گرم شدن زمین

گرم شدن زمین


یکی از نگرانی های موجود در سازمان های جهانی که سالیان سال است راه حلی برای آن پیدا نکرده اند، بحث گرم شدن زمین و افزایش دمای جهانی می باشد؛ تغییرات اقلیمی، افزایش دما و گرمایش جهانی که منجر به بروز آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های وسیع آمریکا و اروپا شده، ذوب شدن یخچال‌های قطبی و تکه‌های بزرگ یخ در قطب و حتی مرگ و میری که در اثر گرمای بی‌سابقه در برخی از کشور‌ها نظیر فرانسه روی داده به بحث داغ این روز‌های مردم از هر قشری تبدیل شده است.

بشری که سال‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای روی زمین زندگی می‌کرد و تا می‌توانست از منابع آن استفاده می‌کرد و لذت می‌برد و همه زباله‌ها و پسماند‌های خود را به دامان طبیعت پرتاب می‌کرد، امروز فهمیده که دیگر نمی‌تواند به این سبک زندگی ادامه دهد. زمین بیش از این جا برای خرابکاری‌های ما ندارد و اگر ما همان‌طور که کره زمین سالیان سال است که از ما محافظت کرده از او مراقبت نکنیم و به فکرش نباشیم، به‌زودی هم کره زمین و هم خودمان نابود خواهیم شد؛ روندی که از نسل‌های آینده چیزی باقی نمی‌گذارد.

عوامل تاثیرگذار در گرم شدن زمین

محققان می‌گویند، فوران آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی‌های طبیعی، صنایع و کارخانجات منجر به ورود حجم قابل توجهی از گاز‌های گلخانه‌ای به جو می‌شوند و خروجی نهایی آن‌ها افزایش گرمای زمین است، اما این موارد تنها بخش کمی از میزان گاز‌های گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

  • انسان؛ موثرتر از هر عاملی در گرمایش جهانی

شواهد علمی گویای آن هستند که گرم شدن زمین با نقش‌آفرینی فعالیت‌های انسانی در حال اتفاق افتادن است و در آینده یک خطر جدی برای جامعه‌ جهانی به‌حساب می‌آید. بررسی‌های متعدد در سال‌های متمادی نشان داده، افزایش شهرنشینی یا استفاده از خودرو‌های فرسوده بر افزایش دمای کره زمین تاثیرمستقیم گذاشته، اما دامنه فعالیت انسان بر روی این معضل بسیار فراتر از تصور موجود است و باگذشت زمان نیز تاثیرگذاری منفی پررنگ‌تر از قبل می‌شود.

  • اینترنت و حتی ارسال پیامک موثر در بالا رفتن دما

سازمان بهره‌وری انرژی‌های ارتباطی (CEET) طی بررسی‌هایی که انجام داده است، اعلام کرده که سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون تن کربن دی اکسید فقط از منابعی که خدمات سرور‌های اینترنتی و ابری ارائه می‌دهند تولید می‌شود. حتی پیش بینی شده که با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر این آمار طی یک دهه دوبرابر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  توصیه پلیس راهور به رانندگان؛ از سلامت سیستم گرمایش خودرو مطمئن شوید!

گفته می‌شود که اگر سازمان یا سامانه‌ای روزی ۱۰۰ پیامک ارسال کند، به اندازه حرکت یک ماشین به مسافت یک کیلومتر دی اکسید کربن تولید کرده است. آلیان آنگلید، مدیر آژانس مدیریت انرژی و محیط زیست فرانسه در این باره می‌گوید: «میزان مصرف جریان الکتریسیته به واسطه گسترش دستگاه‌های الکترونیکی موبایلی در جهان افزایش یافته است».

 

ویروس کرونا
ویروس کرونا

 

  • کرونا و افزایش ارتباطات مجازی و از دست رفتن کره زمین

با همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از پاندمی، اتکای افراد به فناوری دیجیتال در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت؛ تماس‌های ویدئویی، ایمیل‌ها و سرگرمی‌های مجازی جایگزین تعاملات چهره به چهره در داخل و خارج از محل کار و تاثیر بیشتر فعالیت انسانی بر بیشتر شدن دمای جهانی شدند.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، بین فوریه و آوریل (بهمن تا اردیبهشت) سال گذشته، در اوج قرنطینه‌های جهانی، ترافیک جهانی اینترنت تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافت که ناشی از کنفرانس‌های ویدئویی، بازی‌های آنلاین و استفاده از رسانه‌های اجتماعی بود. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید با این وضعیت، سرعت مصرف ترافیک وب تا سال آینده دو برابر می‌شود و انتظار می‌رود کاربران اینترنت موبایل تا سال ۲۰۲۵ از ۳.۸ میلیارد سال گذشته به ۵ میلیارد نفر افزایش یابند.

  • نقش ۶ درصدی فناوری‌های دیجیتال در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای

یک آکادمی علمی برجسته در انگلیس بواسطه مطالعاتی که انجام داده تخمین می‌زند که فناوری‌های دیجیتال بین ۱,۴ تا ۵.۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهند. تمام این فعالیت‌های آنلاین نیاز به انرژی الکتریکی دارند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توانند منجر به افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در حال حاضر و آینده شوند یا خیر. به گفته محققان انرژی، این تصویر پیچیده‌تر از آن چیزی است که ممکن است در ابتدا به نظر برسد.

پیشنهاد مطالعه:  برای گرمایش حوزه های کنکور چاره اندیشی لازم انجام شده است

تجزیه و تحلیل آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد، مراکز داده‌ای که دیتا فعالیت‌های آنلاین مانند ارسال ایمیل و پخش ویدئو را پردازش و ذخیره می‌کنند، حدود ۱ درصد از مصرف برق جهانی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده‌اند.

 

انرژی‌های تجدیدپذیر
انرژی‌های تجدیدپذیر

 

  • لزوم سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر

آژانس بین المللی انرژی با استناد به نتایج مطالعه فوریه (بهمن‌ماه) ۲۰۲۰ به سرپرستی پروفسور اریک ماسانت در دانشگاه نورث وسترن می‌گوید با وجود افزایش ۶۰ درصدی تقاضا برای خدمات مرکز داده، برآورد می‌شود که انرژی مورد نیاز برای تامین انرژی این مرکز تا سال ۲۰۲۲ ثابت بماند. جورج کامیا، محقق آژانس بین‌المللی انرژی نیز باور دارد، این به این دلیل است که در مقایسه با سایر صنایع، مراکز داده عموماً از نظر انرژی کارآمدتر شده‌اند و شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سرور‌های خود را خنک کنند.

به گفته Green Mountain، یک شرکت مرکز داده در نروژ که از انرژی آبی از آبدره‌های سرد یخی و رودخانه‌های اطراف استفاده می‌کند، خنک‌سازی می‌تواند تا نیمی از کل مصرف انرژی یک مرکز داده را به خود اختصاص دهد. تور کریستین گیلند، مدیر اجرایی آن می‌گوید: «مراکز داده مقدار زیادی گرما تولید می‌کنند و این گرما باید حذف شود، در غیر این صورت همه چیز ذوب می‌شود»؛ که باز این نکته میزان جدی گرمای تولید شده را نشان می‌دهد.

یکی از مراکز داده گوگل در فنلاند از آب بازیافت شده دریا برای صرفه جویی در انرژی مورد نیاز برای خنک کردن سرورهای خود استفاده می‌کند، در حالی که سایر شرکت‌ها تأسیساتی را در نزدیکی دایره قطب شمال برای بهره مندی از هوای سرد طبیعی ایجاد کرده‌اند.

  • خط‌های موازی که تلاش‌های جهانی را خنثی می‌کنند

غول‌های فناوری از جمله فیس‌بوک، گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت همگی متعهد شده‌اند که در دو دهه آینده فقط از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند و به انتشار صفر برسند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که فناوری‌های نوظهور مانند ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی (AI) و شبکه‌های ۵G می‌توانند تلاش‌ها برای مقابله با گرم شدن زمین را با مصرف مقادیر روزافزون انرژی کاهش دهند. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید در مقایسه، بخش حمل‌ونقل عمدتاً وسایل نقلیه جاده‌ای حدود یک چهارم از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه:  هوا دوباره گرم می شود!
نقش رسانه های اجتماعی در جلوگیری از افزایش دمای زمین
نقش رسانه های اجتماعی در جلوگیری از افزایش دمای زمین

 

آگاه‌سازی اثر منفی استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر تغییرات اقلیمی

نقش استفاده از اینترنت،‌ شبکه‌های اجتماعی، موبایل و فناوری‌های دیجیتال در تغییرات اقلیمی نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی سازمان‌های دولتی، غیردولتی و بین‌المللی برای آگاه کردن شهروندان دارد؛ نوع تصاویر مورد استفاده برای اطلاع رسانی تغییرات آب و هوایی که از استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ، اینستاگرام و توییتر نشآت می‌گیرد از این جهت که به طور موثر به افزایش آگاهی شهروندان کمک می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 

امیدواریم از این مطلب پارادایس در مورد گرم شدن زمین یا همان افزایش گرمای زمین بهره کافی را برده باشید. مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس، تولیدکننده انواع سیستم داکت اسپلیت و کولر آبی سلولزی (کولر زیر سقفی) می باشد. شماره تماس با مشاوران متخصص پارادایس ۰۹۱۲۲۵۲۰۰۱۴ می باشد و هر زمان نیاز بود می توانید به راحتی از مشاوره رایگان آنها بهره مند شوید.

منبع: آنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *