلیت‌ها است.

پیشنهاد مطالعه:  معرفی همه اجزا و قطعات داخلی داکت اسپلیت
انواع داکت اسپلیت نصب شده بر روی پشت بام
انواع داکت اسپلیت نصب شده بر روی پشت بام

برای هر کسی که نیاز به تجهیزات سرمایشی پیدا می کند این سوال پیش می آید که داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؛ زیرا فرد می خواهد برایش روشن شود که بالاخره کولر گازی بخرد یا داکت اسپلیت و یا اصلا سراغ یک سیستم سرمایش گرمایش دیگر را بگیرد و آن را تهیه نماید.

داکت اسپلیت یا کولر گازی؛ کدام بهتر است؟

اگرچه با تمام این اوصاف شاید داکت اسپلیت انتخاب بهتری به نظر برسد اما اینکه کدام نوع کولر گازی برای شما بهتر است، کاملا به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد. برای داشتن بهترین انتخاب، لازم است ابتدا درباره تفاوت‌های بین اسپلیت و داکت اسپلیت تحقیق کنید و پس از آن انتظارات خود را از محصول مورد نیازتان تعیین کنید.

سخن پایانی

اینکه اسپلیت چیست یا تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی چه می باشد از مهمترین سوالات در حوزه سیستم های گرمایش سرمایش می باشد. برای خیلی از افراد فرق کولر گازی و داکت اسپلیت آنقدر مهم است که تمام اینترنت را زیر و رو می کنند تا ببینند بالاخره داکت اسپلیت یا کولر گازی؟! کدام را تهیه کنند از لحاظ کارکرد و قیمت و خنک کنندگی و خیلی فاکتورهای دیگر خرید بهتری انجام داده اند؟! متخصصان پارادایس به این سوالات پاسخ داده اند تا نگرانی شما عزیزان کاملا برطرف گردد.

سوالات متداول

تفاوت اسپلیت با داکت اسپلیت چیست؟

مهمترین تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت در کانال کشی آن می باشد که اسپلیت دیواری هوای اطراف خود را خنک می کند ولی داکت اسپلیت به صورت کانال کشی شده سرمایش و گرمایش را انجام می دهند.

کولر گازی بخریم بهتر است یا داکت اسپلیت؟

پیشنهاد پارادایس به شما خرید سیستم گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت می باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *