صرفه جویی در مصرف گاز در فصل سرما

صرفه جویی در مصرف گاز در فصل سرما


یکی از هشدارهای بسیار مهم که همه در رعایت آن بسیار باید کوشا باشند، صرفه جویی در مصرف گاز است؛ چرا که با توجه به شرایط کشور و هجوم سرما به مناطق مختلف، باید دولت بتواند بدون قطعی گاز، این عنصر اساسی را به سرتاسر کشور برساند. این مهم صورت نمی پذیرد جز آنکه همه مردم در همین راستا به یکدیگر کمک نمایند و در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

گرچه نیاز به گاز با توجه به سردسیر بودن آذربایجان شرقی بیشتر از سایر استان ها است، اما به هر حال با مصرف بهینه امکان جبران کمبود انرژی و جلوگیری از افزایش مصرف گاز استان با همکاری مردم وجود دارد.

با آغاز بارش برف زمستانی در آذربایجان شرقی مصرف گاز به شدت در حال افزایش بوده، به طوری که این خطه مصرف ۴۰ میلیون مترمکعبی گاز را نیز تجربه کرده و بر این اساس همکاری مردم در مدیریت و کاهش مصرف ضروری است.

بنا به اعلام کارشناسان یکی از راهکارهای مصرف بهینه انرژی، نصب دماسنج خانگی و توجه به رعایت دمای آرامش یا دمای مطلوب زندگی، دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، در محل زندگی و اتاق خواب است تا اتلاف انرژی گاز اتفاق نیفتد.

شرکت گاز آذربایجان شرقی در این سرایط، علاوه بر اعمال مشوق ها و تنبیه ها برای مشترکان خانگی که ۶۵درصد مصرف گاز استان را به خود اختصاص داده اند، محدودیت هایی نیز در خصوص مصرف کنندگان غیرخانگی در نظر گرفته شده که با هدف جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی و تامین پایدار آن به طور جدی اعمال می شود.

پیشنهاد مطالعه:  توصیه پلیس راهور به رانندگان؛ از سلامت سیستم گرمایش خودرو مطمئن شوید!

صرفه جویی در مصرف گاز، رمز عبور بدون قطعی گاز در فصل سرما

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص صرفه جویی در مصرف گاز گفت: به منظور ایجاد موازنه تولید و مصرف گاز و تأمین پایداری شبکه گازرسانی استان، محدودیت های اعمالی از سوی شرکت گاز در بخش غیرخانگی لازم الاجرا است.

عابدین خرم با ارج نهادن به تلاش شبانه روزی کارکنان خدوم شرکت گاز در تداوم پایداری انرژی مصرفی مردم افزود: دستگاه های اجرایی به خصوص واحدهای متولی باید با شرکت گاز استان نهایت همراهی را در مدیریت مصرف گاز طبیعی داشته باشند.

وی با اشاره به رویکرد مطلوب شرکت گاز در اطلاع رسانی های قبلی در زمان اعمال محدودیت گاز در بخش صنایع، اظهار کرد: هماهنگی ها و اطلاع رسانی های قبلی، آمادگی های لازم را برای بخش های صنعتی ایجاد می کند.تداوم این رویکرد و هماهنگی ها و اطلاع رسانی های قبلی، آمادگی های لازم را برای بخش های صنعتی ایجاد می کند.

 

استاندار آذربایجان شرقی
استاندار آذربایجان شرقی

 

امکان قطع گاز روستاهای دورافتاده محروم استان وجود دارد

وی خاطر نشان کرد: در صورت عدم رعایت در مصرف بهینه مشترکان امکان قطع گاز روستاهای دورافتاده محروم استان وجود دارد.

وی همچنین درخصوص اقدامات شرکت گاز استان به منظور کاهش هدررفت گاز طبیعی اظهار داشت: پایش روزانه مصارف گاز ادارات و سازمان های دولتی و ارائه راهنمایی های کارشناسی، بهینه سازی مصرف موتورخانه ها، اعمال محدودیت بخش های صنعتی، اطلاع رسانی ضرورت مدیریت مصرف توسط مشترکین خانگی و ارسال پیامک انبوه از جمله اقدامات در راستای تأمین پایدار جریان گاز مشترکین خانگی می باشد.

کمالی با اشاره به مکاتبات و ابلاغیه های مکرر در بخش صنعتی و تولیدی اعلام کرد: برابر دستورالعمل های مؤکد هیأت وزیران درصورت عدم کاهش ۵۰ درصدی مصرف توسط بخش های تولیدی و صنعتی که شامل ۳۲۱ واحد می باشد، جریان گاز این مصارف قطع خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:  نصف گاز تولیدی کشور صرف گرمایش منازل کشور می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره به اینکه مصارف بالا و هدررفت گاز در بخش خانگی تمامی مصارف را با محدودیت روبرو می کند، اظهار امیدواری کرد: مشترکین خانگی نیز با مدیریت مصرف همیار این شرکت برای گذر از زمستان باشند.

 

شناسایی ۴۲۰ مشترک پرمصرف گاز در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: در جریان پایش مصارف، حدود ۴۲۰ مشترک پرمصرف گاز در استان شناسایی و ضمن ارایه مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آنان، اعلام شد که در صورت تداوم مصرف بی‌رویه، نسبت به صدور اخطاریه‌های لازم اقدام می‌شود.

کمالی با بیان اینکه این شرکت تمام امکانات و توان خود را در راستای حفظ پایداری جریان گاز مشترکین بخش خانگی بکار می بندد، اظهار داشت: گاز مشترکین پرمصرف در صورت تداوم این رویه، به منظور حفظ عدالت و جلوگیری از افت فشار گاز سایر هم استانی های عزیز قطع خواهد شد.گاز مشترکین پرمصرف در صورت تداوم این رویه، به منظور حفظ عدالت و جلوگیری از افت فشار گاز سایر هم استانی های عزیز قطع خواهد شد.

 

قطع گاز بیش از ۱۰۰ مشترک پرمصرف آذربایجان شرقی

مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی اعلام کرد: ۶۵ درصد مصارف گاز به بخش خانگی اختصاص داشته و حفظ پایداری گاز طبیعی از طریق اقدامات شاخصی نظیر پایش مداوم مصارف گاز، اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها، تعاملات بین دستگاهی، محدودیت صنایع عمده تداوم دارد.

کمالی گفت: در جریان پایش مصارف گاز ادارات و سازمان های دولتی، جریان گاز ۱۰۰ مشترک شامل گرماتاب ها و سایر مصرف کنندگان پرمصرف قطع شده است.

پیشنهاد مطالعه:  موج سرمای شدید همراه با موج تعطیلی در کشور

وی افزود: این شرکت با پایش مصارف گاز سه هزار و ۷۰۶ سازمان دولتی و ادارات، ۱۵۸ اخطار قطع صادر کرده است. این شرکت با پایش مصارف گاز سه هزار و ۷۰۶ سازمان دولتی و ادارات، ۱۵۸ اخطار قطع صادر کرده است.

کمالی اظهار کرد: گاز سرمایه ملّی است که متأسفانه مصرف درست از این نعمت الهی در جامعه فرهنگ سازی نشده و در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیّت است که منابع گاز همیشگی نیستند و تداوم چنین روند مصرفی بدون شک نسل آینده کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: رعایت دمای رفاه (۱۸ درجه)، بکارگیری لباس های ضخیم در خانه، تناسب شعله اجاق گاز و ظرف کوچکترین نکاتی است که رعایت آن بزرگترین تأثیر را در مدیریت مصرف گاز طبیعی به ارمغان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تعداد مشترکین گاز در استان آذربایجان شرقی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک است و تاکنون ۹۸ درصد خانوار روستایی و ۱۰۰ درصد خانوار شهری در استان به مدار مصرف گاز متصّل شده اند.

۶۵ درصد مصرف گاز استان مربوط به بخش خانگی، ۲۱ درصد صنعتی، چهار درصد خودرویی و ۱۰ درصد عمومی است.

مجموعه تجهیزات گرمایشی پارادایس، تولیدکننده انواع داکت اسپلیت و کولر گازی، از شما هموطنان عزیز خواهشمند است، اولا با خرید سیستم های گرمایشی بهینه مثل داکت اسپلیت پارادایس، با کمترین میزان انرژی به بهترین گرمایش در فصل زمستان برسید؛ دوم هم اینکه در سایر مصارف خانگی گاز خود تا آنجا که می توانید صرفه جویی نمائید تا دیگران از این نعمت خدادادی محروم نشوند.

منبع: ایرنا

۱ دیدگاه

  • دلیل مصرف سرسام آور گاز چیست.
    متاسفانه دلیل بی رویه گاز کم کاری شهرداری‌ها و مهندسین ساختمان است .
    منازل باید به طوری باشد که در تابستان و زمستان دمای داخل را به اندازه دلخواه حفظ کند و و اجازه تأثیرگذاری هوای بیرون را به داخل منزل ندهد.
    من متخصص گاز از انگلستان هستم. انگلستان از سال ۲۰۰۵ توسط دولت وقت تونی بلر به خانه های بدون عایق ، عایق پشم شیشه مجانی میدادند و به کنترل ادوات گاز سوز و برقی نظارت داشتند به طوری که عایق بندی مخازن آب گرم. کنترل ها ترمستات ها …را با قیمت بسیار مناسب به مردم واگذار کردند.
    از پکجها و دستگاههای گازسوز کاندنس (condensing boiler) استفاده کردن به طوری که بعد از سال ۲۰۰۵ اجازه نصب دستگاههای غیر کاندس را ندادند.
    بویلر کاندنس حجم اطاق احتراق بالایی دارد و حجم دودکش خروجی بزرگ است به طوری حرارت خروجی دودکش تا ۵۰ درجه می‌رسد که باعث عرق کردن دودکش و خروج آب از پایین و بخار آب از بالای دودکش میشود که درصد گاز سمی ام به صورت بسیار بالایی پایین می آید و آب از پایین اطاق احتراق دفع میشود .حرارت دودکش بقدری پایین است که از دودکش پلاستیکی در این دستگاهها استفاده میشود.

    در کل دولت باید روی عایق بندی منازل ، کنترل ترمستات ها ، دستگاههای بروز گرمایشی و سرمایشی ، سرمایه گذاری کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *