نکاتی که قبل از خرید داکت اسپلیت باید بدانید

نکاتی که قبل از خرید داکت اسپلیت باید بدانید


پس از اینکه یک فرد متوجه شد داکت اسپلیت چیست، باید حتما موارد و نکاتی که قبل از خرید داکت اسپلیت لازم است را هم باید بداند؛ شناخت این نکات کمک می کند تا بهترین انتخاب را هنگام تهیه داکت اسپلیت داشته باشیم و در آینده دچار مشکل نشویم!

توجه کنید که قبل از خرید داکت اسپلیت حتما این نکات را مورد توجه قرار دهید، زیرا در صورت عدم انتخاب صحیح، دستگاه باعث افت عملکرد و کاهش کارایی آن می‌شود.

 

نکات مهم در خرید داکت اسپلیت

نکاتی که بهتر است قبل از انتخاب داکت اسپلیت باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است.

  1. مارک داکت اسپلیت

انتخاب برند شاید مهم‌ترین نکته قبل از خرید داکت اسپلیت باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ برند در زمینه تولید و واردات این سیستم تهویه مطبوع فعال هستند، انتخاب کمی سخت می‌شود.

شرکت‌ها و برندهای مختلفی در زمینه تولید و عرضه داکت اسپلیت فعال هستند. اما در کشور ما یکی از برندهایی که از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش، قیمت مناسب، به کار بردن فناوری‌های به روز، گارانتی و غیره بیشتر مورد توجه مردم قرار  گرفته، داکت اسپلیت پارادایس است.

  1. داکت اسپلیت اینورتر یا معمولی

داکت اسپلیت از نظر کارایی و مصرف انرژی در دو مدل معمولی و اینورتر تولید می‌شوند. داکت اسپلیت‌های معمولی تنها دارای دو حالت خاموش یا روشن (با حداکثر توان) در عملکرد موتور یا کمپرسور است. یعنی حالت میانی و تنظیم سرعت عملکرد کمپرسور برای آن‌ها وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه:  کولر سلولزی یا داکت اسپلیت؛ همه چیز درباره تفاوت آنها

اما با توجه به دمای محیط، اینورترها پس از چند دقیقه، سرعت کمپرسور را کاهش یا افزایش می‌دهند و می‌توانند عملکرد کمپرسور را در بازه ۰ تا ۱۰۰ مثلاً ۳۰ درصد، ۵۰ درصد و غیره تغییر دهند.

اصولا اسپلیت های کانالی اینورتر با راه‌اندازی و تغییر دور آرام کمپرسور امکان مصرف کمتر برق و جلوگیری از برق گرفتگی را فراهم می‌کند و بهتر است خرید داکت اسپلیت دارای اینورتر، برای ظرفیت‌های ۲۴۰۰۰ به بالا انتخاب شود.

مقایسه داکت اسپلیت‌های اینورتر با داکت اسپلیت معمولی:

  • اینورتر‌ها مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.
  • داکت اسپلیت اینورتر طول عمر بیشتر دارد.
  • داکت اسپلیت‌های اینورتر (اگرچه قیمت آن‌ها بالاتر است.) نسبت به داکت اسپلیت‌های معمولی برق کمتری مصرف می‌کنند. به طور متوسط مصرف برق داکت اسپلیت های اینورتر ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از داکت اسپلیت‌های معمولی است.
  • همچنین صدای تولید شده توسط دستگاه‌های اینورتر کمتر از دستگاه‌های معمولی است.
  • دستگاه‌های اینورتر در نحوه کانال‌کشی و لوله‌کشی با داکت اسپلیت‌های معمولی تفاوتی ندارند.
  1. ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

ظرفیت مناسب داکت اسپلیت باید با توجه به عوامل زیادی از جمله اندازه محیط و شرایط آب و هوایی منطقه تعیین شود.

اگر ظرفیت داکت اسپلیت به درستی انتخاب نشود، فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود که باعث آسیب و کاهش عملکرد دستگاه خواهد شد.

یکی از عواملی که باعث می‌شود دستگاه نتواند محیط را به خوبی خنک کند، انتخاب ظرفیت نادرست داکت اسپلیت است. پس هنگام خرید داکت اسپلیت به ظرفیت آن توجه داشته باشید.

  1. محاسبه تقریبی ظرفیت اسپلیت کانالی

با در نظر گرفتن پارامتر‌هایی مانند متراژ مربع، مساحت محیط و درصد رطوبت موقعیت جغرافیایی، می‌توان داکت اسپلیت را با ظرفیت مناسب انتخاب کرد. مثلا؛ اگر ضریب هوای تهران ۴۰۰ و متراژ مسکونی مورد نظر ۱۰۰ متر مربع باشد، با ضرب این اعداد به ظرفیت مناسب داکت اسپلیت ۴۰۰۰۰=۴۰۰*۱۰۰ می‌رسیم.

پیشنهاد مطالعه:  معرفی همه اجزا و قطعات داخلی داکت اسپلیت

اما اگر همچنان برای محاسبه دقیق آن را مشکل دارید بهتر است برای خرید داکت اسپلیت جهت تعیین ظرفیت مورد نیاز، آخرین نقشه معماری واحدها و طبقات ساختمان خود را از طریق فکس یا ایمیل برای کارشناسان تجهیزات گرمایشی به مرکز مشاوره و فروش انواع دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی ارسال کنید.

  1. توان و مشخصات کنتور برق واحد خود

قبل از انتخاب و خرید داکت اسپلیت‌های مورد نیاز، علاوه بر توجه به ابعاد کولر یا پنل خارجی، ظرفیت و حجم تهویه کافی داکت اسپلیت انتخابی، اندازه فضای مورد نظر، باید موارد مهم دیگری مانند: نوع تک فاز یا سه فاز بودن و همچنین آمپر (A) برق مورد نیاز دستگاه در نظر گرفته شود.

به منبع تغذیه در واحد و همچنین ابعاد فیزیکی به خصوص ارتفاع پنل داخلی داکت اسپلیت برای امکان قرارگیری آن در بالای سقف کاذب واحد مربوطه توجه کافی داشته باشید.

  1. نوع گاز مبرد

مبرد ماده‌ای است که به صورت مایع در سیکل تبرید استفاده می‌شود و به دلیل پایین بودن نقطه جوش، انتقال حرارت را انجام می‌دهد.

گاز مبرد مورد استفاده در اکثر اسپلیت‌های کانالی R410a یا R22 است که به دلیل مضر بودن آن برای محیط زیست، چندین سال است که از آن استفاده نمی‌شود.

گاز R410 باعث کاهش مصرف برق و افزایش راندمان دستگاه می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید داکت اسپلیت، دستگاهی را انتخاب کنید که نوع گاز مبرد آن R410 باشد.

  1. هزینه اجرای کانال‌کشی

جویا شدن و دانستن هزینه کانال‌کشی و هزینه‌های جانبی قبل از خرید داکت اسپلیت برای بسیاری از کاربران موضوع حائز اهمیتی است.

پیشنهاد مطالعه:  طریقه تنظیم سرمایش داکت اسپلیت برای تابستان

به طور کلی هزینه اجرای کانال‌های توزیع و برگشت هوا در داخل واحدها و اجرای لوله‌های مسی بین یونیت داخلی و یونیت خارجی داکت اسپلیت‌ها بر اساس فاصله و طول مسیر بین این دو قسمت متفاوت است.

اما با توجه به سوالات متداول سازندگان واحدهای مسکونی به عنوان یک برآورد کلی می‌توان هزینه اجرای آن‌ها را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت اولیه داکت اسپلیت در نظر گرفت. البته این برآورد تقریبی است.

توجه:

قبل از خرید داکت اسپلیت به مساحت محیط مربوطه توجه داشته باشید. اگر مساحت محیط شما بیش از ۱۲۰ متر است بهتر از دو داکت اسپلیت؛ یکی برای سرمایش و گرمایش در هال و پذیرایی و یکی برای اتاق‌ها استفاده کنید.

بدین منظور علاوه بر کاهش موثر مصرف برق به دلیل تقسیم فضاهای مورد استفاده، امکان کانال‌کشی کمتر، توزیع بهتر هوا، انتخاب ظرفیت و صدای کمتر توسط هر یک از داکت اسپلیت‌ها را خواهیم داشت.

 

سخن پایانی

در این مقاله پارادایس سعی نمود تا ۷ نکته طلایی که قبل از خرید داکت اسپلیت به شما کمک شایانی در انتخاب خواهد نمود را بیان نماید؛ با دانستن این موارد و رعایت دقیق آنها می توانید نطمئن باشید که در تهیه داکت اسپلیت و خدمات پس از فروش آن به مشکل نخواهید خورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *